S Stefanvvs skrev:
Glöm inte radontätningen
Radontätning, oj ja det var inget jag hade koll på, vad jag har kunnat finna när jag googlat runt så är det något som monteras på de rör som skall gå genom betongplattan, stämmer det?
 
S Stefanvvs skrev:
Dessa skall monteras på röret samt vara ingjutna i botten plattan
Hur blir det med golvbrunnen, skall det sättas en tätning även på denna, Purus brunnen jag köpte har en diameter på 14 cm där den kommer gjutas in.
 
Hej! Ja, alla genomföringar från golv och vägg skall radon/vattentätas med ringen jag länkade till. Kika på Boverkets hemsida så förklarar dem utförligt vad som gäller.
Angående fallet på 25 cm mot brunnen så hade jag åtgärder det nu medans du har det uppbilat för att undvika framtida problem.

Mvh Stefan
 
Krilleman
Ska man radontäta mot röret är det minst lika viktigt att täta i skarv mellan ny och gammal betong med någon typ av svällband/tätband för radon.

I gamla hus brukar det väldigt ofta även vara glipor, större eller mindre, mellan golv & vägg. Så även i mitt eget hus är jag bilade bort en del av originalplattan. Inget höll fast betongen mot väggen = lätt att plocka ut, men mindre bra för radontätheten.

Vart drar man gränsen för vad som är rimligt i sin egen villa?

Skall radontätning på avlopp användas så ska den sitta på rakt rör, ej muff/böj.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Skall radontätning på avlopp användas så ska den sitta på rakt rör, ej muff/böj.
Ok, så skall jag täta mot radon så blir det att dra rören lite annorlunda så att jag avslutar med ett rör,
just nu så avslutas det med en böj som kommer att gjutas in.

men hur blir det med golvbrunnen,?
 
Det finns ett Sika i flytande form som kan målas flödigt på gammal betong och rör först, sen blandar man in sika i den nya betongen och gjuter, då binder det ihop i skarven, gärna att blanda i lite extra i den betong som är närmast spricka/rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.