optimum
H Husqvarna220Ac skrev:
Är släpvagn ett fordon? Jag klarar mig gott utan släp, trots sommar och fjällstuga och villa..
Lite fakta från Transportstyrelsen om släpfordon

"Ett släpfordon är ett fordon som är byggt för att kopplas till ett annat motordrivet fordon (inte moped klass II) och är avsett för person- eller godstransport. Släpfordon delas in i släpvagnar, släpslädar och terrängsläp samt i lätta släpfordon och tunga släpfordon."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/

Vag jag syftar på utan att rada upp allt så är det släpkärra att transportera saker på som inte får plats i bilen eller är olämpligt att lasta inne i bilen. Som byggforum då vanligen:
Virke, byggskivor, stenplattor eller annat byggmaterial.
Andra saker kan vara hästtransport, båtkärra osv. (har haft några båtar tidigare som jag haft släp till)
Eller trädgårdsavfall.

Som husägare använder jag släpkärra några gånger varje år för att transportera grenar och annat trädgårdsavfall till återvinningen.
I år byggt nya altan och uterum så blev det några transporter från byggvarufirman med material.
Till mattaffären för uterumsmatta.
Sedan till Mio för att hämta möbler till uterum (deras lånesläp)

Liknande ser det ut för många både här på forumet och utanför.

Hopplöst utan bil som inte kan dra släpkärra. Mina bilar har alltid haft dragkrok för att klara sådant.

Är du med på vad ett släpfordon är nu?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Tänkte det hetaste i debatten, DRAGKROKEN!! Som man MÅSTE ha...
Tror jag kört släp typ en gång i livet. Jag är uppväxt på landet, så det är kanske därför. Nu bor vi i småstad. När jag flyttat har jag hyrt en skåpbil och i vardagen är det inte så många gånger jag skulle behövt ett släp. Eller kanske är det som med allt annat: jag begriper inte hur mycket jag behöver ett förrän jag har det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Lite fakta från Transportstyrelsen om släpfordon

"Ett släpfordon är ett fordon som är byggt för att kopplas till ett annat motordrivet fordon (inte moped klass II) och är avsett för person- eller godstransport. Släpfordon delas in i släpvagnar, släpslädar och terrängsläp samt i lätta släpfordon och tunga släpfordon."

[länk]

Vag jag syftar på utan att rada upp allt så är det släpkärra att transportera saker på som inte får plats i bilen eller är olämpligt att lasta inne i bilen. Som byggforum då vanligen:
Virke, byggskivor, stenplattor eller annat byggmaterial.
Andra saker kan vara hästtransport, båtkärra osv. (har haft några båtar tidigare som jag haft släp till)
Eller trädgårdsavfall.

Som husägare använder jag släpkärra några gånger varje år för att transportera grenar och annat trädgårdsavfall till återvinningen.
I år byggt nya altan och uterum så blev det några transporter från byggvarufirman med material.
Till mattaffären för uterumsmatta.
Sedan till Mio för att hämta möbler till uterum (deras lånesläp)

Liknande ser det ut för många både här på forumet och utanför.

Hopplöst utan bil som inte kan dra släpkärra. Mina bilar har alltid haft dragkrok för att klara sådant.

Är du med på vad ett släpfordon är nu?
Eller cykelställ. :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
optimum
halper halper skrev:
Tror jag kört släp typ en gång i livet. Jag är uppväxt på landet, så det är kanske därför. Nu bor vi i småstad. När jag flyttat har jag hyrt en skåpbil och i vardagen är det inte så många gånger jag skulle behövt ett släp. Eller kanske är det som med allt annat: jag begriper inte hur mycket jag behöver ett förrän jag har det.
Mycket ovanligt att folk hyr lastbil för att transportera bort trädgårdsavfall.
Ofta på återvinningen och massor med släpkärra brukar det vara.som slänger allt från byggavfall, trädgårdsavfall, rester från byggprojekt och renoveringar mm.

Nu i semestertider en hel del husvagnar ute på väg till och från campingplatser.
Sällan jag ser någon dyrare elbil som dragbil. Eller jag har nog aldrig sett någon sådant på vägen.
 
Släpkärror har faktiskt blivit vanligare som lån, se t.ex. IKEA, Bauhaus, etc, där man kan boka ett med skåp kostnadsfritt för x-tid. Så visst är det vanligt att se dem rulla runt och man behöver då inte äga någon, så på de här orterna är det enklare att låna kärra än att försöka knöla in det i bilen och enkla att lasta. Och svarar på den frågan som troligtvis kommer, jag vet att man bor på andra platser där man inte ser de här kärrorna så det gäller inte alla. Men ser man till var Sveriges befolkning finns så blir det majoritet som har den här möjligheten.;)
Men trots allt är det helt individuellt och idag är utbudet/tillgång på elbilar inte större än att de bara räcker till för de som det passar, verkligen vill ha en elbil och kan ta den betydligt större engångskostnaden.
Vi andra behöver ju inte argumentera så hårt för varför vi inte vill eller kan välja det idag. Situationen kanske är lite annorlunda om 3-5 år och då får vi se vilka förutsättningarna är. Enligt tidigare länkad analys, om jag minns rätt, skulle 2025 vara runt 25% av sålda bilar var en om jag tolkade det rätt renodlad elbil.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Släpkärror har faktiskt blivit vanligare som lån, se t.ex. IKEA, Bauhaus, etc, där man kan boka ett med skåp kostnadsfritt för x-tid. Så visst är det vanligt att se dem rulla runt och man behöver då inte äga någon, så på de här orterna är det enklare att låna kärra än att försöka knöla in det i bilen och enkla att lasta.
Men trots allt är det helt individuellt och idag är utbudet/tillgång på elbilar inte större än att de bara räcker till för de som det passar, verkligen vill ha en elbil och kan ta den betydligt större engångskostnaden.
Vi andra behöver ju inte argumentera så hårt för varför vi inte vill eller kan välja det idag. Situationen kanske är lite annorlunda om 3-5 år och då får vi se vilka förutsättningarna är. Enligt tidigare länkad analys, om jag minns rätt, skulle 2025 vara runt 25% av sålda bilar var en om jag tolkade det rätt renodlad elbil.
Det låter rimligt!

Till 2025 finns säkert mellanstora elbilar som både får dra 1000kg, som kombi och med pris under 400k.

Just detta med släp/drag tror jag blir än viktigare om man skall gå ner i storlek på bil och kunna få med sig mycket de få gånger man verkligen behöver det.
 
halper halper skrev:
Tror jag kört släp typ en gång i livet. Jag är uppväxt på landet, så det är kanske därför.
Otippat, jag skulle tro att det normalt är tvärt om. Hade det bara varit för mitt storstadsliv hade jag klarat mig utmärkt utan dragkrok. På landet i glesbygd däremot, här blir allt väldigt mycket knepigare utan drag. Även om jag i en nödsituation (nåja) av erfarenhet lärt mig att man kan få in ett fullstort kylskåp bak i en Audi A3.

Efter tre år med den bilen (tidig laddhybrid utan möjlighet att få dragkrok när den köptes) lärde jag mig att bil utan någon möjlighet att dra släp inte är för mig just pga. de mer lantliga behoven.
 
Fairlane
Jag har drag och släp och tycker det är fantastiskt, men jag skulle ärligt klara mig utan. Jag har levt i villa i många år utan. Jag byggde om köket i min gamla lägenhet utan. Det går utmärkt, det är inte ens särskilt svårt. Man kan få tvättmaskin, diskmaskin, kylskåp hemkört. Samma med byggvaror (vi fick exempelvis ~40 paket parkett hemkört. Vikten på det är mer än vad man kan ta på en obromsad kärra och mer än en del bromsade också (jag vet inte vad lånesläpen på byggvaruhuset är godkända för då jag inte hittar information på deras hemsidor).
Någon gång hyrde jag en mindre skåpbil också. Räknar man med att det kostar 10' att montera krok (ja det går att göra billigare men det är ingen horribel skillnad) så kan man hyra skåpbil rätt mycket för de pengarna. Kör man släp flera gånger i månaden så förstår jag, men kör man 2-3 gånger per år så kan man klara sig utan om man vill.

Jag har en bekant som har en stor husvagn. Han kör Tesla modell S... Han räknade helt enkelt ut att det är billigare att få hjälp att flytta vagnen två gånger per år (han långtidsuppställer, vilket inte alla gör, men rätt många) än att skaffa BE som hade varit ett krav annars och så kunde han köra modell S.
 
Fairlane
Ett tillägg till inlägget ovan. Jag har som sagt bil med krok och släp, men när jag köpte min nya grill så var det ändå hemkörning som gällde. Ok, den fanns inte i butik så jag hade inget val, men jag var ändå in på butiken ( för jag trodde de hade den) och tänkte beställa hemkörning. Halvjobbigt att lyfta upp och av 80 kg på/från släpet. Ja det går, men med gratis hemkörning så var valet ändå enkelt.
 
optimum optimum skrev:
Hur klara man sig utan att kunna dra släpfordon?
Jo man har en riktig bil också hemma.
Berätta det inte för någon men..

p.s det finns faktiskt också en dragbil där hemma, som delas med 3 andra hushåll inom familjen.
 
  • Röd personbil kopplad till en släpvagn med en gul och svart motorcykel ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Förutsätter ju att det finns skåpbil att hyra på orten också..
För mig är det enbart kostnaden som gör att jag avstår elbil, var sugen på en leaf men med lilla batteriet så kan vi sommartid åka till grabben och hälsa på men då har bor i lgh utan p-plats så måste vi först åka och ladda så vi kommer våra 15mil hem sen hälsa på...
Så minst 25 mil på en laddning och då drar det iväg i pengar.
Åker runt 1500/år och kanske 1200 utan släp/husvagn
 
Fairlane
Absolut och det gör det säkert inte överallt, men många har ju en OKQ8 eller Cirkel-K någorlunda nära. Kör man 2-3 gånger per år till återvinningen så går det nog för väldigt många att ordna. OKQ8 har till och med en eldriven skåpbil i sortimentet nu för den som så önskar, Renault Kangoo Z.E. Säkert inte på så många ställen, men ändå lite kul.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Otippat, jag skulle tro att det normalt är tvärt om. Hade det bara varit för mitt storstadsliv hade jag klarat mig utmärkt utan dragkrok. På landet i glesbygd däremot, här blir allt väldigt mycket knepigare utan drag. …
Skojade till det lite. Där jag växte upp hade de flesta fler än en bil, och grannen som var bonde hade förstås än fler maskiner! Vi hade däremot aldrig släp och jag tror inte jag sett min far köra släp mer än ett par gånger. För oss var det liksom inte en stor grej. Vet inte varför jag klarar mig utan, men det har inte varit något vi tänkt på. Betala 500 spänn för hemkörning från IKEA istället för att lasta 150 kg platta paket själv känns som rätt bra valuta för pengarna, exempelvis.

Nåväl; detta blir mitt sista inlägg om släp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut och det gör det säkert inte överallt, men många har ju en OKQ8 eller Cirkel-K någorlunda nära. Kör man 2-3 gånger per år till återvinningen så går det nog för väldigt många att ordna. OKQ8 har till och med en eldriven skåpbil i sortimentet nu för den som så önskar, Renault Kangoo Z.E. Säkert inte på så många ställen, men ändå lite kul.
Den bilen får faktiskt även dra släp
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.