Jag har lite svårt att hitta dc-brytare, säkringshållare och överspänningsskydd av känt märke för montering på din-skena. Någon som har tips på prylar?
 
tommib
Det är lättare om du berättar vad du ska ha det till. Du måste också specificera tänkt brytförmåga.

Eftersom du vill ha DC-brytare gissar jag att det är en solcellsanläggning.

Hager har t.ex.

SB432PV DC-brytare som klarar 1 kV, 32 A

De har också säkringshållare LSN403, eller om du föredrar diazed LD046

Överspänningsskydd kan jag inte säga något om.

Notera gärna att jag alltså inte är elektriker och inte kan säga något om att dessa saker passar till ett visst ändamål, speciellt inte utan att veta vad ändamålet är.


Ang DC-brytare så hade jag personligen valt att hålla den utanför normkapslingen. Annars innebär det att det i kapslingen alltid finns DC som inte går att bryta. detta försvårar underhåll. Ja, det är snyggare om allt är samlat men just den här säkerhetsfunktionen hade jag kostat på mig att ha i en separat, tydligt uppmärkt, kapsling (eller bara en utanpåliggande brytare).
 
När jag höll på med ett projekt på jobbet där det behövde säkras av DC så användes en tvåpolig dvärgbrytare från Allen Bradley som var godkänd för 500VDC. 1489-D tror jag att det var. Huvudbrytare för DC som satt på DIN-skena hittade varken jag eller någon annan på firman som letade just då.
 
Phoenix har säkringshållare. Är det för PV och 800V är smältsäkringar bäst. Kostar dock rätt mycket.

DC brytare har även ABB.

ÖSP för PV har Phoenix, OBO mfl.

Annars är det nästan halva priset att köpa en färdig DC central mot att bygga själv.
 
P Mattiaz skrev:
Jag har lite svårt att hitta dc-brytare, säkringshållare och överspänningsskydd av känt märke för montering på din-skena. Någon som har tips på prylar?
Oavsett vad du hittar eller får tag på bygg en separat låda för din DC-sida precis som tommib nämner. Gör så bra du kan men kladda inte i en befintlig central med ev restutrymme om det nu är så du kanske tänker dig.
 
Det är mycket riktigt en solcellsanläggning. Jag hade tänkt en två-raders separat kapsling för dc-prylarna. Men menar ni att jag ska ha dc-brytarna separat?

Vart köper man färdiga dc-centraler av bra kvalité?
 
24 volt har ju lite säkringar för lägre spänning om det är det du letar efter.
 
Det är till en solcellsanläggning med 54 paneler så 80v räcker inte.
 
P Mattiaz skrev:
Det är mycket riktigt en solcellsanläggning. Jag hade tänkt en två-raders separat kapsling för dc-prylarna. Men menar ni att jag ska ha dc-brytarna separat?

Vart köper man färdiga dc-centraler av bra kvalité?
Vad ska du med detta till.? Eller saknar din växelriktare DC brytare? Jag har bara kablaget från taket direkt in SMA’n, detta är ingen Lastfrånskiljare, så man måste först bryta AC och växelriktaren går ifrån, sen frånskiljer man på DC sidan.

Skulle skippa detta, onödigt kostnad till ingen nytta.
 
P Mattiaz skrev:
Jag har lite svårt att hitta dc-brytare, säkringshållare och överspänningsskydd av känt märke för montering på din-skena. Någon som har tips på prylar?
Dessa har jag DIN monterat
BD0kIet.jpg
 
  • Gilla
Pärran och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du ha dem till? Eller saknar växelriktaren DC brytare?
 
Har du inget överspänningsskydd och säkringar före växelriktaren?
Jag tänkte sätta en brytare innan det för att kunna bryta vid ev underhåll.
 
Säkringarna/Jfb sitter på AC sidan, varför ska man säkra på DC sidan? Finns säkert många sätt att göra det på, jag har en liten AC central med huvudbrytare, Jfb, säkringar för vxl riktarna, samt en elmätare, överspänningsskydd tror jag ej på, åsknedslag är några miljoner volt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.