Har fastnat lite i golvbrunnsbytet,

Gamla uppgången till köket (kommer att få en ny uppgång vid väggen intill) som jag hade tänkt att lämna kvar.
kapa av jämt med golvet samt få av betong röret där jag har bilat upp.
För att sedan gjuta igen bägge ändar, skulle detta vara ett problem ?
ser ut så här idag.
Golvbrunn under renovering med synligt betongrör, delvis uppbruten betong och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongröret som de nya rören skall kopplas på är 200mm i diameter.
Finns det förminskning så jag kommer från 200 till 75?

Eller skall jag använda en gummimuff som tar mig ner till 110 , var sätter jag då bäst förminskning till 75 under betongplattan eller efter uppgång?

Bild av uppbrutet golv med gamla betongrör och installationer under byggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arbetet har fortskridit och har nu nästan kapat bort allt som skall bort.

så nu ser röret ut så här, kan förstå att vi fick stopp mellan varven.

Täppt och delvis sönderbrutet rör med synliga avlagringar och skador, grävt fram i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ska ta till och gräva ur röret så mycket jag kan i morgon.

Nåt annat man kan tänka på , bör man rikta in sig på att ta en spolbil när man är klar med bytet då det troligen ser likadant ut längre in ..?

Insåg att röret troligen var spräckt i botten så vattnet kan ha runnit ut den vägen...
 
Kapade till röret och grävde bort så mycket dynga jag kom åt.
Kryllade av mask....

Men det är mycket kvar längre in,
Bild på ett delvis grävt och igensatt avloppsrör med synliga maskar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska man ta bort det, finns det något bra verktyg-smalt-vasst-långt.
Som man kan använda för detta?

Eller är det bättre att montera i hop avloppet och låta spolbilen blåsa rent sedan?
 
Håller på att försöka montera på Fernco rörkoppling, på betongrör, vad finns det för knep för att lyckas med detta?

Insåg att man skulle dela gummikopplingen i två , men sen då , lyckas inte få på den på röret hur jag än gör
 
Har du glidmedel på den? Typ glidex eller diskmedel?
 
ska pröva med diskmedel , spelar det någon roll om man tar det röret eller gummit
 
Är de plaströr spelar de nog ingen roll, är de betongrör så är de nog bättre på kopplingen. Men kör på båda oavsätt. Kör rejält med diskmedel och lite vatten så borde de gå. =)
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Det var lite bökigt men nu sitter den på plats
 
För framtida montage av avlopp rekommenderas glidex. Smörjmedel för att sätta ihop avlopsdelar, jag har testat utan. De går men jäkla bökigt.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
För framtida montage av avlopp rekommenderas glidex.
Tack för tipset, det vart mycket enklare att trycka ihop avloppsrören.

Inför hopmonteringen av de nya avloppsrören.
Behöver jag packa/stampa ihop sanden som skall vara under och runt rören eller är det bara att se till att det är fullt runt om.
 
Krilleman
Det är alltid bra att padda/stampa/vattna bädden som avloppsrören ska ligga på för att undvika framtida sättningar! (y)

I vissa svåråtkomliga lägen kan det vara svårt, men där det är möjligt ska man absolut lägga tid på att göra detta!
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
när man äntligen kommer så långt att man kan börja montera i hop nya avloppet.
Så inser man att två skarvmuffar missades att beställa.

Enda stället jag kan tänka mig att få tag på 110 mm avlopp på en söndag är Biltema, (i alla fall här på orten).

Deras är ju märkta BD , men är de av likvärdig kvalité som uponor - pipelife?
Med andra ord vågar man köpa från Biltema, vill ju inte gräva upp allt de närmaste 10 åren.
 
Biltema har ju många olika leverantörer och ibland tveksam Q, känns det inte bra så skippa det men det borde absolut inte vara några problem.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Det fick bli två skarvar från Biltema, och äntligen så har jag lyckats få ihop systemet, då har jag bara brunnen samt att återfylla gropen kvar.

Men såg i annan tråd att det kunde bli problem om fallet på röret översteg 2 cm/ meter så kunde man få problem,
mitt system har en fall på ca 25 cm till brunnen, kan det bli problem?
Syns inte så mycket på bilderna men det ser ut så här för tillfället
Installationsprocess av grått avloppsrör i en grävd grop inomhus, nära vägg med skarvar och byggmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått avloppsrör med två skarvar installerat i en grävd grop i marken med synligt lutande fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 Skalman65 skrev:
Det fick bli två skarvar från Biltema, och äntligen så har jag lyckats få ihop systemet, då har jag bara brunnen samt att återfylla gropen kvar.

Men såg i annan tråd att det kunde bli problem om fallet på röret översteg 2 cm/ meter så kunde man få problem,
mitt system har en fall på ca 25 cm till brunnen, kan det bli problem?
Syns inte så mycket på bilderna men det ser ut så här för tillfället
[bild] [bild]
Tja
1 Skalman65 skrev:
Det fick bli två skarvar från Biltema, och äntligen så har jag lyckats få ihop systemet, då har jag bara brunnen samt att återfylla gropen kvar.

Men såg i annan tråd att det kunde bli problem om fallet på röret översteg 2 cm/ meter så kunde man få problem,
mitt system har en fall på ca 25 cm till brunnen, kan det bli problem?
Syns inte så mycket på bilderna men det ser ut så här för tillfället
[bild] [bild]
Tja Skalman!
Glöm inte radontätningen. Mvh Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.