Hejsan!

Vi köpte ett fritidshus för ett tag sen och undersöker möjligheterna att anlägga väg fram till huset.
Tomten är avstyckad från en stamfastighet på 30-talet.
I köpekontraktet som finns från avstyckningen på lantmäteriets hemsida finns en paragraf som lyder:

"Köparen äger rätt till att använda säljarnes utfartsväg mot %&#?, samt rätt att anlägga väg från tomten till nämnda utfartsväg. Säljarna såväl som andra markägare intill en sålunda nyanlagd väg äga rätt att använda densamma."

Då är ju frågan om den rättigheten övergår till oss som nuvarande ägare?

Som det ser ut nu måste vi i sådana fall anlägga en väg på en 3m bred marktunga som sluttar en del med tomter på bägge sidor. Det kan bli svårt att få gjort utan att inkräkta på någon tomt.
Det känns som att den här rättigheten till väg inte har tagits hänsyn till när efterföljande avstyckningar gjorts. Vår tomt var en av de allra första i området.

Hoppas någon kan hjälpa.

Mvh Tom
 
Det låter som att det är ett servitut i så fall gäller det fastigheten och därmed alla som äger fastigheten. Ge gärna mer info, karta till exempel. Vad finns skrivet när ni loggar in på min fastighet, finns den texten som ni citerar ?
 
  • Gilla
TomBeLu
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det låter som att det är ett servitut i så fall gäller det fastigheten och därmed alla som äger fastigheten. Ge gärna mer info, karta till exempel. Vad finns skrivet när ni loggar in på min fastighet, finns den texten som ni citerar ?
När jag loggar in på Min Fastighet finns inte denna text/servitut under "Rättigheter" utan texten finns i Avstyckningsdokumentet/Köpekontraktet som ligger under "Tomtkarta, planer, avtal"

För övrigt ett gammalt skannat dokument från 30-talet.

Sen huruvida det är fysiskt möjligt att anlägga väg är en annan fråga egentligen. Vill bara ha lite kött på benen innan jag går till kommunen och påbörjar processen.
 
Claes Sörmland
Ser ut som att du har ett härskande servitut.

Vad som listas som rättigheter under Min fastighet varierar lite för äldre fastigheter. Ibland finns servituten där och ibland inte.
 
  • Gilla
Kattmatare och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som att du har ett härskande servitut.

Vad som listas som rättigheter under Min fastighet varierar lite för äldre fastigheter. Ibland finns servituten där och ibland inte.
Tack för svaren. Nu vet jag lite mer iaf.

Vet inte riktigt hur det är tänkt att jag ska kunna anlägga en rimlig bilväg till tomten, pga lutning och andra tomters närhet, men kanske att man kan få till en väg som ökar tillgängligheten och kanske kan funka för fyrhjuling. Eller är det möjligtvis så att lantmäteriet har gjort en ordentlig tabbe och borde ha lämnat mer än en 3 meter bred marktunga fri för väg när de gjorde efterföljande avstyckningar?

Detta är mitt första inlägg här på byggahus men det lär inte bli mitt sista då det finns planer att bygga/renovera mer på huset.

Tack igen!
 
Som Claes säger det ser ut som om er fastighet har ett härskande servitut. Äldre servitut finns inte alltid inskrivna, men bör ändå gälla. Men det pågår en process att upphäva gamla servitut som inte används. Ni bör därför kontakta Lantmäteriet och se till att ert servitut blir inskrivet. Sen tolkar jag det ni skriver som att det skett senare avstyckningar som inte tagit hänsyn till ert servitut som kan göra det praktiskt svårt att genomföra . Det bör dock inte hindra er som ägare av ett härskande servitut. Vilket som är det bra att ni klargör vad som gäller, börja med att kontakta Lantmäteriet.
 
  • Gilla
TomBeLu
  • Laddar…
K klimt skrev:
Som Claes säger det ser ut som om er fastighet har ett härskande servitut. Äldre servitut finns inte alltid inskrivna, men bör ändå gälla. Men det pågår en process att upphäva gamla servitut som inte används. Ni bör därför kontakta Lantmäteriet och se till att ert servitut blir inskrivet. Sen tolkar jag det ni skriver som att det skett senare avstyckningar som inte tagit hänsyn till ert servitut som kan göra det praktiskt svårt att genomföra . Det bör dock inte hindra er som ägare av ett härskande servitut. Vilket som är det bra att ni klargör vad som gäller, börja med att kontakta Lantmäteriet.
Då blir det till att ta tag i det veckan som kommer.
Tack!

Mvh Tom
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
T TomBeLu skrev:
Då blir det till att ta tag i det veckan som kommer.
Tack!

Mvh Tom
Ni bör alltså börja hos Lantmäteriet inte kommunen. Problemet med senare avstyckningar bör inte vara ert problem . Den fastighet vars mark ni kan utnyttja kallas tjänande fastighet. Om den styckats av bör kravet på att vara tjänande fastighet följt med i avstyckningen. Lycka till!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lycka till, och glöm inte rapportera hur det framskrider. Man lär sig alltid något av andras göromål.
 
B Beemaster skrev:
Lycka till, och glöm inte rapportera hur det framskrider. Man lär sig alltid något av andras göromål.
Absolut!
Kan dröja ett tag men ska försöka skriva här när/om det händer något i frågan.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Har nu varit i kontakt med Lantmäteriets arkivavdelning.

Enligt dem så räknas köpekontraktet som ett privat kontrakt som lantmäteriet egentligen inte har att göra med. Om jag vill gå vidare blev jag rekommenderad att kontakta jurist som får tolka kontraktet och fastställa om det kan räknas som ett juridiskt bindande servitut. (Kanske inte ord för ord men något i den stilen.)

Det enda som räknades som ett servitut var avstyckningsdokumentet/kartan som en "överlantmätare" skrivit på och som även har texten:
"Med det avstyckade området skall följa rätt att begagna utfartsväg över stamfastigheten till landsvägen."
Då den vägen nu sköts av en vägförening så är inte det så intressant.
Det viktiga var ju "...samt rätt att anlägga väg från tomten till nämnda utfartsväg." som fanns i köpekontraktet.

Nu vet jag inte riktigt hur vi ska gå vidare eftersom vi inte riktigt har bestämt oss om vi vill anlägga väg eller inte. Å andra sidan hade det varit fördelaktigt med ett servitut i fall vi någon gång väljer att sälja fastigheten.
Vad tror ni det kan kosta att anlita en jurist för detta ärende?

Någon som har några tankar?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Beskedet från Lantmäteriet är nog korrekt. Endast det som är inskrivet i förrättning gäller säkert. Förstår jag rätt om följande gäller
1 ni kan köra in via en infart över stamfadtighet som nu sköts av en vägförening troligen betalar ni en andel
2 detta leder inte ända till er tomt för den sista biten finns ett godkännande i gammalt kontrakt.
3 ni funderar nu på att öppna denna sista bit väg. Går den tänkta sträckningen i så fall över stamfastighet eller även över avstyckade fastigheter?
Visst kan det vara lämpligt att anlita en jurist men frågan är till vilken nytta. Det som säkerligen behövs för er del är en ny förrättning som fastställer vad som gäller. En annan väg
är att bedöma hur ni vill ha er väg och prata med berörda fastighetsägare och hänvisa till det gamla kontraktet. I bästa fall fungerar det. Annars får ni gå till Lantmäteriet och begära förrättning. Det är rätt dyrt och väntetid . Men kostnaden delas mellan berörda fastigheter . Om ni nekas väg kan det alltså leda till att den ändå godkänns och att er granne får vara med på kostnaderna. Era argument kan vara : alla fastigheter bör ha en infart, rättigheten finns i kontrakt. Argument mot kan vara: ägaren kände inte till, gammalt avtal, stör användningen av fastighet. Utgången av en sådan förrättning är osäker och här kan ni ha glädje av ett juridiskt ombud som bedömer era chanser. Men kanske kan ni börja med att försöka få ett avtal utan ny förrättning
 
K klimt skrev:
Beskedet från Lantmäteriet är nog korrekt. Endast det som är inskrivet i förrättning gäller säkert. Förstår jag rätt om följande gäller
1 ni kan köra in via en infart över stamfadtighet som nu sköts av en vägförening troligen betalar ni en andel
2 detta leder inte ända till er tomt för den sista biten finns ett godkännande i gammalt kontrakt.
3 ni funderar nu på att öppna denna sista bit väg. Går den tänkta sträckningen i så fall över stamfastighet eller även över avstyckade fastigheter?
Visst kan det vara lämpligt att anlita en jurist men frågan är till vilken nytta. Det som säkerligen behövs för er del är en ny förrättning som fastställer vad som gäller. En annan väg
är att bedöma hur ni vill ha er väg och prata med berörda fastighetsägare och hänvisa till det gamla kontraktet. I bästa fall fungerar det. Annars får ni gå till Lantmäteriet och begära förrättning. Det är rätt dyrt och väntetid . Men kostnaden delas mellan berörda fastigheter . Om ni nekas väg kan det alltså leda till att den ändå godkänns och att er granne får vara med på kostnaderna. Era argument kan vara : alla fastigheter bör ha en infart, rättigheten finns i kontrakt. Argument mot kan vara: ägaren kände inte till, gammalt avtal, stör användningen av fastighet. Utgången av en sådan förrättning är osäker och här kan ni ha glädje av ett juridiskt ombud som bedömer era chanser. Men kanske kan ni börja med att försöka få ett avtal utan ny förrättning
Det är ungefär exakt så det ligger till. Det finns en smal markbit som tillhör stamfastigheten som är enda möjligheten till väg. Finns inga fördelar att dra över någon avstyckad fastighet. Det som kan bli problem är dock att den smala biten som tillhör stamfastigheten bara är 3 meter bred. Pga sluttning så tror jag det blir svårt att anlägga en vettig väg utan att inkräkta på de avstyckade tomterna.

En av anledningarna till att jag skriver här är att jag har lämnat in en "ansökan om markanvändning" till kommunen. Denna har dock inte behandlats (förmodar jag) på snart ett år. Om jag får godkänt av kommunen hade jag gärna sluppit någon slags arrendeavgift på marken som blir väg utan hade velat kunna hänvisa till ett servitut. Det som gör allt lite knepigare är att en del av den tilltänkta vägen är inom strandskydd.

Tack så mycket för hjälpen!

Det blir nog till att höra av sig till kommunen och fråga vad som händer med min ansökan.

Har nu dubbelkollat och stamfastigheten ägs numera av kommunen.
Handläggaren hade tyvärr semester och det fanns ingen annan tillgänglig som kunde hjälpa till.
 
Redigerat:
T TomBeLu skrev:
"Med det avstyckade området skall följa rätt att begagna utfartsväg över stamfastigheten till landsvägen."
Hur är detta ritat på kartan? Normalt menas 'utfartsväg över stamfastigheten' att du har rätten ända fram till din tomtgräns.
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju som om den tre meter breda remsan är ett vägreservat, varför skulle den annars finnas? Men om det ligger flera tomter på respektive sida om den remsan, hur tar man sig då till de inre av dessa? (Eller är det bara en per sida?) Går det att ansluta till en sådan väg?

Tre meter är väl en helt ok bredd för vägen som sådan, men helst hade man nog velat ha ett lite bredare vägområde, så att det gått att dika också. Men lutar allt åt ena sidan dräneras det iofs ditåt...

Men en kortare konsultation med en advokat och ett fastställande av lantmäteriet om att det är en vägrätt och att det är där den bör nyttjas är nog inte bortkastat, även om lantmäteriförrättningen nog kan dra iväg på några tiotusenlappar.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.