BirgitS
Verkar ju uppenbart att säljaren har försökt mörka det genom sitt snack om garantitider och köp av ett år gammal produkt, det visar ju på dåligt samvete. Föreslår att du kontaktar säljaren igen och säger att du nu har bevis på vitvarornas ålder, att hen har ljugit för dig osv. och därför vill du ha ersättning och om inte kommer du att gå vidare med stämning för dolt fel.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
G Grävkalle skrev:
Absolut, men jag reagerade mest på resonemanget att man skulle förhandla ner priset för att taket behöver bytas. Om det framgår vid köpet så har ju köparen satt priset efter dom förutsättningarna och då kan man inte förvänta sig att sänkt pris.
Kanske har fel där då. Men skulle jag köpt ett hus där taket behövdes bytas inom 1 år hade jag tagit med det i förhandlingarna.
Nu läser man vår objektbeskrivningen som att vitvarorna är från 2016 och därför har vi inte tagit upp det.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Jag tolkar allt som står i objektbeskrivningen som en utfästelse från säljaren, dvs står det vitvaror från 2016 har köparen ingen undersökningsplikt, står det indikation på fukt i källaren utökas köparens undersökningsplikt. Problemet här är väl att det inte är tillräckligt tydligt att vitvaror är från 2016.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
I vilket fall som helst så lär man knappast få det till dolt fel. De flesta vitvaror brukar ha synliga etiketter med info om det mesta och så även ålder.
Rent konkret så kan man inte lita på folk blint. Står det värmepump bytt eller vitvaror så kontrollerar man såklart det för sin egen skull. Det är ju sånt man kan använda som prutläge vid köp.

Annars blir det ju lite som bilexemplen som tas upp. Vid köp bedyrar säljaren att det sitter en sprillans ny motor i men man öppnar inte huven för att kolla utan man konstaterar det vid servicen ett år senare...........blir väldigt konstigt det också.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Verkar ju uppenbart att säljaren har försökt mörka det genom sitt snack om garantitider och köp av ett år gammal produkt, det visar ju på dåligt samvete. Föreslår att du kontaktar säljaren igen och säger att du nu har bevis på vitvarornas ålder, att hen har ljugit för dig osv. och därför vill du ha ersättning och om inte kommer du att gå vidare med stämning för dolt fel.
Visst kan ni gå vidare till säljaren med dolt fel, men ni har nog en del svårigheter. En möjlighet är ju att kontakta säljaren och söka en kompromiss. Om ni går vidare fundera över några saker
1. Det står inte i objektbeskrivningen att vitvarorna är från 2016. Ni tolkar det så, tveksamt om en rättsinstans skulle hålla med.
2. Vilket belopp söker ni ersättning för? Om ni trott att vitvaror är tre år gamla och avskrivningstiden är tio år så återstår 70 procent av värdet. För de äldre maskiner ni i verkligheten har är restvärdet noll. Sen beror det på vilken prisklass man antar, kan säkert variera från 20 till 100 tkr. Om man gissar på 30 tkr så är den ersättning ni akn begära 21 tkr
3 detta ersättningsbelopp bör sättas i relation till husets värde. Om det är helt marginellt hade det inte haft betydelse för överlåtelsepriset. Om man grovt bedömer kan man nog säga att om priset är under 1 miljon så är det av betydelse , är priset över 2 miljoner knappast
4 en process kan bli dyr och den förlorande sidan kan få betala kostnaderna. Fundera därför noga och sök kloka råd innan ni inleder en process. Kan ni få en kompromiss är det av värde
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
S Stefan1972 skrev:
I vilket fall som helst så lär man knappast få det till dolt fel. De flesta vitvaror brukar ha synliga etiketter med info om det mesta och så även ålder.
Rent konkret så kan man inte lita på folk blint. Står det värmepump bytt eller vitvaror så kontrollerar man såklart det för sin egen skull. Det är ju sånt man kan använda som prutläge vid köp.
4 kap 19 § i Jordabalk (1970:994) står det "Säljaren har ingen generell upplysningsplikt, men bör ändå upplysa om sådant som han vet är felaktigt i fastigheten. Enligt NJA 2007 s. 86 kan säljaren tvingas ansvara även för fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten om han förfarit försumligt t.ex. genom att lämna felaktiga uppgifter eller genom att hålla tyst om fel som han vetat om och som han borde ha insett varit av betydelse för köparen."
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
Tack för infon klimt!
 
Den enda felaktiga uppgiften då påstår att säljaren kommit med var ju efter köpet.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
4 kap 19 § i Jordabalk (1970:994) står det "Säljaren har ingen generell upplysningsplikt, men bör ändå upplysa om sådant som han vet är felaktigt i fastigheten. Enligt NJA 2007 s. 86 kan säljaren tvingas ansvara även för fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten om han förfarit försumligt t.ex. genom att lämna felaktiga uppgifter eller genom att hålla tyst om fel som han vetat om och som han borde ha insett varit av betydelse för köparen."
jo det är klart att man kan nagelfara lagtexter men summa summarum är iallafall att efter köpet så får du ju stämma säljaren isåfall och det kan bli en dyr process. Spelar liksom ingen roll hur rätt man kan ha, går inte säljaren med på det du tycker så blir det ju via tingsrätten och det kan ju ha sina sidor om det handlar om småpengar. Det kanske kostar 50k kronor för att få rätt och då kanske få tillbaks 20k.
Det är ju mycket därför man som köpare bör gå igenom vissa saker för att själv bilda sig en uppfattning och inte bara lita blint på en formulering på ett papper. Säljaren kan ju lika gärna ha ljugit om allt. Sånt förekommer ju också.
 
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
4 kap 19 § i Jordabalk (1970:994) står det "Säljaren har ingen generell upplysningsplikt, men bör ändå upplysa om sådant som han vet är felaktigt i fastigheten. Enligt NJA 2007 s. 86 kan säljaren tvingas ansvara även för fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten om han förfarit försumligt t.ex. genom att lämna felaktiga uppgifter eller genom att hålla tyst om fel som han vetat om och som han borde ha insett varit av betydelse för köparen."
Jag tror att en domstol skulle resonera som att det är tillverkningsåret som är väsentligt vad avser vitvarorna, inte när de har installerats. Om mäklaren hade lagt till "(beg)" bakom varje vitvara så hade denne nog haft ryggen fri, men nu verkar det som om mäklaren av någon underlig anledning har frångått praxis.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
sa han hade köpt en begagnad mikro som varit 1 år gammal och aldrig använd.
Vad säger att t.ex. mikron inte har stått oanvänd i fem år innan den sattes i bruk i det renoverade köket?
När vi själva byggde hus för nio år sedan köpte jag t.ex. en diskbänk som var ca tio år gammal,
men som hade stått oanvänd i ett förråd.
 
  • Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad säger att t.ex. mikron inte har stått oanvänd i fem år innan den sattes i bruk i det renoverade köket?
När vi själva byggde hus för nio år sedan köpte jag t.ex. en diskbänk som var ca tio år gammal,
men som hade stått oanvänd i ett förråd.
Oanvänd i 5år plus 3år i köket är 8år. I mitt inlägg nämner jag att mikron är tillverkad för 15år sen. Skulle den stått i en affär i 7 år? Sen att jämföra en diskbänk med en mikro är en annan diskussion.
 
Hur det än är så är vitvarorna begagnade. Vill inte säljaren gå med på ersättning. Så kan det inte vara värt mycket att gå till rätten med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
Min mäklare bad alltid mig skriva år+installationsår på vitvaror när jag sålde mina lägenheter som jag totalrenoverade
 
Vi har precis sålt vårat hus. I våran objektbeskrivning stod vilken årtal vi renoverade vårat kök. Och med det årtalet ingår vitvarorna. Vi bytte diskmaskin igen senare och skrev det tydligt i beskrivningen.
Sen köpte vi nya fönster till källaren i början av 2018 men bytte bara hälften då och hälften nu 2019 och skrevs tydligt i beskrivningen också för att köparen ska Veta när saker handlats in och bytts.
Tycker helt klart att det är en felaktig beskrivning.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.