Claes Sörmland
Ja, det är obegripligt att biologi ses som ett rött skynke vad gäller olika preferenser.

Vi vet idag från tvillingstudier att typiskt sett så kan hälften av variationen av våra mentala drag och preferenser förklaras av genetisk variation. Resten är miljö som verkar via oklara mekanismer. Vi vet också att föräldrauppfostran spelar väldigt liten roll för barns preferenser.

Bara för att det finns genetiska komponenter som kraftigt styr en preferens betyder inte detta att det ska ses som någon norm gällande vad som är "rätt val" för individen. Men det kan förklara utfall för populationer som t ex män och kvinnor.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill man veta mer om hur kul det kan vara att vara tjej i byggbranschen rekommenderar jag;

[länk]

Ibland skäms man för att vara kille alltså....
Nu har jag och min bättre hälft lyssnat på detta.

Lite reflektioner.
Det som i programmet sker vid ca 6-7 minuter in tycker jag mest är att det faktiskt saknas stake i alla männen omkring.
Det är deras jävla ansvar att stoppa sluskarna och idioterna ifråga.
Och ifall gruppen nu är homogen sådan, så händer det naturligtvis inte, då blir det en ledningsfråga och en företagsfråga. Vore jag chef i någon nivå, över ett sådant gäng slappskallar skulle det hända saker och ting.

Sen tycker jag inte att detta var representativt för vad jag själv sett och upplevt i byggbodar och på byggen. Nu har jag naturligtvis bara befunnit mig i en mycket liten andel av alla landets byggbodar, men mitt generella intryck är att inslagen av sexism är väldigt ringa idag. Inte för att det lilla som är kvar heller kan ursäktas men det verkar inte vara så mycket och förhoppningsvis avtagande.

Men idag flödar däremot rasismen rikligt i byggbodar och byggsvängen. Och det verkar inte minska, tvärtom.
Och ärligt talat, byggbranschen har inte råd med detta, det är sådan brist på arbetskraft och kompetens att det räcker inte att rekrytera ur endast ca 25% av befolkningen (de karlar som inte är invandrare samt står ut med rasism och sexism på sin arbetsplats).

Men återigen, alla som inte ryter till och sträcker upp sina kollegor som häver ur sig sådan är ena riktiga slapptaskar, ansvaret ligger tungt på dem.



Sen vid ca 12 min in i programmet så sa ju min bättre hälft att det var ju kanske inte så jättehemskt. Men det beror ju naturligtvis lite på. Det är väl inget som man säger till någon man inte känner det minsta.
Men man kan komma undan med det ifall man redan är känd av att ha någorlunda vettiga åsikter, så det utan tvekan kan ses som det (kanske klumpiga) skämt som det förhoppningsvis är.
Och vi kom också överens om att man lättare skulle komma undan med det på en kvinnodominerad arbetsplats med lite halvrå kvinnlig jargong, eller tvärtom.
Ty hur sånt här funkar, när det är lite på gränsen, beror främst på vilken som är den rådande maktstrukturen och vilken maktposition de inblandade har.
Det är generellt OK att skämta om chefen (och på bekostnad av denne), men ajabaja för chefen att skämta på bekostnad av de hen chefar över.
Det är generellt mer OK att skämta om kvinnor på en kvinnodominerad arbetsplats och om män på en mansdominerad.
 
  • Gilla
Sockerhög och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ah, den gamla frågan om det är arv eller miljö som spelar störst roll för vilka vi blir?

Jag kan ju säga att jag gjorde ganska seriösa försök att få min dotter att välja fritt, och uppmuntra byggande och konstruktion. Jag försökte ge henne bilar, spadar och andra verktyg hellre än dockor (gick inte alls, hon ville aldrig leka med bilar och verktyg). Jag försökte med Lego; det enda som fångade hennes intresse någorlunda var det "tjejiga" Lego friends, och hon ville helst bara leka med det, aldrig prova på att bygga något fritt utanför ritningarna. (Inte alls som när jag själv var barn, och byggde legotorn upp till taket, eller rymdskepp som såg ut som hajar, med små jaktskepp i "munnen").
Jag försökte få henne att bygga fågelholkar tillsammans med mig (det enda som var det minsta intressant för henne var att måla dem).

Det enda byggrelaterade som hon idag som tonåring visar intresse och fallenhet för (om man inte räknar att måla naglarna och spackla sig själv), är att konstruera och inreda hus i dataspelet "Sims". Alltid något, hon kanske kan bli inredningsarkitekt eller nåt... Eller vänta nu, i TVs byggprogram är ju alltid inredningsarkitekten en kvinna...
Fast hemma är ju bara en liten del av barnens vardag, vilken förälder gör vad? Hur fungerar det hos era föräldrar? Hur leker de andra barnen på förskolan/skolan? Syskon och kusiner? Hur ser det ut i böckerna ni läste? Filmerna ni såg? osv osv.
Vi har ett helt samhälle som riktats mot manligt och kvinnligt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Det jag vänder mig emot är åsikten att ”män är mest lämpade att bygga”. Och underförstått, ska därför göra det.

För inte så länge sedan ansågs det befängt att män skulle vara föräldralediga alls - eftersom kvinnor var mer LÄMPADE att ta hand om barn.

Biologi är viktigt, absolut, i många situationer. Men alla (eller iaf nästan alla) gillar att skapa, oavsett könstillhörighet. Exakt vilket uttryck detta tar sig beror dock på möjligheter, normer och inställning från omgivningen. Och med omgivning menar jag föräldrar, far/morföräldrar, personal på dagis/fritids/skola, äldre syskon, och alla andra som ett barn träffar.

Vad gäller exemplet med dottern som inte vill bygga; jag har en son som är precis likadan, en som som älskar att bygga och jag själv tycker också det är kul (och har alltid tyckt det). Ett exempel är just det ”ett exempel”, inte statistik eller en generalisering.

Tycker dock det låter hoppfullt att det även inom byggsektorn blir allt ovanligare med diskriminering och sexuella trakasserier. Förhoppningsvis kommer detta påverka rekryteringen och jämställdheten och gör att tjejer som vill bygga också vågar bli snickare, elektriker, målare etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sockerhög och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fadai Fadai skrev:
Genetiskt?!?!?! På allvar??? Skulle verkligen vilja veta vad du grundar det antagandet på, eller nej, det vill jag nog slippa. Fast det kanske var dåligt formulerad ironi?
Det var inte det minsta ironiskt!
Det vore fullständigt idiotiskt om evolutionen försett oss med likvärdiga färdigheter. X och Y har naturligtvis olika grundförutsättningar vilket varit uppenbart genom tiderna. Det är först nu, när vi lever i ett överflöd som hemmapappor kommit på tapeten. Det var bara några generationer sedan som folk svalt. Att då i något könsperspektiv tvinga ut den stackars förtryckta modern för att röja ny åkermark, och fadern in i stugan för att ta hand om alla barnen och se de yngsta svälta ihjäl, fanns inte på kartan.
Vår ras har utvecklats i 25.000 år i en ständig kamp för att överleva. Att då tro att evolutionen gjort honor och hanar halvbra på alla nödvändiga färdigheter är befängt.

Primaten Staffan
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu får det ju faktiskt inte plats så många gener på Y-kromosomen och glöm inte att män har en X-kromosom med samtliga de gener som kvinnor har. Testosteronet gör att det är lättare för män att bli starka, vilket är till fördel på den tiden när byggandet krävde starka muskler. Men glöm inte att dalkullor jobbade i stor utsträckning som mursmäckor på husbyggen i Stockholm under 1800-talet.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var inte det minsta ironiskt!
Det vore fullständigt idiotiskt om evolutionen försett oss med likvärdiga färdigheter. X och Y har naturligtvis olika grundförutsättningar vilket varit uppenbart genom tiderna. Det är först nu, när vi lever i ett överflöd som hemmapappor kommit på tapeten. Det var bara några generationer sedan som folk svalt. Att då i något könsperspektiv tvinga ut den stackars förtryckta modern för att röja ny åkermark, och fadern in i stugan för att ta hand om alla barnen och se de yngsta svälta ihjäl, fanns inte på kartan.
Vår ras har utvecklats i 25.000 år i en ständig kamp för att överleva. Att då tro att evolutionen gjort honor och hanar halvbra på alla nödvändiga färdigheter är befängt.

Primaten Staffan
Du får gärna definiera vad du menar med ”ras”? Vita nordeuropéer? Arier? Svenskar? Europeer? Och vad du menar med 25000 år.

Vår ART Homo sapiens är någonstans runt 700 000 år gammal, anatomiskt moderna människor ca 300 000 år gamla. Europa befolkades av anatomiskt moderna Homo sapiens för ca 100 000 år sedan.

FÖ, om man tittar på olika folkslag som anses leva mer ”primitivt” och ursprungligt, ser man ofta en fördelning av arbete som mer handlar om lokalisation än styrka - män vandrar längre sträckor och jagar, kvinnor håller sig mer stationära (ofta runt ett läger/boplats) där de gräver efter rötter, samlar mat och i vissa fall brukar jorden. Inte mindre tungt, men på kortare avstånd från barn.
 
  • Gilla
Uppländare och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Med X och Y tänkte jag allmänt på olika. Män, Kvinnor samt dessa olika varelser.
Illustration av två tecknade, identiska figurer med hattar och rockar framför en gul bakgrund med svarta prickar.
Att kvinnor arbetat på byggen, tvivlar jag inte på. Detsamma gjorde små pojkar.
"mursmäcka" = tegelbärerska?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
- - -
Vad gäller exemplet med dottern som inte vill bygga; jag har en son som är precis likadan, en som som älskar att bygga och jag själv tycker också det är kul (och har alltid tyckt det). Ett exempel är just det ”ett exempel”, inte statistik eller en generalisering.
Precis, vi är individer med individuella intressen och förutsättningar. ALLA passar inte som hantverkare. ALLA passar inte som sjukvårdare eller barnskötare. ALLA passar inte heller att studera på universitet eller högskola. Det viktiga är att man ska ges möjligheterna att hitta rätt, och göra det man är bäst lämpad för.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att kvinnor arbetat på byggen, tvivlar jag inte på. Detsamma gjorde små pojkar.
"mursmäcka" = tegelbärerska?
På 1800-talet var det ofta kvinnorna som stod för murbrukstillverkningen. Den som hade hand om tillredning av bruk kallades åltmor eller lavmor.
...
Mursmäckorna bar bruket i träämbar eller hinkar från laven till muraren. Ämbaren bars på ok på axlarna och vägde runt 60 kilo.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mursmäcka

Vad menar du exakt med ordet "genetiskt" i den här meningen?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att de rent genetiskt, samt genom uppfostran är mer lämpade/kapabla.
 
Staffans2000
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du får gärna definiera vad du menar med ”ras”? Vita nordeuropéer? Arier? Svenskar? Europeer? Och vad du menar med 25000 år.

Vår ART Homo sapiens är någonstans runt 700 000 år gammal, anatomiskt moderna människor ca 300 000 år gamla. Europa befolkades av anatomiskt moderna Homo sapiens för ca 100 000 år sedan.

FÖ, om man tittar på olika folkslag som anses leva mer ”primitivt” och ursprungligt, ser man ofta en fördelning av arbete som mer handlar om lokalisation än styrka - män vandrar längre sträckor och jagar, kvinnor håller sig mer stationära (ofta runt ett läger/boplats) där de gräver efter rötter, samlar mat och i vissa fall brukar jorden. Inte mindre tungt, men på kortare avstånd från barn.
Jag menar naturligtvis, den helt överlägsna rasen Homo Staffan;).
Slarv av mig med både nollor och tid. Homo sapiens naturligtvis. Men. Det spelar ingen roll. Principen är densamma.
 
KristinaRT
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag menar naturligtvis, den helt överlägsna rasen Homo Staffan;).
Slarv av mig med både nollor och tid. Homo sapiens naturligtvis. Men. Det spelar ingen roll. Principen är densamma.
Ehhhh, nej. Det är en fundamentalt stor skillnad på ras och art. Och när man börjar prata om ras hos människor är man ute på riktigt svag is...... Rasbiologi är ett sedan länge (och på goda grunder) skrotat ämne.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Från Timell till raser till urmänniskan??
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ehhhh, nej. Det är en fundamentalt stor skillnad på ras och art. Och när man börjar prata om ras hos människor är man ute på riktigt svag is...... Rasbiologi är ett sedan länge (och på goda grunder) skrotat ämne.
Visst finns det olika människoraser. Än sen?
Allihopa ättlingar av Sem, Jafet och Ham.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var inte det minsta ironiskt!
Det vore fullständigt idiotiskt om evolutionen försett oss med likvärdiga färdigheter. X och Y har naturligtvis olika grundförutsättningar vilket varit uppenbart genom tiderna. Det är först nu, när vi lever i ett överflöd som hemmapappor kommit på tapeten. Det var bara några generationer sedan som folk svalt. Att då i något könsperspektiv tvinga ut den stackars förtryckta modern för att röja ny åkermark, och fadern in i stugan för att ta hand om alla barnen och se de yngsta svälta ihjäl, fanns inte på kartan.
Vår ras har utvecklats i 25.000 år i en ständig kamp för att överleva. Att då tro att evolutionen gjort honor och hanar halvbra på alla nödvändiga färdigheter är befängt.

Primaten Staffan
Naturligtvis menar jag inte att kvinnor och män skulle vara ”samma” genetiskt sett, förstår inte hur du kan tolka som att jag förnekar våra olikheter. Men att få det till att män pga gener skulle passa bättre som byggare än kvinnor, det är faktiskt fel, rent ut sagt korkat. Som att påstå att män är mer ”tekniska” än kvinnor. Det handlar bara om att lära sig bygge/mekanik, whatever. Själv är jag bättre byggare än maken eftersom jag lärt mig mer om detta. Han är bättre mekaniker, INTE pga gener, utan för att han i sitt arbete tillägnat sig den kunskapen. Dessutom blandar du ihop evolution med färdigheter. Läs på! Det är aldrig för sent att öka sin kunskap. Rek biblioteket, en guldgruva av information.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.