Alla har väl sett bilden när man sitter och fikar på en stålbalk högt över New York !
Så här har alla höghus byggts i hela välden, utan skydd och säkerhet. Helt normalt.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
21 byggarbetare dog inför Rysslands fotbolls-VM förra året. I Qatar där man spelar 2022 räknar man med att det redan är flera hundra döda.

Nu är väl flertalet av dem inte ställningsbyggare, men ändå. Bara för att man historiskt alltid gjort på ett visst vis innebär det inte att det är säkert och bra.
 
  • Gilla
EvertL och 9 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Alla har väl sett bilden när man sitter och fikar på en stålbalk högt över New York !
Så här har alla höghus byggts i hela välden, utan skydd och säkerhet. Helt normalt.
Nej inte normalt för fem öre.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Leif i Skåne skrev:
Alla har väl sett bilden när man sitter och fikar på en stålbalk högt över New York !
Så här har alla höghus byggts i hela välden, utan skydd och säkerhet. Helt normalt.
Den bilden var arrangerad.
 
Nej, den är fejkad.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
21 byggarbetare dog inför Rysslands fotbolls-VM förra året. I Qatar där man spelar 2022 räknar man med att det redan är flera hundra döda.

Nu är väl flertalet av dem inte ställningsbyggare, men ändå. Bara för att man historiskt alltid gjort på ett visst vis innebär det inte att det är säkert och bra.
Dessutom den lilla detaljen att de flesta arbetarna i Quatar lever under slavliknande förhållanden där de varken får vettigt betalt, jobbar säkert eller har tillgång till sina pass eller ens kan röra sig fritt (Utanför arbetsområde och baracker grips de).

Allt för "den ädla" sportens skull.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den är fejkad.
den är inte fejkad, den är arrangerad:)
 
Jag läste någonstans att det var ett montage. Men jag hittar det inte nu.
 
C cpalm skrev:
Nä, och det lär vi väl inte få absolut klarhet i heller.
Men varför vill du veta det?
Läs tråden och fundera på vad som är baserat på fakta, hörsägen eller bara ren skär fantasi. Alltså lite hederlig källkritik som alla borde förstå vad det är.

Fundera också på om tråden följer forumets regler, yttrande- och tryckfrihetslagar och övriga svenska lagar för att skydda individer och folkgrupper.
 
M Mikasw skrev:
Läs tråden och fundera på vad som är baserat på fakta, hörsägen eller bara ren skär fantasi. Alltså lite hederlig källkritik som alla borde förstå vad det är.

Fundera också på om tråden följer forumets regler, yttrande- och tryckfrihetslagar och övriga svenska lagar för att skydda individer och folkgrupper.
Jobbar du på firman eller?
 
N Nikorasu skrev:
Jag vill bara påpeka att ingen som yttrat sig så här långt verkar veta

1) vilket medborgarskap personerna på bilden har
2) huruvida de får mera eller mindre betalt än genomsnittlig byggare
3) vilka språk de behärskar

För att undvika missförstånd, så tycker jag givetvis att alla som arbetar i landet ska följa svenska arbetsmiljöregler.
Jag har inte skrivit att just dom personerna på bilden är från sydost eller vilka språk dom kan.

M Mikasw skrev:
Fundera också på om tråden följer forumets regler, yttrande- och tryckfrihetslagar och övriga svenska lagar för att skydda individer och folkgrupper.

Jag vet att flera av ställningsbyggarna vi har på jobbet är från sydost, jag har bra kontakt med två av arbetsledarna, bägge ha sagt från vilket/vilka länder flera av ställningsbyggarna kommer från.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
sunnis
D Daniel 109 skrev:
Du förstår uppenbarligen inte vad jag är ute efter.

Ta ett annat exempel, trafik. Man skulle kunna sänka antalet dödare rejält genom att spärra alla fordon till max 50km/h. Är det rimligt att folk dör bara för att komma fortare fram?
Ja uppenbarligen tycker vi det.
Är det rimligt att folk dör för att det inte finns tillräcklig tillgång till vård? Ja uppenbarligen tycker vi oss inte ha råd med bättre vård. Allt är avvägningar och prioriteringar. Men i bland verkar det som att arbetsmiljöregler inte behöver avvägas. Jag kan ha fel. Men jag är fortfarande nyfiken på vad ett rättat liv kostar samhället.
I det här fallet handlar det om problematiken om fri marknad och rörlighet inom EU där gästarbetare kan i princip hur som helst ta sig över och arbeta och konkurrera på en fri marknad. Problemet är högt utvecklade länder som Sverige med sträng lagstiftning som gästarbetare tror sig strunta i, mixa detta med lou så får vi det klassiska att svensk arbetskraft blir utkonkurrerade. Precis som svenska bönder blir det varje dag i affären. Finns en anledning till varför svensk fläskfilé kostar 179kr/kg medans en dansk identetisk filé kostar 89kr/kg. Listan kan göras lång.

Du syftar på filosofiska dilemman.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Nej, det jag syftar på är om kraven som orsakar den prisskillnaden är värda det.

Jag har inte på något sätt sagt att det är bra med konkurrens på olika villkor.
 
C
M Mikasw skrev:
Läs tråden och fundera på vad som är baserat på fakta, hörsägen eller bara ren skär fantasi. Alltså lite hederlig källkritik som alla borde förstå vad det är.

Fundera också på om tråden följer forumets regler, yttrande- och tryckfrihetslagar och övriga svenska lagar för att skydda individer och folkgrupper.
Ni som ser faktabrister/-fel eller olagligheter och dylikt kanske kan anmäla det till moderatorn eller åtminstone tala ur skägget och bemöta det lite mer konkret istället för att insinuera saker eller instruera oss andra i hur vi skall läsa och bedöma det som skrivs här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.