Hej.
Jag har köpt hus i utkanten av stan men hela tomten inkl altan skyms av 3 stora träd. Ek, ask, björk. Vill ta bort de 2 första som står närmast huset. Men det känns så onödigt att kasta allt virke, även om jag är totalt okunnig, när jag så gärna skulle vilja ha både bord och skärbrädor i ek. Har granne med motorsåg men han har aldrig tagit hand om ekträ heller. Verkar vara mycket att tänka på för att undvika sprickbildning, röta mm.
Är det bara att glömma att ta hand om lite virke som okunnig? Vad behövs för redskap annars?
 
Alternativet är väl att anlita nån som kan? Om du inte vill ha allt kan man ju deala lite och säga att de får allt mot jobbet men att du gärna vill ha lite material. Nån såg i närheten kanske? De har säkert kontakter som fäller och städar upp.
 
Kolla för säkerhets skull att inte något av träden är skyddat! Särskilt ekar, även i privata trädgårdar, kan vara det!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Att ha motorsåg är inte samma sak som att kunna fälla stora träd på ett säkert sätt. Tänk om träden faller åt fel håll.
När träden har fallit ska de kvistas och delas på ett säkert sätt. Detta är det tunga jobbet. Om du vill ha det som snickarvirke ska du köra stocken eller raka grenar till en såg som sågar upp det till virke. Sedan lägger du upp det under tak med ribbor emellan och väntar några år. Sedan kan du börja snickra.
Jag har samma problem med två jättestora fina raka bokträd som borde räcka till golv till hela huset. Men efter en del funderingar blir det tyvärr bara att ringa en firma som har rätt maskinpark (kranbil med påmonterad motorsåg) att ta ned träden bit för bit och forsla bort det.
 
Ta hjälp av en arborist som dessutom ska vara försäkrad. Han kan ta ner trädet och vill du sen göra något av det så ber du honom kapa upp ett par ordentliga kubbar till dig att leka med och sen låter honom köra bort det. Jag lovar att det är värt det.
Det jobbiga är inte att kapa ner trädet utan att röja efter.

Som @Anna_H skriver så är det värt att kolla så inte träden är skyddade.

Jag betalade 7000 kr efter ROT i höstas för att ta ner och köra bort en större lönn (ca 12m hög) som stod på min tomt. Så har du ett ca pris vad priset ligger på också. Jag bor i Västerås.
 
För att faktiskt svara på frågan

P Pygge70 skrev:
Hej.
Är det bara att glömma att ta hand om lite virke som okunnig?
Nej, det är ganska lätt att ta hand om virke. Men det är tungt och kräver mycket jobb.

1. Som nämnts behöver du först såga stammar och tjocka raka grenar till plank. Det kan man göra själv med en jigg till motorsågen, med en bättre bandsåg och rätt blad om det är tunnare stockar eller i det lokala sågverket där gubbarna som snart kommer dö blir jätteglada av att få något att göra. http://smasagarna.se/ kan vara ett bra ställe att leta efter gubbar.

2. När du väl sågat plank av det behöver virket torkas. Då trä primärt gör sig av med vatten genom ändträ, behöver man försegla ändträt på något sätt för att förhindra detta. Det som händer om man inte gör det är att ändarna torkar fortare än mitten, och spricker därför. Du kan använda antingen trälim eller vilken plastfärg som helst som du har en skvätt över av. Väl målat skall planken staplas med mellanliggande småpinnar, upp från marken och under tak. Sedan väntar man tills det är torrt, vilket tar 1-4 år beroende på plankens tjocklek. Detta såg ut att vara en rimlig artikel om det: https://northernwoodlands.org/articles/article/lumber-pile

3. Profit.

PS. Se till att få en rejäl huggkubbe eller tre av eken, den räcker en livstid.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ekar behöver oftast ha viss ålder för att vara "ekskyddade". Däremot är det inte ovanligt, speciellt runt storstäderna att träd är skyddade. I min barndoms trädgård i Ålsten fick man inte avverka tallar. I min förra trädgård i Malmö fick grannen inte ta ner en stor björk. På min nuvarande ort på Österlen finns inget skydd och det är tråkigt eftersom alla nybyggare tar bort rubbet för att förbättra sjöutsikten. Visserligen fick jag själv mer utsikt när ett fritidshus byggdes för ett par år sedan. Fem fantastiska, vackra och friska kastanjer försvann men höst/vinterstormarna gav märkbar effekt på mitt hus. (Jag är trädälskare.)
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
För endast ett träd är det inte lönt, tog bort tre ekar för två år sedan inkl. bortforsling 12.500 efter ROT. Stubbfräsning inkl. bortforsling 2500 efter ROT.
Gör själv arbeten i skog men det är för krångligt/jobbigt i trädgårdar, bättre att lösa det med maskiner eller "trädklättrare".
Blir en himla massa att ta hand om efter en stor frisk ek och tungt utan maskin.
 
T
Först får man ju se så trädet är friskt och det vet man oftast inte förrän det är nere. Annars kan man ta ut borrprov av kärnan i förväg.
Ek är tungt och hårt och grenarna är ofta kraftiga. Det gör arbetet farligt för den ovane. Har man ingen vana av trädfällning tycker inte jag att man ska ta sig an större ekar.

Om jag hade varit i dina ovana skor hade jag tagit in en fällare med försäkring och om jag velat ta reda på virket så har Solosågen en jigg. Men det blir mycket filande och många arbetstimmar om man ska dela upp en ek med motorsåg. Alternativet är att köra kubbarna till en bonnasåg och be dom såga upp det (om dom vill med tanke på att det sliter gott på sågen).

Är trädet bra och rakt är eken fin att klyva. Man kan då få ut jämna stycken som man kan plana av.
Men det är kul att ha byggen och möbler från egna träd och egen förädling.
 
Sälj trädet på rot. Fin kärnEk betalas med 5000:- / cubikmeter men det blir avdrag för nedtagning men ek går till parkettgolv och möbler.
 
Sen vill inte alla sågar befatta sig med ekar som stått på tomtmark, då det finns stor risk för spik o dylikt.
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
Med mindre än en referens till någon som betalar 5k/m3 har jag svårt att tro det. Min bild är att träd i trädgårdar sällan är av den kvaliteten, och kan dessutom innehålla diverse spikar från fågelholkar och trädkojor.

Edit: tvåa med en hårsmån!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Sälj trädet på rot. Fin kärnEk betalas med 5000:- / cubikmeter men det blir avdrag för nedtagning men ek går till parkettgolv och möbler.
Vem kan tänkas köpa?
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
Att fälla trädet är den riskfyllda delen. Men när det väl ligger ner så är det ju ganska lätt att såga till ved . Ska man såga det till virke själv med motorsåg så blir det ju mycket svårare dels så behövs det någon form av jigg till motorsågen det behövs också en ganska stor motorsåg för att orka klyva en stor ek. Helst också en klyvkedja till motorsågen.
 
  • Gilla
f_engstedt och 1 till
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Att fälla trädet är den riskfyllda delen. Men när det väl ligger ner så är det ju ganska lätt att såga till ved .
Det beror helt på dimensionen och hur trädet ligger. Det kan bli riktigt farligt även efter fällning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.