Stomme av trä till ett kallförråd/vedskjul under konstruktion i en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att bygga ett kallförråd/vedskjul. Kommer inte sätta några skivor på väggarna. Nu undrar jag om det räcker med kortlingar, spikläkt och stående brädfodring eller behövs nån form av snedsträvor i hörnen?

Känns rätt stabilt redan men vill ju inte att det blåser omkull.
 
Min erfarenhet är att alla regelkonstruktioner blir dramatiskt mycket stabilare med diagnoalsträvor. Det är egentligen enkel fysik. Har man bara vertikala och horisontella reglar läggs hela belastningen på sammanfogningspunkterna. Har man även diagonala reglar så kommer vridkrafterna att belasta dessa diagonala reglar.

Det är heller inget stort jobb att sätta i några strävor, det räcker nog med en per hörn för att få god effekt, så jag skulle definitivt ha gjort det.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde vårt garage satte jag snedsträvor i hörnen med typ 120 cm spann mellan topp och botten. Året efter (januari 2005) kom Gudrun. Garaget står fortfarande kvar:D
 
  • Gilla
EdSu och 1 till
  • Laddar…
Det är som @blumenthal skriver, utan skivor blir det inte riktigt stabilt. Det välter inte men även små vridningar kan vara förargliga. Det räcker som sagt med en diagonal per sida.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Hur stora behöver de vara? 45 graders som får plats under kortlingarna? Jag kan ju kapa till 2 st små till varje hörn i så fall.
 
Det räcker om du sätter en diagonal över och en under kortlingen i ett fack per sida. Låt dessa diagonaler byta riktning.
 
Det ska göras mellan hörnregel och syll/hammarband va? Totalt fyra strävor per hörn om jag sätter en mot hammarband och en mot syll?
 
Tackar för tips
 
Grundstommen till ett trähus under uppbyggnad i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det här räcka?
 
Är ingen byggare men finns det inte plåtband man brukar spika fast diagonalt?
 
Kanske det, men det låter fult och klumpigt ;)
 
Det där ser lite vekt ut gissar jag som lekman, när de är så korta. Skulle ha satt diagonalerna helt på tvären inne i facken du har. Och sen skruvat eller skråspikat.
 
Ha såg barnschlit ut, på bonschka. Varför inte en bräda från hammarbandet i hörnet ner till mitten av syllen?
Plåtband kan du sätta mellan reglar och panel.
Ska det vara liggande eller stående panel?
Hursomhelst, vad tillför alla dessa kortlingar?

Protte
 
Kortlingarna håller ihop reglarna så de inte kan slå sig så mycket plus att de kommer funka som hyllplan.

Jag ska ha stående panel.
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.