Ok.

Som man kan jag säga att så länge man inte bygger med manslemmen, så är innehav av sådant organ inget som gör män mer ”lämpade” att bygga än kvinnor. Även om vissa av män utförda byggen sannerligen ser ut som om de både tänkt ut och utfört bygget med sagda kroppsdel.

Männens muskelmassa är totalt irrelevant med dagens alla maskiner.

Männens förment genetiska drift att bygga bo falsifieras tämligen omgående av alla som är eller haft erfarenhet att leva med kvinnor. Om något, så är bobyggandet snarast en kvinnlig drift, enligt min erfarenhet — uppvuxen med starka kvinnor och gift i 21 år.

Snarare är det en självuppfyllande profetia, ett klassiskt cirkelresonemang. Det är oftast män som bygger eftersom männen är mer lämpade, och männen är mer lämpade eftersom det oftast är män som bygger. Vilket skulle bevisas. Eller inte.

Vi behöver många, många fler kvinnor i traditionellt mansdominerade yrken. Inte bara för stämningen på arbetsplatserna, eller för att vi eljest går miste om de talanger och begåvningar som råkat göra misstaget att födas i ”fel” kön, vilket vi inte har råd med, utan också för att kvinnors perspektiv är minst lika viktiga som männens, när det handlar om att bygga samhällen.

Ett enkelt och konkret exempel, från en annan mansdominerad bransch: Jag har kört bil i över 30 år, har sett det mesta av B-körkortsfordon inifrån. Tekniska lösningar och nya finesser står som spön i backen. Men jag har aldrig någonsin sett en bil där en kvinna bekvämt kan ställa ifrån sig sin handväska, och samtidigt ha den inom lämpligt räckhåll, utan att inkräkta på passagerarnas utrymmen. Tror NÅGON att detta ännu anno 2019 skulle förbli ett olöst problem, med radikalt fler kvinnliga ingenjörer?

Det är självklart att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Men förmågan att t ex bygga hus eller arbeta som ingenjörer hör på intet sätt dit. Tvärtom har vi under det senaste 50-100 åren sett gott om exempel på hur sysselsättningar som kvinnor tidigare inte ansetts ”lämpade för” alldeles förträffligt kunnat utföras av båda könen. Det gäller allt från att vara astronaut, eller soldat i den svenska försvarsmakten, till att få vara med och rösta i allmänna val. För bara några decennier sedan (under min livstid) fick svenska män äta upp vanföreställningen om att kvinnor skulle köra sämre än män, när forskningen visade att det förhöll sig precis tvärtom, medan man i Saudiarabien ända till bara häromåret på fullt allvar hävdade att kvinnor på biologisk grund inte var lämpliga att köra bil.

Som trådskapare begär jag härmed att tråden låses, eftersom den fullständigt spårat ur. Jag väljer att be att detta uppdrag utförs av @Marlen Eskilsson , skapare och ägare av Byggahus.se, och därmed det på forumet ultimata beviset på att män ingalunda skulle vara ”bättre lämpade” på byggfrågor än kvinnor. Ni som argumenterar på annat sätt må betänka, att hade det inte varit för Marlén, hade ni inte haft detta forum att framföra era dumheter på.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Ingen har hävdat att kvinnor inte är lämpade att bygga saker. Det enda som hävdats är att det i gruppen män finns en större andel som är intresserade och skickade att bygga saker än det gör i gruppen kvinnor och att det nog har genetiska grunder.

Är det så verkligen en åsikt som upprör så?
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur är det relevant?

Ens om det vore sant (vilket jag inte tror att det är), tycker du då att det är ett argument för att försöka stänga kvinnor ute ur den här världen?
Har jag nånstans sagt att det är ett argument för att stänga ute kvinnor? Sant är det, det finns vetenskapliga bevis på att när en hanne får avkomma så är det mycket primalt som händer, typ försörjning och boende. Sen får du tro vad du vill, jag bryr mig inte om vad du tror eller tycker. Jag tycker snarare det är extremt naivt att tro att det inte skulle finnas ett könsrelaterat pimalbeteende. Hur det är relevant hoppas jag du reder ut om du läser inlägget jag svarade på.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har hävdat att kvinnor inte är lämpade att bygga saker. Det enda som hävdats är att det i gruppen män finns en större andel som är intresserade och skickade att bygga saker än det gör i gruppen kvinnor och att det nog har genetiska grunder.

Är det så verkligen en åsikt som upprör så?
Och hur definierar du den semantiska skillnaden mellan ”skickade” och ”lämpliga”, om jag får fråga??
 
Det gör jag inte, jag varierade bara mitt språk och lät bli att upprepa ett och samma ord.

Jag tror att det finns både kvinnor och män som är illa lämpade att bygga saker. Det betyder dock inte att vare sig kvinnor eller män som sådana är illa lämpade. Det är som jag ser det en individuell egenskap, vilken jag i och för sig tror är olika vanligt förekommande beroende på kön.
 
  • Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sant är det, det finns vetenskapliga bevis på att när en hanne får avkomma så är det mycket primalt som händer, typ försörjning och boende.
Förutom att det skulle vara väldigt intressant att se dessa bevis, så vet alla som fått barn att du har fel på den senare punkten. Om det är någon som börjar tillreda boendet i händelse av avkomma så är det kvinnan.

De vetenskapliga bevis jag anför för mina argument sammanfattas t ex här:
https://www.vox.com/2017/8/11/16127...earch-science-women-biology-tech-james-damore

Varsågod och kontra. Om du kan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör jag inte, jag varierade bara mitt språk och lät bli att upprepa ett och samma ord.
Alltså säger du att män generellt sett är mer lämpade/skickade att bygga. Att det finns en större andel skickade/lämpliga bland män än bland kvinnor. Vilket givetvis är fullständig gallimatias.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Alltså säger du att män generellt sett är mer lämpade/skickade att bygga. Att det finns en större andel skickade/lämpliga bland män än bland kvinnor.
Ja. Men jag säger också att den individuella variationen är stor, varför det är viktigt att alla får en ärlig chans att utvecklas inom områden de har intresse av och fallenhet för, oavsett kön.


ricebridge ricebridge skrev:
Vilket givetvis är fullständig gallimatias.
Ja, vad säger man om ett sådant värdeomdöme? Jag nöjer mig med att hänvisa till lite enkel populärvetenskap hos Forskning & Framsteg.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har jag nånstans sagt att det är ett argument för att stänga ute kvinnor?
Hela diskussionen handlade ju om en ny kvinnlig programledare för ett byggprogram. Jag kan ha läst dig fel, men du ser ut att hävda att eftersom fler män bygger så är det rimligt att programledaren är man.

Eller är det något annat du vill ha sagt?

Själv blir jag lite full i skratt när någon hävdar att eftersom en hanfågel bygger bon så är människor med snopp bättre lämpade att gera dörrfoder, gipsa innerväggar och skruva ihop köksstommar som levebröd.

Utstuderade mans- och kvinnoyrken är givetvis en dålig idé. Rekryteringsbasen blir ju onödigt tunn, branschen får ett skevt perspektiv på kunderna och i värsta fall blir det en grogrund för en osund kultur.
 
  • Gilla
fahlis och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Lämpade vet jag inte . Intresserade, ja kanske.
Som alltid finns det en stor men, förlåt MEN.
Det finns många kvinnor som är både lämpade och intresserade, och det finns ingen anledning att försvåra det för dom att börja bygga, professionellt eller gds.
Uttalanden som du precis gjorde är bara en av de mindre hinder som finns på vägen, men hela branschen genomsyras av såna hinder och många större.
Först när de är borta, kan vi se på riktigt hur intresserade kvinnor är.
Jag skrev GENERELLT med STORA bokstäver just för att understryka att det självfallet inte gäller alla!
Många moment inom bygg kräver hög fysisk styrka, vilket män GENERELLT har mer av.
(I övrigt så stödjer jag inte uppfattningen att kön är en social konstruktion, detta är ett helt ovetenskapligt påhitt)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag nöjer mig med att hänvisa till lite enkel populärvetenskap hos Forskning & Framsteg.
Så vad sa den där forskningen egentligen? Går det att få tag på rapporten?

Man kan lika gärna tolka det som att i jämställda länder, där man naturligtvis har ett fokus på frågan, så är män och kvinnor öppna för att deras personlighet har utvecklats i en särskild riktning utanför deras kontroll genom åren i förskola, skola och arbetsliv.

Om du frågar en italiensk respektive svensk man om han bemöter kvinnor med respekt på sin arbetsplats så tror jag att italienaren kommer svara "Självklart!" medan i Sverige är chansen betydligt större att man får ett lite dröjande och eftertänksamt svar.

Betyder det att italienska män behandlar kvinnor med större respekt i arbetslivet eller säger det något om självbilden?

(Ursäkta fördomarna mot Italienare, men jag hävdar att det finns ett mått av sanning i ovanstående)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag skrev dessutom inte att kvinnor inte kan eller bör bygga, det jag skrev var att män är mer intresserade och lämpade, rent statistiskt. Men detta får man inte säga i den svenka åsiktskorridoren..
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
@Adam F, jag ser inte att någon hejdar vare sig dig eller mig.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
det jag skrev var att män är mer intresserade och lämpade, rent statistiskt. Men detta får man inte säga i den svenka åsiktskorridoren.
Det är klart man får. Det man vänder sig emot är åsikten att det är en bra världsordning.

Tjejfotboll börjar ju ta fart i media nu. Själv tycker jag att det inte är lika roligt att titta på, de håller inte lika hög nivå som männen.

Varför då kan man fråga sig? Är det för att tjejer genetiskt inte är lämpade att spela fotboll? Eller kan det möjligtvis vara så att man bara ser män på TV som spelar fotboll, vilket gör att småtjejer i mindre utsträckning provar på sporten och att många av de stora begåvningarna helt enkelt aldrig upptäcks, och att de tjejer som i unga år faktiskt spelar fotboll inte inspireras att satsa på det när det inte finns några kvinnliga förebilder som lever på sitt fotbollsspelande?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så vad sa den där forskningen egentligen?
Att kvinnor och män på gruppnivå agerar olika, och i artikeln framfördes också att annan forskning pekar åt samma håll, bl.a. beträffande yrkesval.

Det var inte världens bästa exempel för min poäng, det erkännes, men som vetenskapligt stöd mot svepande avfärdanden fann jag det gott nog och googlade inte vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.