Ni har missuppfattat hybriden.
Den är mycket effektivare än en ren fossilbil. Det är alltså inte 2 olika drivlinor som den ena är onödig ryggsäck för den andra. Det är regenering av energi som är omöjlig annars. Den lilla extravikten som behövs för att det ska bli en plug-in med möjlighet att åka kortare sträckor på ren el är snabbt återbetalt i form av lägre drivkostnad och mindre miljöavtrycket.
Nästan bara plus i kanten:
Lång räckvidd på bensin.
Utsläppsfri kortare sträckor.
Inga begränsningar avseende släp/husvagn.
Högt 2a hands värde.
Lägre servicekostnader på längre sikt än ren bensinare.
Kommer finnas och utvecklas under lång tid.
Minus:
Dyrare investering.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L largab skrev:
Lägre servicekostnader på längre sikt än ren bensinare.
Nu blir jag nyfiken. Varför blir servicekostnaden lägre? Det borde väl vara exakt samam service på motor, bromsar etc?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför blir servicekostnaden lägre? Det borde väl vara exakt samam service på motor, bromsar etc?
Mindre byte av bromsar, lägre belastning på bensinmotor.
Själva EL drivlinan är nog mer el mindre servicefri.
 
L largab skrev:
Ni har missuppfattat hybriden.
Den är mycket effektivare än en ren fossilbil. Det är alltså inte 2 olika drivlinor som den ena är onödig ryggsäck för den andra. Det är regenering av energi som är omöjlig annars. Den lilla extravikten som behövs för att det ska bli en plug-in med möjlighet att åka kortare sträckor på ren el är snabbt återbetalt i form av lägre drivkostnad och mindre miljöavtrycket.
Nästan bara plus i kanten:
Lång räckvidd på bensin.
Utsläppsfri kortare sträckor.
Inga begränsningar avseende släp/husvagn.
Högt 2a hands värde.
Lägre servicekostnader på längre sikt än ren bensinare.
Kommer finnas och utvecklas under lång tid.
Minus:
Dyrare investering.
Två invändningar:
  1. Det är inte den extra vikten som är kostnaden man måste tjäna in, utan det faktum att man måste investera i dubbla motorer och bränslesystem. Hybrider finns mig veterligen i princip bara på marknader där de är skattesubventionerade.
  2. Min förra laddhybrid hade dubbelt så täta oljebyten samt extraförstärkta kolvar då de frekventa av- och påslagen av bensinmotorn sliter mer på denna än vad vanlig kontinuerlig drift gör. Jag har svårt att se att minskat användande av bensinmotorn väger upp det.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Otippat, jag skulle tro att det normalt är tvärt om. Hade det bara varit för mitt storstadsliv hade jag klarat mig utmärkt utan dragkrok. På landet i glesbygd däremot, här blir allt väldigt mycket knepigare utan drag. Även om jag i en nödsituation (nåja) av erfarenhet lärt mig att man kan få in ett fullstort kylskåp bak i en Audi A3.

Efter tre år med den bilen (tidig laddhybrid utan möjlighet att få dragkrok när den köptes) lärde jag mig att bil utan någon möjlighet att dra släp inte är för mig just pga. de mer lantliga behoven.

Vi har bott på landet ute på vischan i två år och enbart kört elbil, utan släp. Vid ett fåtal gånger har vi fått låna bil med dragkrok. Men på landet så eldar man det mesta, man kör inte iväg skräp på tippen i första hand.

Nu har vi just köpt en dinosauriebil med dragkrok också, men den står oanvänd.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två invändningar:
  1. Det är inte den extra vikten som är kostnaden man måste tjäna in, utan det faktum att man måste investera i dubbla motorer och bränslesystem. Hybrider finns mig veterligen i princip bara på marknader där de är skattesubventionerade.
  2. Min förra laddhybrid hade dubbelt så täta oljebyten samt extraförstärkta kolvar då de frekventa av- och påslagen av bensinmotorn sliter mer på denna än vad vanlig kontinuerlig drift gör. Jag har svårt att se att minskat användande av bensinmotorn väger upp det.
1/ De finns på marknader där man tänker på CO2 samt högeffektiv förflyttning. Rent ekonomiskt så ska vi åka gammal orenad diesel.
2/ Ok, men mindre bromsbyte blir det kanske iallafall.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två invändningar:
  1. Det är inte den extra vikten som är kostnaden man måste tjäna in, utan det faktum att man måste investera i dubbla motorer och bränslesystem. Hybrider finns mig veterligen i princip bara på marknader där de är skattesubventionerade.
  2. Min förra laddhybrid hade dubbelt så täta oljebyten samt extraförstärkta kolvar då de frekventa av- och påslagen av bensinmotorn sliter mer på denna än vad vanlig kontinuerlig drift gör. Jag har svårt att se att minskat användande av bensinmotorn väger upp det.
Toyota/Lexus hybrider får jag intrycket av funkar som reklamen säger. Har en kompis som är inne på sin 3e RX och de har varken behövt mycket service eller dragit mycket. 0,8 i snitt för en fullsize bensin SUV blandad körning, tycker jag är bra.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
@largab Ja, som sagt, jag kör själv laddhybrid och det är förstås inte bara av ekonomiska skäl. Dock tror jag som sagt att laddhybriderna kommer att vara en historisk parentes. Hur lång återstår att se, men jag ser dem som ett steg på vägen till rena elbilar. Förmodligen ett viktigt steg, men ändå bara ett steg på vägen.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
nino nino skrev:
Förutsätter ju att det finns skåpbil att hyra på orten också..
Och, som jag påpekat tidigare, att man har möjlighet att ta sig till uthyraren.

Min sambo har inget körkort, om vi ska hyra bil måste jag alltså ta mig kollektivt till uthyrningsstället (eller ta taxi dit).

Ok, ska man bara hyra över dagen funkar det kanske att stå på uthyrarens parkering med sin elbil, men ska man hyra över en helg är det mig veterligen inga uthyrare som erbjuder långtidsparkering.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@largab Ja, som sagt, jag kör själv laddhybrid och det är förstås inte bara av ekonomiska skäl. Dock tror jag som sagt att laddhybriderna kommer att vara en historisk parentes. Hur lång återstår att se, men jag ser dem som ett steg på vägen till rena elbilar. Förmodligen ett viktigt steg, men ändå bara ett steg på vägen.
Ja, mycket bra steg på vägen. Det ”braiga” med hybrid är ett mindre batteri. Batterierna räcker till fler bilar alltså.
 
N Nerre skrev:
Och, som jag påpekat tidigare, att man har möjlighet att ta sig till uthyraren.
Du får hyra en bil med utkörning.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Och, som jag påpekat tidigare, att man har möjlighet att ta sig till uthyraren.

Min sambo har inget körkort, om vi ska hyra bil måste jag alltså ta mig kollektivt till uthyrningsstället (eller ta taxi dit).
Det är väl rimtligen inget större problem i Stockholms län, särskilt inte om det är någon/några gånger per år?
Jag antar att du inte kör din sambo till allt, så det kanske är möjligt?

Själv hyr jag varje år största lastbilen man får köra med B-körkort. Jag tar mig dit gåendes eller kommunalt, beroende på var jag hyr. Har även fått skjuts några gånger. Om jag hade sett just den biten som ett stort problem så hade jag självklart inte kunnat ha den bil jag har idag. Jag skulle då köpt en lastbil med lyft, eftersom jag har behov av en sådan någon/några gånger per år.

N Nerre skrev:
Ok, ska man bara hyra över dagen funkar det kanske att stå på uthyrarens parkering med sin elbil, men ska man hyra över en helg är det mig veterligen inga uthyrare som erbjuder långtidsparkering.
Prata med de på närmsta OKQ8 eller Cirkle-K så ska du se att det går alldeles utmärkt. Det har jag gjort och det har fungerat. Du kan inte bara ställa bilen där, då får du böter, men pratar du med de så löser det sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L largab skrev:
Mindre byte av bromsar, lägre belastning på bensinmotor.
Själva EL drivlinan är nog mer el mindre servicefri.
Ja, eldelen är nog hyfsat service-fri. Där kollar man nog bara att kontakter etc är ok.
Däremot behöver du nog byta olja etc lika ofta så jag tvivlar på att det blir någon skillnad, men jag vet inte som sagt.
Vad gäller bromsar så brukar ju ett problem vara att bromsarna inte används, så det kanske inte blir en plusspost?!

OBS! Jag är inte på något sätt emot hyriden. Skulle jag byta bil idag skulle jag titta på en hybrid eller elbil. Nu får nuvarande bil rulla på några år till och sen får den väl står kvar som dragbil, då jag inte får något särskilt för den. En 2008 (uttagen 2009) med 15000 mil på mätaren (samtliga i min ägo!). Kanske får jag 30-40' så då kan den lika gärna vara med en stund till och sen bli dragbil/reservbil.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl rimtligen inget större problem i Stockholms län, särskilt inte om det är någon/några gånger per år?
Problem och problem. Det blir mer krångel än att kunna göra det med den egna bilen, det tar längre tid.

Om vi t.ex. ska åka långt bort en helg så kanske vi börjar packa bilen redan på onsdagkvällen så allt är klart och vi kan åka direkt efter jobbet på fredan. Det blir betydligt svårare om man ska hyra bil. Då måste vi i såna fall hyra bilen redan från torsdag kväll, packa allting torsdag kväll och ta hyrbilen till jobbet (och hyrbilen har inget P-tillstånd för jobbets parkering...).

Det är en massa sånt där småkrångel som gör att det blir besvärligare. En del av poängen med att ha egen bil är ju just bekvämligheten och tillgängligheten att kunna ta bilen just exakt när man behöver den.

För de som istället har en bil för att pendla blir det en helt annan bild, där är milkostnaden mycket mer intressant, och då förstår jag att det kan bli mycket mer lockande med elbil. Men det förutsätter då att man har vettiga laddmöjligheter och inte är låst till att nyttja snabbladdare (för då kommer man lätt upp i samma milkostnad som för en dieselbil).
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.