Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
För att det är kul
Men om det inte var något för dig så är det väl bra med det. Fördelarna med fiber är inte fördelar för alla.
 
Tvungen att skaffa fiber till fritidshuset för under sommaren är det så hård belastning på den närmaste masten att mobilt bredband är i princip obrukbart.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag betalade typ 20 tusen och gjorde tre dagars ideellt arbete för att få fiber.

Sen får jag hem en pappersfaktura på drygt 800 som jag tror är för kvartalet. Och då är den bara för internet.

Hastigheten på fibern är bra 200 eller 300 någonting per sekund tror jag.


Jag har idag en liten mobil surfpott i mitt mobila abonnemang.

Vad jag funderar över är om det vore bättre för mig med ett mobilt abonnemang med obegränsad surf.
Vad betalar du för mobilabonnemanget?
Hur mycket data gör du av med, har du den uppkopplad via wifi när du är hemma?
 
C cpalm skrev:
Varför är mesh bättre än flera accesspunkter? Förutsatt att accesspunkterna stödjer roaming.
”Mesh” är flera AP’s....
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad betalar du för mobilabonnemanget?
Hur mycket data gör du av med, har du den uppkopplad via wifi när du är hemma?
Jag betalar drygt en tusenlapp i månaden för mitt mobil abonnemang men den frågan är svår att svara på därför att det ingår lite avbetalning av prylar i den.

Jag vet inte mur mycket jag gör av med.

Innan jag hade fiber körde jag med bara mobilt och det fungerade fint för mig det var bara det att det tog slut ibland.
 
MathiasS MathiasS skrev:
”Mesh” är flera AP’s....
Nej, det är inte så enkelt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Sammanfattningen är att mesh nätverk är nätverk där trafikens "dynamisk" routas den bästa vägen, och kan passera via flera noder innan den når din gateway (router)

Samt jag skulle påstå att ett bra trådat nätverk med AP's som stödjer roaming (typ Ubiquiti) är bättre än mesh varje dag, men mer arbete att installera.
 
Redigerat:
  • Gilla
jakobwesterberg och 8 till
  • Laddar…
Är sjukt nöjd med fiber. Hade mobilt innan och det funkade bra till surf men fibern är stabilare och nu när jag streamar all TV on demand, typ Netflix SVT play etc. Så räcker inte mobildatamängden till.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
P peterkz1 skrev:
Tvungen att skaffa fiber till fritidshuset för under sommaren är det så hård belastning på den närmaste masten att mobilt bredband är i princip obrukbart.
Tvungen?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
och nu när jag streamar all TV on demand, typ Netflix SVT play etc. Så räcker inte mobildatamängden till.
Känner igen mig....men vad sägs om att ställa fiber mot ett mobilt abonnemang med obegränsad surf?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag betalar drygt en tusenlapp i månaden för mitt mobil abonnemang men den frågan är svår att svara på därför att det ingår lite avbetalning av prylar i den.

Jag vet inte mur mycket jag gör av med.

Innan jag hade fiber körde jag med bara mobilt och det fungerade fint för mig det var bara det att det tog slut ibland.
Det låter otroligt dyrt, är det bara en mobil som ingår eller också en router?
Du borde kolla upp vad du egentligen betalar för och vad som ingår.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Känner igen mig....men vad sägs om att ställa fiber mot ett mobilt abonnemang med obegränsad surf?
Vad vinner du på att endast välja mobilt bredband med obegränsad surf?
 
P
Mesh systemen består av flera så kallade mesh noder som placeras runt omkring i huset. Dessa Mesh noder sprider tillsammans wifi-signalen som om det vore ett nätverk. Har man inga enheter som har detta stöd i sig själv så faller hela konceptet, hellre satsat på en Netgear router som har Smart Connect stöd. Eller köpt en ordentlig AP som tex Ubiquiti Unifi UAP som täcker ett helt stort hus om man placerar den centralt.
 
Rickard.
Oj vilka priser, då förstår jag hur du tänker. Själv betalade jag 12 000 för installation och 250kr/mån för 100/100. Och då tycker jag det är en självklarhet jämfört med svindyra tv avtal. I dina skor vettef*n.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Med fiber har du ju obegränsad datamängd.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nej, det gör de inte. Det är möjligt att det kan uppfattas så. Men trådat ut till flera accesspunkter är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.