Hej, håller på att bygga badrum. Skulle behöva lite åsikter och synpunkter ifrån proffsen här på bh forumet. Ser allt tillräckligt vettigt ut för att isolera och slå igen med golvspån?

Mvh patrik
Konstruktionsstomme i badrum med synliga VVS-installationer och isolering mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis konstruerat badrumsgolv med synliga rör och avlopp inför isolering och golvspånläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under konstruktion med avloppsrör, väggisolering och golvvärmeplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet golv i pågående badrumsbygge med synliga vattenrör, kablar och isolering redo för golvspånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser okej ut frånsett 50 mm röret under handfatet? Osäker på cc mått på reglarna.
 
Sätt in nån mer regel runt golvbrunnen så monteringsplattan och spånet får stöd längs alla kanter
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Skulle skruv/limmat några plyfor där håltagning har gjorts för avlopp. Ser inte ut att vara mycket kvar på regeln.

Vad för golvmaterial ska ni ha? C/c 300 på reglar om klinkers.


Röret till handfatet bör ej komma upp ur golv.
 
P para skrev:
Sätt in nån mer regel runt golvbrunnen så monteringsplattan och spånet får stöd längs alla kanter
Brunnen har stöd runt hela
 
S sune73 skrev:
Ser okej ut frånsett 50 mm röret under handfatet? Osäker på cc mått på reglarna.
Bör handfatet ha större avloppsrör?
 
Packepk Packepk skrev:
Brunnen har stöd runt hela
Spånskivan runt brunnen måste också ha stöd under
 
A A.G skrev:
Skulle skruv/limmat några plyfor där håltagning har gjorts för avlopp. Ser inte ut att vara mycket kvar på regeln.

Vad för golvmaterial ska ni ha? C/c 300 på reglar om klinkers.


Röret till handfatet bör ej komma upp ur golv.
Funkar det om plyforna har samma urkapning som regeln?

Ska ha vattenburen golvvärme och klinker på det.

Det är lite lustiga mått på dom gamla reglerna, ett ställe är det cc 450. Räcker det att dra några kortlingar eller måste jag dra en längsgående i mitten?
 
P para skrev:
Spånskivan runt brunnen måste också ha stöd under
Okej, nu är jag med. Tackar
 
A A.G skrev:
Skulle skruv/limmat några plyfor där håltagning har gjorts för avlopp. Ser inte ut att vara mycket kvar på regeln.

Vad för golvmaterial ska ni ha? C/c 300 på reglar om klinkers.


Röret till handfatet bör ej komma upp ur golv.
Det här fick jag fram ifrån gvk hemsida, verkar som om cc60 funkar på en viss spännvidd för klinkers

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/

Tabell från GVK med max uppläggningsavstånd och virkeskvalitet för träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Packepk Packepk skrev:
Hej, håller på att bygga badrum. Skulle behöva lite åsikter och synpunkter ifrån proffsen här på bh forumet. Ser allt tillräckligt vettigt ut för att isolera och slå igen med golvspån?

Mvh patrik
[bild] [bild] [bild] [bild]
Packepk Packepk skrev:
Hej, håller på att bygga badrum. Skulle behöva lite åsikter och synpunkter ifrån proffsen här på bh forumet. Ser allt tillräckligt vettigt ut för att isolera och slå igen med golvspån?

Mvh patrik
[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag tycker det ser jättebra ut. Att du gröpt ur 80% av reglarna är du säkert medveten om map lasterna de ska bära. Enl. anvisningar ska kallt och varmt ligga med distans. (Hos mig ligger de som i din bild. )
 
N Nikorasu skrev:
Jag tycker det ser jättebra ut. Att du gröpt ur 80% av reglarna är du säkert medveten om map lasterna de ska bära. Enl. anvisningar ska kallt och varmt ligga med distans. (Hos mig ligger de som i din bild. )
Tänkte att jag skulle stärka regeln och skruva dit en 45x70 regel, borde väl hjälpa.

Märkt några problem med att vattenrören ligger för nära varandra?
 
Packepk Packepk skrev:
Tänkte att jag skulle stärka regeln och skruva dit en 45x70 regel, borde väl hjälpa.

Märkt några problem med att vattenrören ligger för nära varandra?
Nej, inte det minsta - men röstlängden är liten, ca. 5m i mitt fall. Separationen enl. anvisning är väl till för att säkerställa temperaturen i varmvattnet för att undvika legionella.
 
Packepk Packepk skrev:
Tänkte att jag skulle stärka regeln och skruva dit en 45x70 regel, borde väl hjälpa.

Märkt några problem med att vattenrören ligger för nära varandra?

Tror att det blir bättre att skruv/limma en plyfa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.