Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
ansgar46 och 17 till
  • Laddar…
Rickard.
Den stora datamängden som förbrukas i mitt hem då vi gjort valet att vara helt utan tv kanaler gör att fiberkostnaden snabbt blir billig i sammanhanget. Adsl var inget bra alternativ heller pga för låg uppladdningshastighet.
 
  • Gilla
D-Lundmark och 11 till
  • Laddar…
Mycket hellre fast anslutning än mobil. Dels för överföringshastigheten, dels för den fria trafikmängden. Har fiber hemma och mobilt på landet och tycker det är stor skillnad, och det inte bara för att jag för ett par timmar sen fick pytsa in lite pengar för extra surfpott två dagar innan månadspåfyllningen.

Men om man varken streamar bild eller laddar ner något särskilt ofta förstår jag om man klarar sig på mobilsurf.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 9 till
  • Laddar…
Har exempel där mobilt bredband, i detta fall ett abonnemang på 20 GB, funkar bra. Surf, epost/bankärende, någon filmsnutt på Youtube, Telldus för styrning och Google Home rullar på bra.
Dock får man hålla koll på sin förbrukning under månaden och vara försiktig med överdrivet nyttjande.
Absolut inget för yngre generationer med deras krav på internet.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 1 till
  • Laddar…
Har beställt fiber men inte fått ännu. Har just nu mobilt med 200gb men det tar slut nästan varje månad, så jag ser fram emot att få fast. Dessutom är 4G otroligt instabilt här, så det blir många avbrott om man kollar på film eller serier.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Att installera fiber är alltid en bra affär, kostnaden är ju så gott som noll om man ser till värdeökning på fastigheten och säkerställandet av tillgång till internet och TV utbud.

Fiber kommer aldrig bli förlegat heller, jag förespråkar all ny teknik men folk som tror att 5G eller liknande kommer att ersätta fiber är inte tillräckligt pålästa.

Mobilt bredand är en jättebra lösning, och täcker behovet för väldigt många.
Men det är inte en mer ekonomisk lösning om man ser till totalkostnaden på ett längre perspektiv.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 23 till
  • Laddar…
A
Tittar man på Netflix, SVTPlay, YouTube och likande är ju fiber/fast anslutning helt överlägset. Spelar man onlinespel typ FPS (Quake, Unreal, Counter-Strike, osv) där responstiden (ping) är viktig så kan mobilt bredband inte alls mäta sid.
 
  • Gilla
mejeriet och 12 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Bara för att du har fiber indraget så betyder inte det att din hastighet blir perfekt överallt i huset då det trådlösa fortfarande går via en router. Tänk också på att en router inte har hur stor räckvidd som helst.

Först och främst så kollar du vad din router klarar av för hastigheter på det trådlösa nätet, är den av äldre typ eller skickemedprylen så är det inte alltid den lever upp till vad folk räknar med. Kolla sen också hur du har det med täckning från routern och givetvis hur routern är placerad i huset. Det bästa är alltid att få den så centralt som möjligt.
Klarar inte din router att täcka hela huset så kan det behövas accespunkter utsatta i huset för att förlänga räckvidden.

Det bästa för dig är kanske att fråga en vän som kan hjälpa dig med allt detta så du får rätt prylar. Då kommer du också ha rätt hastighet och även täckning.
Fiber är absolut inte förlegat men vill man inte ha snabbt internet så får du gå tillbaka till ett 14400 modem.
 
  • Gilla
cullberg och 7 till
  • Laddar…
Har fiber sedan 5 år men vi har aldrig tagit tag i att koppla in den. Kör med ADSL på fasta nätet och det funkar oförskämt bra trots att vi alla i familjen streamar film och är uppkopplade i princip hela tiden så behovet av fiber har aldrig funnits. Men efter att vårt husbygge blir klart ska vi se över totalkostnader för TV, fast telefoni och internet så då blir det nog fiber gissar jag.
 
  • Gilla
Ollenordin och 1 till
  • Laddar…
Äntligen! Ytterligare en ”behövs fiber” tråd.....

Varför ska du övertygas om att du har fel?
 
  • Gilla
  • Haha
spider22 och 22 till
  • Laddar…
Jag har fiber sedan några år. 100/100 enligt Telia. Det är ingen större skillnad i hastighet mot kopparledningens 6 Mb/s, men troligen är kapaciteten bättre när fler är anslutna samtidigt. Det går dessutom att ha tv via bredband utan att det stör, om man vill.
Det är också ett sätt att framtiddsäkra anslutningen eftersom Telia gör allt för att få stänga ned kopparnätet (som t.ex kraftiga prishöjningar med motiveringen att de vill "förbättra" nätet). Det går smidigt att jobba hemifrån med bra uppkoppling. Mobilt bredband ser jag som en nödlösning om fast anslutning annars inte vore möjlig (fysiskt eller kostnadsmässigt). Så: Non, je regret rien.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Saknar alternativet "hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber".
 
  • Gilla
Mekplatsen och 15 till
  • Laddar…
P Patrik Lidstedt skrev:
Att installera fiber är alltid en bra affär, kostnaden är ju så gott som noll om man ser till värdeökning på fastigheten och säkerställandet av tillgång till internet och TV utbud.

Fiber kommer aldrig bli förlegat heller, jag förespråkar all ny teknik men folk som tror att 5G eller liknande kommer att ersätta fiber är inte tillräckligt pålästa.

Mobilt bredand är en jättebra lösning, och täcker behovet för väldigt många.
Men det är inte en mer ekonomisk lösning om man ser till totalkostnaden på ett längre perspektiv.
Hur räknar man ut vilken värdeökning man får?
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Bara för att du har fiber indraget så betyder inte det att din hastighet blir perfekt överallt i huset då det trådlösa fortfarande går via en router. Tänk också på att en router inte har hur stor räckvidd som helst.

Först och främst så kollar du vad din router klarar av för hastigheter på det trådlösa nätet, är den av äldre typ eller skickemedprylen så är det inte alltid den lever upp till vad folk räknar med. Kolla sen också hur du har det med täckning från routern och givetvis hur routern är placerad i huset. Det bästa är alltid att få den så centralt som möjligt.
Klarar inte din router att täcka hela huset så kan det behövas accespunkter utsatta i huset för att förlänga räckvidden.

Det bästa för dig är kanske att fråga en vän som kan hjälpa dig med allt detta så du får rätt prylar. Då kommer du också ha rätt hastighet och även täckning.
Fiber är absolut inte förlegat men vill man inte ha snabbt internet så får du gå tillbaka till ett 14400 modem.
Jag har en bra router och mitt fiber internet funkar bra det är inte alls där skon klämmer. Det är bara det att mitt mobila internet också fungerar bra och jag tror att det egentligen skulle räcka för oss.

Jag vill inte vara utan mobilt internet även om jag har fiber hemma.

Men jag kan uppenbarligen trösta mig med att en eventuell framtida husköpare förmodligen kommer att uppskatta att det finns fiber i huset.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Saknar alternativet "hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber".
Jag har försökt lägga till detta svarsalternativ åt dig men jag tror att den möjligheten är låst nu tyvärr.
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.