Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
MathiasS MathiasS skrev:
Äntligen! Ytterligare en ”behövs fiber” tråd.....

Varför ska du övertygas om att du har fel?
För att det är kul
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Bara för att du har fiber indraget så betyder inte det att din hastighet blir perfekt överallt i huset då det trådlösa fortfarande går via en router. Tänk också på att en router inte har hur stor räckvidd som helst.

Först och främst så kollar du vad din router klarar av för hastigheter på det trådlösa nätet, är den av äldre typ eller skickemedprylen så är det inte alltid den lever upp till vad folk räknar med. Kolla sen också hur du har det med täckning från routern och givetvis hur routern är placerad i huset. Det bästa är alltid att få den så centralt som möjligt.
Klarar inte din router att täcka hela huset så kan det behövas accespunkter utsatta i huset för att förlänga räckvidden.

Det bästa för dig är kanske att fråga en vän som kan hjälpa dig med allt detta så du får rätt prylar. Då kommer du också ha rätt hastighet och även täckning.
Fiber är absolut inte förlegat men vill man inte ha snabbt internet så får du gå tillbaka till ett 14400 modem.
Har du mer än en ansluten enhet i huset så måste du ha en router, oavsett om det är trådat eller inte. Men en router har inget med WiFi att göra. Det är bara att det ofta finns en accesspunkt integrerad i samma burk. Men är hastigheten viktig är trådat helt klart bäst.
 
Sluta. Precis som alla andra saker och tjänster som man skaffar så har fiber för och nackdelar.
Använder man inte fiberns fördelar, så blir hela installationen meningslös.

Men det är otroligt sällan (max 3 på 100 enligt de senaste rönen) där fastighetsägaren blir tvingad till att installera fiber i sin fastighet.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
För att det är kul
Men, det är ju inte det minsta roligt?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
L least skrev:
Men, det är ju inte det minsta roligt?
Vad är det som inte är kul?

Om du inte tycker att denna diskussion är rolig så ska du veta att det är frivilligt att delta ;)
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad är det som inte är kul?

Om du inte tycker att denna diskussion är rolig så ska du veta att det är frivilligt att delta ;)
Du menar... precis som det var för dig att installera fiber?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
L least skrev:
Du menar... precis som det var för dig att installera fiber?
Kul och kul jag trodde att det skulle bli bättre och billigare med fiber men jag tycker att det bara blev en räkning till att betala utan att det just blev någon skillnad.

Fakturaavgifter spelar också in här tycker jag.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Bara för att du har fiber indraget så betyder inte det att din hastighet blir perfekt överallt i huset då det trådlösa fortfarande går via en router. Tänk också på att en router inte har hur stor räckvidd som helst.

Först och främst så kollar du vad din router klarar av för hastigheter på det trådlösa nätet, är den av äldre typ eller skickemedprylen så är det inte alltid den lever upp till vad folk räknar med. Kolla sen också hur du har det med täckning från routern och givetvis hur routern är placerad i huset. Det bästa är alltid att få den så centralt som möjligt.
Klarar inte din router att täcka hela huset så kan det behövas accespunkter utsatta i huset för att förlänga räckvidden.

Det bästa för dig är kanske att fråga en vän som kan hjälpa dig med allt detta så du får rätt prylar. Då kommer du också ha rätt hastighet och även täckning.
Fiber är absolut inte förlegat men vill man inte ha snabbt internet så får du gå tillbaka till ett 14400 modem.
Nja. AP är överlag sådär. Bättre med mesh. Allra bäst med kabel och separata wifi-nätverk
 
Jag menade frivillighetsdelen.
Att det inte blir roligare med en fiber är inte så underligt, det är bara en glasfiber - utan särskilt mycket humor.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)

För att sätta lite av det du skriver i perspektiv.

Vad fick du betala för att få fibern och vad betalar du per månad?

Vad kostar dina mobiler och mobilt bredband per månad och hur ser förbrukningen ut?
Har du både mobil och separat mobilt bredband är ju alltid intressant.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Rickard.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Fakturaavgifter spelar också in här tycker jag.
Men inte håller du väl på med pappersfakturor fortfarande? Alla som jag betalar till skippar den helt om man väljer e faktura.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Men inte håller du väl på med pappersfakturor fortfarande? Alla som jag betalar till skippar den helt om man väljer e faktura.
Jag får en pappersfaktura av min fiberförening.
 
C
Silver78 Silver78 skrev:
Nja. AP är överlag sådär. Bättre med mesh.
Varför är mesh bättre än flera accesspunkter? Förutsatt att accesspunkterna stödjer roaming.
 
  • Gilla
Kirderf85 och 4 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
För att sätta lite av det du skriver i perspektiv.

Vad fick du betala för att få fibern och vad betalar du per månad?

Vad kostar dina mobiler och mobilt bredband per månad och hur ser förbrukningen ut?
Har du både mobil och separat mobilt bredband är ju alltid intressant.
Jag betalade typ 20 tusen och gjorde tre dagars ideellt arbete för att få fiber.

Sen får jag hem en pappersfaktura på drygt 800 som jag tror är för kvartalet. Och då är den bara för internet.

Hastigheten på fibern är bra 200 eller 300 någonting per sekund tror jag.


Jag har idag en liten mobil surfpott i mitt mobila abonnemang.

Vad jag funderar över är om det vore bättre för mig med ett mobilt abonnemang med obegränsad surf.
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
Fiber till villan anslöt vi 2010 för 12500kr , har varit några korta avbrott annars stabilt hela tiden. 5 personer i hushållet, kör med 100/10, aldrig några problem med lagg i Netflix, Boxerplay etc. Första prishöjningen sedan 2010 sker nu i augusti med 10kr/månad.

Sommarstugan anslöts för 4 år sedan för 9995kr, samma stadsnät som villan. Har det bara aktivt juni-september varje år, kör övrig tid med jobbets Tele-2 unlimited 4G.

Har inte ångrat oss en sekund.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.