Man brukar använda kortlingarna som stöd för spikläkten annars är det svårt spika fast panel på läkten om du nu ska ha panel. Då är det bra med helt horisontella kortlingar på samma höjd.
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
Man brukar använda kortlingarna som stöd för spikläkten annars är det svårt spika fast panel på läkten om du nu ska ha panel. Då är det bra med helt horisontella kortlingar på samma höjd.
Brädfodring räknas som panel? Det är det jag ska ha iaf. Jag får väl köpa spikläkt i dimensioner som håller brädorna själv.
Du kanske menar att det blir svårt att spika på grund av svikt? Jag tänkte nog använda skruv ändå.
 
Japp p.g.a svikten, men skruv är bättre än spik:D
 
För att återinflika användandet av plåtband. Inte är det väl hålband man brukar använda i såna här lägen? De jag sett är ju ohålade som man bara spikar fast och gör de hål man behöver medelst spikandet?
 
S Stefan1972 skrev:
För att återinflika användandet av plåtband. Inte är det väl hålband man brukar använda i såna här lägen? De jag sett är ju ohålade som man bara spikar fast och gör de hål man behöver medelst spikandet?
Spelar ingen roll om det är med eller utan hål, det är funktionen som eftersträvas.
 
M Munkfors skrev:
Brädfodring räknas som panel? Det är det jag ska ha iaf. Jag får väl köpa spikläkt i dimensioner som håller brädorna själv.
Du kanske menar att det blir svårt att spika på grund av svikt? Jag tänkte nog använda skruv ändå.
Brädslåning är det inhemska svenska ordet för panel...... åtminstone i övre Norrland och i Österbotten.

Svikten är inget problem. Med stolparna på cc 60 cm räcker det med vanliga fyratumsbräder som spikreglar.
Brädslåningen skall spikas med galvaniserad spik. Om man skruvar så går den varken att reparera eller byta. Skruvar rostar fast i träet efter några år så de går inte att skruva ut. Dagens skruvar är för hårda för att såga av med tigersåg. Det blir att ta till eld eller dynamit eller grävmaskin när man skall ha loss en skruvad brädslåning och då blir det ingenting kvar av byggnaden.
 
  • Gilla
joel3
  • Laddar…
M Munkfors skrev:
Varje takstol får ju varsin väggregel under sig. Råspont med papp och plåt på taket. Ska ha spikläkt på utsidan, kanske 60 cc? Kortlingarna satte jag för att få reglarna rakare och som hyllplatser.
cc 80 räcker gott. 4 spikreglar (spikläkt) säcker gott på din vägghöjd.
 
Så att skruva brädor rekommenderas inte?
 
Magnus E K
H heimlaga skrev:
Om man skruvar så går den varken att reparera eller byta. Skruvar rostar fast i träet efter några år så de går inte att skruva ut.
Håller med om att det är bättre att spika, men kan en skruv verkligen rosta fast i trä? Att det går lite trögt är en sak men skruvdragarna har ju kraft över så det räcker. Jag skruvade ur ett mindre antal rostiga skruv ur en friggebod förra året och det var inga större problem.
 
Se nu till att ordna ordentlig stagning på alla fyra väggarna!
Med skivor, utegips, strävor, hålband, vajer eller vad som helst.
Annars kommer det att gå så här i den första höststormen:
Person och hund framför en kollapsad träkonstruktion, vilken illustrerar vad som kan hända utan stagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
The Tor och 3 till
  • Laddar…
Det finns en tråd på forumet med en "byggare" som undrar varför väggarna lutar lite, efter ett tag kom det fram att det saknades stagning och det var ju lite pyssel att dra det rakt igen.

Protte
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Se nu till att ordna ordentlig stagning på alla fyra väggarna!
Med skivor, utegips, strävor, hålband, vajer eller vad som helst.
Annars kommer det att gå så här i den första höststormen:
[bild]
Hålband verkar mest lockande. Kan man dela upp det på nåt sätt, vill ju inte ha hålband framför dörr eller fönster? Göra långa diagonaler med det?
 
S
Dra dem så snett det går bara med avseende på var du har fönster och dörrar, men innan du fått på allt annat, dvs nu, sätt också upp tillfälliga ordentliga strävor eller hålband. ”Allt annat” bidrar till stabiliteten så då räcker det nog med hålband, men tills dess vill du nog ha de tf strävorna också skulle jag tro. Himla bra att i detta skede rikta väggar och se till att allt är i lod och så sträva upp. Annars lägger du kanske tak på en sned bod...
 
Är ganska säker på att allt är i lod. Jag passade in väggarna mot varandra på sådant sätt. Men får nog sätta tf strävor för att inte långsidorna ska svikta vid montering av takstolar.

Hålband, räcker det att spänna med handkraft och spika? Ankarspik? Skruv?
 
M Munkfors skrev:
Är ganska säker på att allt är i lod. Jag passade in väggarna mot varandra på sådant sätt. Men får nog sätta tf strävor för att inte långsidorna ska svikta vid montering av takstolar.

Hålband, räcker det att spänna med handkraft och spika? Ankarspik? Skruv?
Om allt är i lod så behöver du bara spänna bandet så att det ligger utan slack, fäst med en redig spik. Behöver inte övertänkas, gör korsen så långa som möjligt och fäst i de reglar som passeras, in eller utvändigt på regeln spelar ingen roll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.