Jag syftar både på att sluta köra bil, och på att byta till elbil.
 
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom min pappa klarat 33år i villaliv utan släp eller ens drag så är det inte omöjligt. Han körde till och med ris till tippen i en sedan, nedklippt i säckar.

Edit: Min farfar är uppe i 43år utan släp. Hade dock drag på bilen de hade under de 10år de hade husvagn.
Jag kör ofta säckar med trädgårdsavfall i bilen och eftersom det är en kombibil så finns rätt så bra lastutrymme.
Men för lite större saker behövs släpkärra för oss och väldigt många husägare.
Traditionella bilar har denna möjlighet och vissa elbilar (oftast väldig dyra)
Igår var vi på en camping och passade på att kika hur många elbilar vi hittade och det var väldigt få. Någon som hade tält med sig men knappast någon med husvagn. Sedan ett antal husbilar och kanske de hemma hade en elbil.

Många familjer har knappast råd med någon dyrare bil och köper ofta begagnade för 100.000-200.000 (och lägre) som även behöver kunna dra saker efter sig.

De flesta modeller av elbilar kommer nog säkert ha möjlighet till dragkrok med användbar lastförmåga men där är vi inte idag och därför anser jag att för oss och väldigt många är det för tidigt att köpa elbil.

Ofattbart att inte elbilsfrälsta kan inse att elbilen idag är begränsad i traditionellt användningssätt. Blir man så förblindad i att det blir billigt att tanka så man struntar i att den är starkt begränsad i användning som är vanlig för väldigt många.

Om jag vid besöket på campingen hade försökt övertyga några husvagnsägare att skaffa elbil hade de nog skrattat gott och jag fått svaret:
-Ska vi lämna husvagnen hemma?
-Hur tänkte du där?
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag syftar både på att sluta köra bil, och på att byta till elbil.
Det är konstigt då att elbilsfanatikerna verkar tycka att vi som kör extremt lite med vår fossilbil ändå ska ändra vårt sätt att leva för att kunna skaffa elbil, men själva vill de inte ändra sitt sätt att leva för att kunna sluta köra bil.

En sak som är rätt intressant är att man bara verkar jämföra pris och koldioxidutsläpp per kilometer.

Finns det nån som gjort en rättvis jämförelse per år istället för per kilometer? Var går brytpunkten, när blir det billigare och bättre för miljön att byta till elbil än att halvera sitt bilåkande?
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är konstigt då att elbilsfanatikerna verkar tycka att vi som kör extremt lite med vår fossilbil ändå ska ändra vårt sätt att leva för att kunna skaffa elbil, men själva vill de inte ändra sitt sätt att leva för att kunna sluta köra bil.
Öööh, vad har att sluta köra bil med saken att göra? Och för den delen att tvinga någon att ändra sitt sätt att leva? Vi försöker visa på att det för många går att använda elbil, för vissa med mer omställning än andra.

Det låter som du drar in klimathotsdiskussionen i det hela just nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi försöker visa på att det för många går att använda elbil, för vissa med mer omställning än andra.
Och jag försöker visa att det i de flesta fall är bättre både för ekonomi och miljö att köra mindre bil än att byta till elbil.

Det låter som du drar in klimathotsdiskussionen i det hela just nu.
Det jag blandar in är VARFÖR man skulle vilja ändra sitt sätt att leva bara för att kunna byta till elbil. Det blir dyrare (om man inte kör mycket) och omständligare, så var skulle fördelen vara om det inte handlar om miljön?
 
Det är nya utsläppsnivåer på bilar som driver utveckling av elbilar och hybrider idag. Sedan finns det andra aspekter men det är inte drivande. Tesla hade lätt blivit utkonkurerad om man inte skärpt utsläppsnivåer, både för enskild bil och tillverkares utbud.
Så miljöaspekten är är drivande.
 
optimum optimum skrev:
Jag kör ofta säckar med trädgårdsavfall i bilen och eftersom det är en kombibil så finns rätt så bra lastutrymme.
Men för lite större saker behövs släpkärra för oss och väldigt många husägare.
Traditionella bilar har denna möjlighet och vissa elbilar (oftast väldig dyra)
Igår var vi på en camping och passade på att kika hur många elbilar vi hittade och det var väldigt få. Någon som hade tält med sig men knappast någon med husvagn. Sedan ett antal husbilar och kanske de hemma hade en elbil.

Många familjer har knappast råd med någon dyrare bil och köper ofta begagnade för 100.000-200.000 (och lägre) som även behöver kunna dra saker efter sig.

De flesta modeller av elbilar kommer nog säkert ha möjlighet till dragkrok med användbar lastförmåga men där är vi inte idag och därför anser jag att för oss och väldigt många är det för tidigt att köpa elbil.

Ofattbart att elbilsfrälsta kan inse att elbilen idag är begränsad i traditionellt användningssätt. Blir man så förblindad i att det blir billigt att tanka så man struntar i att den är starkt begränsad i användning som är vanlig för väldigt många.

Om jag vid besöket på campingen hade försökt övertyga några husvagnsägare att skaffa elbil hade de nog skrattat gott och jag fått svaret:
-Ska vi lämna husvagnen hemma?
-Hur tänkte du där?
Jag vill påstå att väldigt många husägare inte behöver kunna dra saker, det går ofta att lösa ett eller annat sätt. De flesta kör inte runt med en skåpbil dagligen, eller ett släp på kopplat, utan man hyr eller lånar, personligen tycker jag inte det är långt bort att låna en dragbil i samma veva.

Tycker inte någon har sagt att alla tillfällen går att lösa med en elbil, extremfallen är just sådana fall dit elbilen inte riktigt nått än exempelvis hästsläp eller husvagn. Eller för den delen en vanlig kombi.

Elbilen har ju precis börjat komma igång...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och jag försöker visa att det i de flesta fall är bättre både för ekonomi och miljö att köra mindre bil än att byta till elbil.


Det jag blandar in är VARFÖR man skulle vilja ändra sitt sätt att leva bara för att kunna byta till elbil. Det blir dyrare (om man inte kör mycket) och omständligare, så var skulle fördelen vara om det inte handlar om miljön?
Det är klart att det är bättre för miljön att köra mindre bil oavsett bränsle på bilen.

Fast vi försöker inte diskutera varför, vi försöker visa på hur man får en elbil att funka.
Vill man inte göra några ändringar i sin livsstil alls så funkar inte en elbil. Vill man inte så kan man inte...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vad hade varit USP för elbilen om det inte varit miljö och klimat?

I de flesta länder inte ekonomi heller då de betalar långt mer för el än vad de gör för bensin/diesel.

Blir det bättre miljö om vi skall ha en radda med hyrbilar för att lösa det elbilen inte klarar?

Jag tror det totalt skulle vara bättre för miljön om vi åkte mer kommunalt/samåkte, kunde halvera vårt bilkörande, behålla de bilar vi har upp mot 10år och utveckla biodrivmedel.
 
optimum optimum skrev:
Visst kan man hyra eller fixa på annat sätt men medge enkelheten med vanliga bilar som klarar lite extra saker som att dra en släpkärra om man behöver få hem skrymmande saker eller köra trädgårdsavfall från sin trädgård till återvinningen.

Hur gör man annars med trädgårdsavfall, beställer man då transport att de kommer och hämtar?

Varje år beskär jag våra träd och kör sedan grenar och ris till återvinningen med en hyrd gallerkärra. Så gör väldigt många med egen fastighet och saknar möjlighet att ta hand om sådant på egen mark.
Du hyr väl inte en släp. Klart man har en egen släp. Eller som i mitt fall 2st.
När man behöver släp så behöver de flesta andra också släp och då står man där utan släp.
Jag lastar mitt släp några dagar innan jag ska iväg och vill bara ta släpet och köra direkt när jag sen kommer hem.
Dessutom har jag säkert 1mil enkel väg till närmaste uthyrningsställe.

* sarkasm när den är som bäst*
Men jag har faktiskt 2 släp och dragkrok på min elbil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag kör ofta säckar med trädgårdsavfall i bilen och eftersom det är en kombibil så finns rätt så bra lastutrymme.
Men för lite större saker behövs släpkärra för oss och väldigt många husägare.
Traditionella bilar har denna möjlighet och vissa elbilar (oftast väldig dyra)
Igår var vi på en camping och passade på att kika hur många elbilar vi hittade och det var väldigt få. Någon som hade tält med sig men knappast någon med husvagn. Sedan ett antal husbilar och kanske de hemma hade en elbil.

Många familjer har knappast råd med någon dyrare bil och köper ofta begagnade för 100.000-200.000 (och lägre) som även behöver kunna dra saker efter sig.

De flesta modeller av elbilar kommer nog säkert ha möjlighet till dragkrok med användbar lastförmåga men där är vi inte idag och därför anser jag att för oss och väldigt många är det för tidigt att köpa elbil.

Ofattbart att inte elbilsfrälsta kan inse att elbilen idag är begränsad i traditionellt användningssätt. Blir man så förblindad i att det blir billigt att tanka så man struntar i att den är starkt begränsad i användning som är vanlig för väldigt många.

Om jag vid besöket på campingen hade försökt övertyga några husvagnsägare att skaffa elbil hade de nog skrattat gott och jag fått svaret:
-Ska vi lämna husvagnen hemma?
-Hur tänkte du där?
Tänk om de svarat att den står där hemma och de har hyrt en husbil för 2 veckor
 
R Robert-san01 skrev:
Vad hade varit USP för elbilen om det inte varit miljö och klimat?
Inköpspris, prestanda och billig i drift.

Nu kanske en och annan baxnar, inköpspriset är ju inte direkt något som talar till elbilarnas fördel idag, men den mesta nya tekniken är dyr i början. Seriösa bedömare menar att elbilarna kommer att vara billigare än bilar med förbränningsmotorer redan i början av 20-talet. Vi får väl se, men under 20-talet lär det nog ske.

Prestanda är delvis subjektivt. Där den ene värderar hästkrafter värderar den andre långa körsträckor och snabb påfyllning av bränsle. Det sista lär elbilen aldrig slå dieselbilen på, men förmodligen det mesta andra.

Billig i drift jämfört med andra bilar är elbilen redan.
 
N Nerre skrev:
Det är konstigt då att elbilsfanatikerna verkar tycka att vi som kör extremt lite med vår fossilbil ändå ska ändra vårt sätt att leva för att kunna skaffa elbil, men själva vill de inte ändra sitt sätt att leva för att kunna sluta köra bil.

En sak som är rätt intressant är att man bara verkar jämföra pris och koldioxidutsläpp per kilometer.

Finns det nån som gjort en rättvis jämförelse per år istället för per kilometer? Var går brytpunkten, när blir det billigare och bättre för miljön att byta till elbil än att halvera sitt bilåkande?
Elbilen vinner till sist i alla uträkningar mot fossilt. Om man kör några mil per dag.
Jag har postat ett antal uträkningar.
Vill du jag ska räkna till dig med så lägg upp vad du har för bil. Årsmodell , mil du kör privat, mil du kör till jobb och vad skatten kostar.
 
optimum
A Alexn72 skrev:
Du hyr väl inte en släp. Klart man har en egen släp. Eller som i mitt fall 2st.
När man behöver släp så behöver de flesta andra också släp och då står man där utan släp.
Jag lastar mitt släp några dagar innan jag ska iväg och vill bara ta släpet och köra direkt när jag sen kommer hem.
Dessutom har jag säkert 1mil enkel väg till närmaste uthyrningsställe.

* sarkasm när den är som bäst*
Men jag har faktiskt 2 släp och dragkrok på min elbil.
Nej har inget eget släp men 3 km till hyrställe där jag bokar släp efter behov.
Öppet (bra för virke mm) eller gallerkärra (bra för trädgårdsavfall) eller täckt. (bra om man kör möbler då det är sämre väder)
Eller så får man låna släp på t.ex. Mio Möbler när man ska ta hem det man köpt.

Din elbil troligen större dyrare som ditt företag betalar, eller?
Knappas en privatägd Tesla X för de brukar inte bygga något själva.
 
optimum
A Alexn72 skrev:
Tänk om de svarat att den står där hemma och de har hyrt en husbil för 2 veckor
Visst kan det vara så.
Men vad tror du de med egen husvagn gör, hyr en riktig bil för att åka runt med husvagnen?
Knappast.

Elbilen en semesterfälla. Barnen får vara hemma när grannen åker på husvagnssemester.
Jo jag har också för ca 20 år sedan haft husvagn och barnen älskade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.