Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A Andy78 skrev:
Vad vinner du på att endast välja mobilt bredband med obegränsad surf?
Jag tror att det kanske skulle bli billigare och jag vill inte vara utan mobilt bredband hur jag än gör.
 
T Torbjörn 4903 skrev:
Med fiber har du ju obegränsad datamängd.
Har man inte i princip det med obegränsat mobilt bredband också?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Känner igen mig....men vad sägs om att ställa fiber mot ett mobilt abonnemang med obegränsad surf?
Då är det ju totalkostnaden mer intressant. Och att man har tillräckligt bra stabilitet där man bor. För TV räcker ju oftast hastigheten även om man märker av att den går ner om många på samma mast är igång samtidigt
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Har man inte i princip det med obegränsat mobilt bredband också?
Har för mig att det finns finstilt omkring begränsningar för datamängden även för de som säger sig ha obegränsad datamängd.
 
  • Gilla
Brynasalex och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har för mig att det finns finstilt omkring begränsningar för datamängden även för de som säger sig ha obegränsad datamängd.
Ja...det stämmer men då pratar vi om höga mängder.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att det kanske skulle bli billigare och jag vill inte vara utan mobilt bredband hur jag än gör.
Det blir nog inte billigare per månad.
Mobilt bredband behöver du ju förstås inte välja bort utan tar ett billigare abonnemang med mindre data.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Saknar alternativet "hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber".
Hur stor roll spelar det egentligen om huset har fiber installerat eller inte vid en försäljning?
Jag tror att det är ett försäljningsargument från fiberleverantörerna för att se skall få sälja mer.
Som någon frågade, hur räknar man ut värdeökningen?

Jag tror inte det spelar särskilt stor roll om fiber är indraget eller ej om man letar hus.
Det är ändå en affär på, oftast, ett par miljoner eller mer. Gillar man huset och läget så bryr man sig nog inte om ifall fiber inte är indraget. Då är summan för installationen försumbar i det stora hela.
Visst kan det vara en del i vågskålen om man väljer mellan två olika hus, men knappast avgörande för en så pass stor affär som ett husköp.
Så hade jag i alla fall resonerat.
 
  • Gilla
  • Älska
Ollenordin och 2 till
  • Laddar…
C
K knipo skrev:
Då är summan för installationen försumbar i det stora hela.
Förutsatt att det finns möjlighet att installera, ja. Det är väl det @Magnus E K menar med "snabb möjlighet till"?
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har försökt lägga till detta svarsalternativ åt dig men jag tror att den möjligheten är låst nu tyvärr.
Fixat
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Nej, det är inte så enkelt.
[länk]

Sammanfattningen är att mesh nätverk är nätverk där trafikens "dynamisk" routas den bästa vägen, och kan passera via flera noder innan den når din gateway (router)

Samt jag skulle påstå att ett bra trådat nätverk med AP's som stödjer roaming (typ Ubiquiti) är bättre än mesh varje dag, men mer arbete att installera.
Min poäng var att de trådlösa enheterna i ett meshnät är accesspunkter för trådlös kommunikation. Att kontrollplanet är lite annorlunda förändrar inte det. Eller menar du att det behövs ett nytt namn på noder som pratar wifi bara för att dom är en del av ett mesh-nät?
 
richardtenggren
Rätt nyligen fanns det väl en tråd om någon som blev nekad att efteransluta sig?

Vi köpte hus där erbjudandet ”gått ut”, efter massa strul med den kommunala fiberleverantören som lovade det ena och det andra, så slutade det med att vi fick betala för efteranslutning trots att installationen inte var påbörjad ännu. Från början skulle vi få samma pris och opåverkad prioritering vid installation.

Men plötsligt skulle vi få vänta 1-2 år på installationen, men tur som vi hade fick vi det installerat först på gatan ändå, typ en vecka efter tillträde, dock till ett högre pris än grannarna. Vi grävde själva in ducten i samband med VA-anslutning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
”Mesh” är flera AP’s....
MathiasS MathiasS skrev:
Min poäng var att de trådlösa enheterna i ett meshnät är accesspunkter för trådlös kommunikation. Att kontrollplanet är lite annorlunda förändrar inte det. Eller menar du att det behövs ett nytt namn på noder som pratar wifi bara för att dom är en del av ett mesh-nät?
Jag menar att folk i allmänhet missbrukar termen mesh och tror att allt som består av flera ap's är mesh, och att mesh är någon form av helig lösning på allt. Den traditionella lösningen med flera trådade ap's är egentligen bättre på alla sätt när det väl är uppe och kör.

Mycket möjligt att du inte tillhör den skaran, men lätt att tolka ditt inlägg så
 
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Du pratar om att du inte vill vara utan ditt mobila bredband trots att du har fiber.
Bara den kommentaren visar ganska tydligt att du inte riktigt har koll på vad du haft/har.

Fibern ersätter ditt ev. mobila bredband. Men jag tror egentligen att det är datamängden på ditt mobilabonnemang som du pratar om, vilket är fullt förståeligt att du vill ha kvar.

Sedan så låter det även som att du har högre hastighet än vad du behöver på ditt fiber samt för mycket data på ditt abonnemang till telefonen.
Se över detta så ska du se att månadskostnaden troligtvis går att halvera.

Givetvis så kommer du fortfarande behöva betala av fiberanslutningen om inte det är gjort, men det ska du snarare se som en investering.
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förutsatt att det finns möjlighet att installera, ja. Det är väl det @Magnus E K menar med "snabb möjlighet till"?
Det var kanske dumt att citera just det inlägget om det uppfattades så.
Min frågeställning var av mer allmän art i frågan om fiber har betydelse eller ej vid köp av hus.

Men om grannarna har fiber förutsätter jag att det enkelt går att dra in till en, i sammanhanget, rimlig kostnad.
Om inte grannarna har fiber så är det ju vad det är.
Troligen kommer det ett erbjudande förr eller senare i så fall.
Men även då har jag svårt att tro att det är avgörande.

Där jag bor är det fiber på ingående inom en snar framtid.
(Tror jag. Det skulle varit klart nu.:rolleyes:)
Många har beställt, men en hel del har avstått.
I början, när intresseförfrågan gick ut för att skaffa underlag för att dra fram fiber, var det starkaste argumentet hos de som ville ha fiber att det är en stor värdeökning för huset.
Några gick runt o knackade dörr för att försöka övertyga så många som möjligt att kryssa ja i
”intresserad”-rutan så att utbyggnaden skulle kunna komma igång.
Om man inte kryssade i att man ville ha fiber skulle huset i stort sett bli osäljbart.:rolleyes:
Trots det har det sålts hus här ändå. Även om de inte har beställt.
Nu kan man givetvis fortfarande beställa, men till en högre kostnad än innan. Vet inte hur mycket mer, men några tusen har jag hört.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Fibern ersätter ditt ev. mobila bredband. Men jag tror egentligen att det är datamängden på ditt mobilabonnemang som du pratar om, vilket är fullt förståeligt att du vill ha kvar.
Där skrev du något :) mobilabonnemang och mobila bredband är inte samma sak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.