Dina diagonaler ser ynkliga ut! De ska låsa mellan kortling och hammarband respektive syll. Se bifogade kludd på ditt foto. Man kan göra det på många olika sätt, men en diagonal som man fäller in i regelkonstruktionen blir mycket stadig och inte så beroende av spik eller skruv.
Trästomme till hus med markering där en diagonalregel bör infällas för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
M Munkfors skrev:
Varje regel även på långsidorna. Mer än 6 m band? Men kanske är smart
En av de vettigare investeringarna. En sova gott försäkring som tar 10min att göra.

Har iofs inte pratat om vad du skall ha på insidan. Skall du ha skiva typ plyfa eller osb så är de förstyvande.
 
Jag tänkte inte ha några skivor alls om jag inte ska sätta upp nån verktygstavla eller så
 
J justusandersson skrev:
Dina diagonaler ser ynkliga ut! De ska låsa mellan kortling och hammarband respektive syll. Se bifogade kludd på ditt foto. Man kan göra det på många olika sätt, men en diagonal som man fäller in i regelkonstruktionen blir mycket stadig och inte så beroende av spik eller skruv.
[bild]
Känns som det överdrivs en aning. De flesta sätter ju inte ens kortlingar?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hade satt diagonaler av reglar i varje hörn från golv till tak. Ett alternativ är att sätta stålband, men då måste du sätta kryss. Som andra har påpekat, sätt diagonalerna innan du bygger vidare.
 
M Munkfors skrev:
Känns som det överdrivs en aning. De flesta sätter ju inte ens kortlingar?
Kortlingar bidrar väldigt lite till stabiliteten i en konstruktion...
 
Jag har en liknande bod fast lite mindre, typ 10 m2. När jag fick på taket blev den mycket stabilare. Innan dess var det bra med lite sneda råspont som stag. Men med tak och panel tror jag inte att Gudrun och Per i förening skulle orsaka något dumt.

Jag lånade förresten konstruktionen från garaget som stått på sin plats sedan 1982. Fast där är det visserligen en 10 m2 varmförrådsdel med gips på insidan.
 
Sätt dit ordentliga snedsträvor från syll till övre ändan av hörnstolparna!

Vi använde plåtband på en stomme en gång men det var första och sista gången. I varmt väder förlängs plåtbanden så mycket att de blir slaka och tappar en del av sin verkan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
optimum
Vad ska du ha för tak?
Tycker övre regel ser lite klen ut att sätta takstolarna mot.
Lite beroende på vilken snözon men taket kan bli rätt så tungt,
Gissar att du ska ha plåt eller papp på taket?

Sedan stående panel spika upptill och nedtill och på mitten?
Nu är jag ingen snickare men verkar lite glest att sätta panel så.
 
Här är ett exempel på en snedsträva. Denne ligger infälld och skruvad i varje regel som den korsar. Nu är detta på ett husbygge då lite större krav på allt. De stående reglarna är i detta fallet 220mm.

Snedsträva infälld och skruvad i reglar på en byggarbetsplats med stående reglar och OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad ska du ha för tak?
Tycker övre regel ser lite klen ut att sätta takstolarna mot.
Lite beroende på vilken snözon men taket kan bli rätt så tungt,
Gissar att du ska ha plåt eller papp på taket?

Sedan stående panel spika upptill och nedtill och på mitten?
Nu är jag ingen snickare men verkar lite glest att sätta panel så.
Väggbandet håller nog om takmaterialet är lått och det inte blir någon isolering.
Vill man helgardera sig går det att spika dit en planka till på flatan ovanpå.

Jag antar att det blir liggande spikreglar utanpå stommen att spika den stående panelen i. En vid väggbandet och en vid syllen och två däremellan.
Kortlingarna hade gått att lämna bort helt.
 
H heimlaga skrev:
...I varmt väder förlängs plåtbanden så mycket att de blir slaka och tappar en del av sin verkan.
Är detta ett reellt problem?
Räknar man lite på det så handlar det om några millimeter.
- Säg att utvidgningskoefficienten är ungefär 0,000015 mm per grad och millimeter.
- Tempdiffen 50 grader och bandet 4000 mm långt.
50 * 4000 * 0,000015 = 3 mm
Eller har jag räknat fel / underskattat effekten av den lilla längdökningen?
 
Ett till exempel på infällda snedsträvor och då ligger det två på varje hörn
Delvis byggt trästomme till ett hus med snedsträvor och tak presenningsövertäckt i vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske överkurs i TS fall men om man sätter kortlingarna på samma nivå (skråspika i ena änden så får man raka och snygga hyllor. Jag hade det så i två år innan jag isolerade väggarna.
 
Redigerat:
optimum
H heimlaga skrev:
Väggbandet håller nog om takmaterialet är lått och det inte blir någon isolering.
Vill man helgardera sig går det att spika dit en planka till på flatan ovanpå.

Jag antar att det blir liggande spikreglar utanpå stommen att spika den stående panelen i. En vid väggbandet och en vid syllen och två däremellan.
Kortlingarna hade gått att lämna bort helt.
Tror inte det ska vara spikreglar för då hade kortlingarna som du beskriver inte behövts. Men utan det blir det för glest att spika panelen.
TS får nog komma tillbaka med lite mer uppgifter.
 
optimum optimum skrev:
Vad ska du ha för tak?
Tycker övre regel ser lite klen ut att sätta takstolarna mot.
Lite beroende på vilken snözon men taket kan bli rätt så tungt,
Gissar att du ska ha plåt eller papp på taket?

Sedan stående panel spika upptill och nedtill och på mitten?
Nu är jag ingen snickare men verkar lite glest att sätta panel så.
Varje takstol får ju varsin väggregel under sig. Råspont med papp och plåt på taket. Ska ha spikläkt på utsidan, kanske 60 cc? Kortlingarna satte jag för att få reglarna rakare och som hyllplatser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.