MaxHugo
Tack för inläggen och tips.

Känns som nästa steg för mig är att få kontakt med min mäklare och fråga varför beskrivningen är otydlig. Förr eller senare kommer det en uppdatering.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Tack för inläggen och tips.

Känns som nästa steg för mig är att få kontakt med min mäklare och fråga varför beskrivningen är otydlig. Förr eller senare kommer det en uppdatering.
Absolut ska du göra det!
 
J
Säljaren är ett asshole men ett smart sådant. Själv hade man sovit lite dåligt efter en sån grej men det gör troligen inte han.
 
  • Gilla
  • Arg
turnipfaldt och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle man sova dåligt för att man renoverar ekonomiskt? Köparen hade ju alla möjligheter att se vad de köpte.
 
  • Gilla
achtungbitte och 4 till
  • Laddar…
Och brukar stå i de flesta mäklarannonser när vitvarorna är i från, och man borde sett att dessa är några år..
 
J
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man sova dåligt för att man renoverar ekonomiskt? Köparen hade ju alla möjligheter att se vad de köpte.
Nej alla sover inte dåligt vilket jag skrev. Själv hade jag det :D
Jag gillar formuleringen i prospektet, men har ett vidare begrepp än andra över epitetet asshole också. Han blev det först när han började slira på sanningen inte när han formulerade texten tillsammans med mäklaren ev då.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Det är inte solklart att detta ingår i köparens undersökningsplikt i och med att man skrivit så som man har gjort i objektbeskrivningen. Säljarens uttalanden kan påverka köparens undersökningsplikt. Googla "säljarens utfästelse fastighet" eller nåt liknande.
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
Men säljaren har ju inte sagt eller skrivit att nya vitvaror har monterats.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Men säljaren har ju inte sagt eller skrivit att nya vitvaror har monterats.
Nej, däremot har han sagt att det är åtminstone en mikro som var ett år gammal, men som i verkligheten var 15 år gammal vilket bidrar till assholekoefficienten. Men helt korrekt, han skrev aldrig heller att det var nya prylar. Man kanske skulle förstatliga mäklarbranschen, då hade detta aldrig hänt :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men säljaren har ju inte sagt eller skrivit att nya vitvaror har monterats.
@MaxHugo skrev
"2016 utförde säljaren följande:
Kompletterade med golv, väggskåp, bänkskiva med spishäll (induktion), inbyggnadsugn,
inbyggnads mikro, reparationsgips på väggar, kombi kylskåp/frys i rostfritt"

Många här verkar tvärsäkra på att en domstol inte skulle anse att det gjorts en utfästelse som påverkar köparens undersökningsplikt. Att det är ett solklart fall bara för att det inte uttryckligen står att det handlar om nya vitvaror, istället för begagnade.

2014 startade @Plåthuset en intressant tråd. Tittar man på https://www.byggahus.se/forum/threads/avgjorda-fall-avseende-dolt-fel-fel-i-fastighet.245479/ så verkar inget särskilt självklart när det kommer till domstolar. Synd att den intressanta tråden har dött.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man sova dåligt för att man renoverar ekonomiskt? Köparen hade ju alla möjligheter att se vad de köpte.
Handlar ej om renoveringen utan att säljaren blåst köparen, jävligt fult gjort.
 
  • Gilla
turnipfaldt och 1 till
  • Laddar…
Har han? Har inte säljaren fått exakt det som säljaren visat upp. Har säljaren sagt vilken årsmodell det är på prylarna?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Har han? Har inte säljaren fått exakt det som säljaren visat upp. Har säljaren sagt vilken årsmodell det är på prylarna?
Framgår i inlägg 1. Säljaren har åtminstone sagt muntligt att mikron var ett år gammal vid installationen, och oanvänd. Ej skriftligen. Så årsmodell -17 eller -18. Ganska långt från 2004, men enligt säljarens assholifierade samvete så berodde säkert det på den han köpte den av om det visade sig vara fel.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Ja, det var inte snyggt. Men det var väl dessutom efter köpet.
 
J
Japp, efter köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.