A Alexn72 skrev:
Bensinen ska väl till macken?
Som redan skrivits, är det mer än någon % extra i utsläpp tror du? Hur många bilar kan tankas av en tankbil som kört 20 mil?
 
K karlmb skrev:
Så vi kan enas om att åtminstone Mercedes verkstäder kommer att ha fullt upp även när de börjar sälja elbilar.
Låter som industriarbetarna innan maskinerna kom..
Elbilar ska fortfarande ha bromsarna fixade och fel ska åtgärdas.
Den riktiga dödsstöten kommer när alla bilar är självkörande, då kommer inte skadeverkstäderna ha något att göra men än att polera dörruppslag och fixa stenskott.
Bäst att vi kör själva för jobbens skull
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tror det gäller Tesla också, eller körs de för egen maskin från fabrik till kund? ;)
Alltid kul när folk inte tänker...
Man ja.. tesla är ju dem som ligger längst fram när det gäller självkörande bilar så omöjligt att bilen kommer hem till dig är ju inte overklig.
Tyvärr syftade jag på bränslet...;)
 
A
A Alexn72 skrev:
För att förtydliga.. ett vindkraftverk kan reglera vad den skickar ut genom att ändra bladvinkeln.
Japp, men efter som det inte är ekonomiskt att göra det så går de för fullt.
 
K karlmb skrev:
Som redan skrivits, är det mer än någon % extra i utsläpp tror du? Hur många bilar kan tankas av en tankbil som kört 20 mil?

Runt 30 kubik verkar vara standard.
Tankarna verkar lite större men brukar man fylla dem till bredden?
Om varje bil tankar 70 liter så borde det räcka till 400-450bilar
Kona el 1800kg
kona fossil 1250kr
Så 550kg skillnad

Eup 1200kg
Eco up 950kr
Så 250kg skillnad
Även om siffrorna inte är så pålitliga.


En tankbil verkar tom väga runt 15ton, delar man ut detta på bilarnas tankning så är det drygt 40kg men att bara räkna såhär blir missvisande.
Totalviken ligger runt 40-45ton för en lastbil isåfall.
En tankbil har mindre kontaktyta med vägen i förhållande till vikten den transporterar. Vilket ger ett högre slitage.
Hur mycket kan jag inte svara på. Men kollar man på ställen där lastbilar lastar och lossar så är det ofta asfalten deformeras. Så brukar det inte se ut på en personbilsparkering.

Sen har vi problematiken att det glider omkring en lastbil med runt 0,3gigawattimmar i energimängd.
https://www.nt.se/nyheter/tankbilsexplosion-i-italien-nara-70-skadade-om5402683.aspx
 
D Daniel 109 skrev:
Japp, men efter som det inte är ekonomiskt att göra det så går de för fullt.
Ekonomiskt?¨De gör det hela tiden i form av att de fångar den vind som finns. Men klart att det inte är ekonomiskt att generera mindre än vad den kan. Om något begränsar den så är det bättre att generera vad den kan ( i rimliga antaganden) än att helt stänga.

Annars skulle det inte vara startade en dag då det blåser "lagom" utan bara dagar då det nästan är storm om ditt antagande stämmer
 
Nej, vad jag menar är att de genererar så mycket det går hela tiden.
 
A Alexn72 skrev:
Runt 30 kubik verkar vara standard.
Tankarna verkar lite större men brukar man fylla dem till bredden?
Om varje bil tankar 70 liter så borde det räcka till 400-450bilar
Kona el 1800kg
kona fossil 1250kr
Så 550kg skillnad

Eup 1200kg
Eco up 950kr
Så 250kg skillnad
Även om siffrorna inte är så pålitliga.


En tankbil verkar tom väga runt 15ton, delar man ut detta på bilarnas tankning så är det drygt 40kg men att bara räkna såhär blir missvisande.
Totalviken ligger runt 40-45ton för en lastbil isåfall.
En tankbil har mindre kontaktyta med vägen i förhållande till vikten den transporterar. Vilket ger ett högre slitage.
Hur mycket kan jag inte svara på. Men kollar man på ställen där lastbilar lastar och lossar så är det ofta asfalten deformeras. Så brukar det inte se ut på en personbilsparkering.

Sen har vi problematiken att det glider omkring en lastbil med runt 0,3gigawattimmar i energimängd.
[länk]
Att lastbilar förstör parkeringen beror på att den trycker undan asfalt mm. Det genererar inte partiklar.
 
D Daniel 109 skrev:
Att lastbilar förstör parkeringen beror på att den trycker undan asfalt mm. Det genererar inte partiklar.
Men snälla.. behöver de inte köra till parkeringen? eller de väger inget när de kör?
 
Jobbar du hårt på att missförstå allt jag skriver?
 
D Daniel 109 skrev:
Jobbar du hårt på att missförstå allt jag skriver?
De genererar väl mer partiklar om de kör på vägen och väger 40 ton, ett bevis på detta är när de står still .( att de belastar mer än en vanlig bil)
Du får nog skriva tydligare vad du menar.
 
Att det blir djupare grop när de står till är inte något som tyder på att de genererar mer partiklar per kg fordon när de åker på motorväg.
 
A Alexn72 skrev:
Låter som industriarbetarna innan maskinerna kom..
Elbilar ska fortfarande ha bromsarna fixade och fel ska åtgärdas.
Den riktiga dödsstöten kommer när alla bilar är självkörande, då kommer inte skadeverkstäderna ha något att göra men än att polera dörruppslag och fixa stenskott.
Bäst att vi kör själva för jobbens skull
Du, de kommer inte att vara ofelbara. ...
 
A Alexn72 skrev:
Runt 30 kubik verkar vara standard.
Tankarna verkar lite större men brukar man fylla dem till bredden?
Om varje bil tankar 70 liter så borde det räcka till 400-450bilar
Kona el 1800kg
kona fossil 1250kr
Så 550kg skillnad

Eup 1200kg
Eco up 950kr
Så 250kg skillnad
Även om siffrorna inte är så pålitliga.


En tankbil verkar tom väga runt 15ton, delar man ut detta på bilarnas tankning så är det drygt 40kg men att bara räkna såhär blir missvisande.
Totalviken ligger runt 40-45ton för en lastbil isåfall.
En tankbil har mindre kontaktyta med vägen i förhållande till vikten den transporterar. Vilket ger ett högre slitage.
Hur mycket kan jag inte svara på. Men kollar man på ställen där lastbilar lastar och lossar så är det ofta asfalten deformeras. Så brukar det inte se ut på en personbilsparkering.

Sen har vi problematiken att det glider omkring en lastbil med runt 0,3gigawattimmar i energimängd.
[länk]
Kona?
Frågan var mycket CO2 extra per körd personbilskm som vägtransporter av det flytande eller gasformiga bränslet till macken generar.
Inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.