Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Elbilen vinner till sist i alla uträkningar mot fossilt. Om man kör några mil per dag.
Jag har postat ett antal uträkningar.
Vill du jag ska räkna till dig med så lägg upp vad du har för bil. Årsmodell , mil du kör privat, mil du kör till jobb och vad skatten kostar.
Idag är det rätt ofta så.
Elbilens ganska höga inköpspris och lite osäkra andrahandsvärde gör kalkylen osäker för de som inte kör massor med mil/år, och ganska säkert ren förlust för en del som kör väldigt lite.

Nu kanske mer mogen elbilsteknik, ökande produktionsvolymer samt att det kommer finnas alltmer begagnat ute på marknaden helt klart ha en verkan för att kalkylen går ihop för alltfler människor.

Att kalkylen blir bra för så många är helt enkelt av skattetekniska skäl, benin och diesel har en massa klimatskatter på sig, vilket inte elen har. Ja förvisso har verkningsgraden elmotor vs förbränningsmotor en del effekt på kalkylen också. ;)


Det enda riktiga orosmolnet är faktiskt politikerna, jag är orolig att de ser skattebortfallet i form av miljöskatter på bränslet som ett problem och inför någon annan slags skatt på elbilarna.
Den dagen man inte tjänar nästan något alls på att ha elbil så kommer försäljningen ta tvärstopp. Ty folk är inte så idealistiska trots allt, de flesta följer plånboken.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Fast när man börjar skatta elbilen hårdare tror jag priserna på fossila drivmedel stigit en hel del.

Jag misstänker att Sverige har gjort ett smart drag i att lyfta fram elbilen tidigt, det kommer göra oss mindre beroende av fossila drivmedel.
 
Ang det här med service och att det är så mycket bättre med elbil pga mindre rörliga delar osv...
Undra hur pass bra elektroniken är och hur länge den funkar utan att börja strula
Alla som skruvat med bilar vet ju att elfel kam vara en mardröm trots datorer och diagnostikprogram
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Rörigt detta, nu pratar vi om enheter igen, vissa anger batteriets kapacitet i KWh och vissa i Ah, BMW’s batteri på I3 är på 60Ah, medans Hyundai Ionic är på 28kwh.

Var sugen på en Bmw I3 med räckvidd på 11-15mil verklig körning är dåligt.
Verkar lättare med att prata J eller Wh, tycker jag. Ah säger ju inte så mycket om hur långt man kommer, om man inte vet något mer.

11 mil låter rätt otillräckligt, måste jag hålla med om.
 
Gällande att Stockholms län skulle ha väl utbyggd kollektivtrafik så gäller det i praktiken bara innerstaden och inte hela länet. Det går att åka kollektivt från punkt A till B, men förmodligen tar det halva dagen från en del av länet till en annan. Stockholms kollektivtrafik är rätt så puckat utbyggd och förutsätter att alla vill åka in till city. Vill de någon annanstans är det i stort sett kört.
 
  • Gilla
Mojje70
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ang det här med service och att det är så mycket bättre med elbil pga mindre rörliga delar osv...
Undra hur pass bra elektroniken är och hur länge den funkar utan att börja strula
Alla som skruvat med bilar vet ju att elfel kam vara en mardröm trots datorer och diagnostikprogram
Elbilar har typ samma servicekostnad som fossilbilar, det är plåtskador, vindrutebyten etc som kostar. Inte olja och tändstift.
 
N Noseone skrev:
Elbilar har typ samma servicekostnad som fossilbilar, det är plåtskador, vindrutebyten etc som kostar. Inte olja och tändstift.
Nej det har dem inte. Elbilen har ingen
Kamrem. Tändstift. Bränslefilter. Oljefilter. Motorolja. Luftfilter motor. Partikelfilter. Avgasrör. Katalysator.
 
  • Gilla
Mojje70 och 2 till
  • Laddar…
optimum
A Alexn72 skrev:
Nej det har dem inte. Elbilen har ingen
Kamrem. Tändstift. Bränslefilter. Oljefilter. Motorolja. Luftfilter motor. Partikelfilter. Avgasrör. Katalysator.
Oops.
Har nog missat byte tändstift på vår XC60 Diesel.:crysmile: Var sitter de?

Avgasrör har jag aldrig bytt ens på frugans forna Volvo S60 som gick 29.000 mil (Bensinare)
Inte heller Katalysator. Trams.
Brister argumenten så du måste hitta på massa skit?
Däremot byte man bromsbelägg och skivor precis som på en elbil.

Precis som de flesta elbilsägare så är det tjänstebilar och de behöver aldrig brukaren betala service och reparationer för.
Dock är nog de flesta elbilarna just tjänstebilar på grund av låga förmånsvärdet.
Tjänstebilar får brukaren betala bensin/diesel för sina privata mil och då är en dyrare elbil intressant för låga tankningskostanden. Som privatägd en ekonomisk inte lika intressant val.
Dessutom oftast begränsade till just pesontransporter.

Hur har du det med dina faktafel?
Tändstift på en diesel, mohahaha :D
 
Hur är det med läsförståelsen @optimum?
@Alexn72 skriver bara att dessa delar inte finns på en elbil, du tycker inte det är lite magstarkt att kalla det faktafel?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Hur har du det med dina faktafel?
Tändstift på en diesel, mohahaha :D
Fast det skrev han ju inte heller? På fossilbilen står det.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Svart Hyundai Ioniq Electric parkerad framför en butik, speglar användarens erfarenhet av elbil i Norrland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill bara visa en trevlig Hyundai Ioniq Electric 2018. Vi bor ute på landet i norra Norrland, har klarat oss väldigt bra med enbart denna bil, även när det var -30 och bensinbilen inte ville starta. Vi har inte haft dragkrok alls sedan vi byggde huset och flyttade in 2017, men har ändå lyckats bygga klart och anlägga trädgård.

Har lånat bil med drag av kompisar om det krisat. Allt går om det vill.

Bilen kostade 408.000kr men vi fick ju miljöbilsbonusen på 60.000kr.

Vi har installerat en laddbox hemma, kostade 23.000kr men vi fick 10.000kr i bidrag, ”ladda hemma-stödet” från Naturvårdsverket.

När vi funderade på elbil så räknade vi ut om vi skulle tjäna på det eller inte. El är desto billigare än bensin, men bilen är desto dyrare än en bensinbil behöver vara. Vi kom fram till att vi tjänar LITE på att ha en elbil.

Vi kör ca 6 mil alla arbetsdagar, och i sommar testade vi en långkörare Umeå -Sthlm. Det gick över förväntan!

Men vi gillar konceptet, tycker om ny teknologi samt att den är tyst och luktfri. Vi får mycket positiv uppmärksamhet, folk vill prova och tycker att det är häftigt att den är helt tyst. Dom blir också förvånade över att den är så pass pigg, jag drar om de allra flesta. Men det är ju ingen Tesla (tyvärr, det får bli nästa gång!)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Elbilar har typ samma servicekostnad som fossilbilar, det är plåtskador, vindrutebyten etc som kostar. Inte olja och tändstift.
Plåt, vindruta etc är inte servicekostnader. Det är reparationer som vanligtvis F-bolagen delbetalar.
 
catherineb catherineb skrev:
Bilen kostade 408.000kr men vi fick ju miljöbilsbonusen på 60.000kr.
Storleksmässigt motsvarar den väl en i20, men vi kan dra till med i30 för att ta i lite extra. Den kostar hälften ungefär.

Att låna 200 000 extra i 5 år kostar över 3000 i månaden. Kör man 100 mil i månaden (genomsnittet) så måste man alltså spara in 30 spänn per mil för att få kalkylen att gå ihop. Riktigt så dyr är inte bensinen ännu, En i30 drar enligt specen 0,6 liter milen, om bensinen skulle kosta 20 spänn litern skulle bränslet då kosta 1200 spänn i månaden. Inte ens om elen är gratis går det alltså att spara in 3000 spänn i månaden om man kör genomsnittliga 1200 mil om året. Man måste köra närmare 300 mil i månaden för att få det att gå ihop.

Ni kör 6 mil alla arbetsdagar, om vi räknar högt med 25 arbetsdagar i månaden blir det totalt 150 mil i månaden. Ni kör alltså 50% mer än genomsnittet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.