J
Hej min Bosch Serie 6 self cleaning torktumlare har börjat strula. Tyvärr har garantin gått ut och innan jag kontaktar Bosch tänkte jag fråga om det finns något jag kan göra själv.

Det som händer är att torktumlaren stannar, tjuter till och på displayen står det ”- -” och symbolen för vattenbehållaren tänds.

Jah har kollat i manualen och det står att vattenbehållaren behöver tömmas eller luddfiltret är igensatt. Jag rengör båda regelbundet.

På forumet har jag hittat folk som talar om en gömd lucka där man kan rengöra någon flottör. Jag har monterat av vänster sida och kan inte se något som jag kan rengöra.



Har ni några tips på vad jag kan göra för att fixa problemet med att torktumlaren stannar och klagar på vattenbehållaren?

Tack på förhand.
 
  • Invändig vy av en öppnad Bosch Serie 6 självrengörande torktumlare med synlig trumma och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min särbo har en äldre Bosch och får vart 5 år samma problem.
På den så finns en tank med pump och en givare på botten av maskinen på vänster sida (sett framifrån)
Man får dela den och rengöra allt då där samlas väldigt mycket ludd.
Finns att söka på Google så kommer det upp videor och beskrivningar på hur du gör.
Lycka till
 
A
Kan inte du komma åt n pumpen på baksidan?
Det här är ju en värmepumpstorktumlare så den gunksr lite annorlunda
 
J
Manberg Manberg skrev:
Jag hade samma problem och löste det med hjälp av den här tråden tror jag det var.
[länk]

Det är mycket riktigt ludd på nån sensor som när det blir fuktigt indikerar att vattenbehållaren är full. Lite meckigt att komma åt men sedan var det inget problem!
Skit att det är på höger sida. Den kan jag inte komma åt eftersom den är vägg i vägg med en el panna. Torktumlaren väger ca 55kg vilket är ok men den är otymplig.
 
J
electroluxaren skrev:
Kan inte du komma åt n pumpen på baksidan?
Det här är ju en värmepumpstorktumlare så den gunksr lite annorlunda
Inte enkelt. Vad skulle jag göra om jag kom åt baksidan? Har du haft samma problem?
 
A
Det kan finnas en lucka där pumpen sitter
Och då är den lätt att ta ur och rengöra
 
Vad har din maskin för modell-nr (E-nr)?
Det finns 2 generationer av denna, de nyare har servicelucka på baksidan för att komma åt pumpen. De äldre på höger sida (mycket krångligare). Du hittar denna info om du öppnar vanliga luckan framtill.
 
J
torbeno torbeno skrev:
Vad har din maskin för modell-nr (E-nr)?
Det finns 2 generationer av denna, de nyare har servicelucka på baksidan för att komma åt pumpen. De äldre på höger sida (mycket krångligare). Du hittar denna info om du öppnar vanliga luckan framtill.
Hej Torbeno

WTW86360SN/12
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
torbeno torbeno skrev:
Ok. Då sitter den tyvärr på höger sida.
Här finns sprängskiss

[länk]

Det finns en del beskrivningar här på BH hur man går tillväga för att lossa pumpen,
En kort beskrivning här vid en snabb sökning
[länk]

Men höger sida måste bort. Det är vettigt att vara 2 pers som lyfter ner denna.
Ok jag skall se om det går att komma åt pumpen.

Först trodde jag att det var den själv rengörande kondensatorn som behövde rengöras. Problemet är när man öppna lyckan på framsidan finns det ett grått plastlock som inte går att ta bort.
 
Kondensorn kan också behöva spolas men börja med pumpen
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Hej! Stämmer - har en sådan själv och får rengöra vartannat år eller så.

Det är andra sidan du ska skruva av:
Nedre delen av en vitvaruapparat med avtaget lock, exponerar interna komponenter inklusive ledningar och ett filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där nere finns ett lock:
Närbild på en vit metallplatta med kablar och smutsansamlingar som behöver rengöras i en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruva upp och gör rent där nere. Du kan vinkla tumlaren för vattnet ska rinna ner som brukar va rätt blandat med tussar. Brukar torka upp med Wettex och när det är tillräckligt torrt. Brukar vara typ 1 liter - dammsuga med litet munstycke. Rengör även metallkontakterna.
Hand som visar insidan av en apparat med kopparledningar, en avtorkad yta och rengöringsbara delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till!
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag behöver tyvärr upprepa åtgärden med 1-3 års mellanrum tyvärr. Jag tror problemet nog inte är sensorn utan just faktum att det kommer in ludd i behållaren. Men hittar du en annan lösning är jag evigt tacksam :) Iaf tills det är dags att byta ut torktumlaren helt.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.