27 794 läst · 263 svar
28k läst
263 svar
Elbilar borde förbjudas
Bra, säg nåt om CO-utsläppen också när du ändå reder ut E85.K karlmb skrev:Nej. Diesel är inte samma som Otto. ..
Och skillnaden är att Otto går att köra med full (99,5%) rening av de 3 farligaste avgaserna, samtidigt som man kan få ut maximal effekt.
Vid lägre last kan man, med rätt bränsle och utnyttjande av magertålighet relativt bensin , få upp effektiviteten till förbi dieseln, samtidigt som emissioner är mkt lägre än motsvarande dieselprocess ( vilket aldrig gjorts i någon flexifuel bil, de är bara snabbkonverterade bensinmotorer), så du är helt enkelt okunnig.
Att E85 floppat i Sverige beror på att skatterna höjts, tvärtemot vad man gjort i Frankrike tex. När vi började med E85 i Sverige var priset ca 6 kr/l.
Nu är det över 12 kr, inte konstigt att folk tvekar att köpa etanol bil.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Etanolen är död! Törstig och bilen går sådär, sliter på motorerna, täta service med massa fler oljebyten, helt i onödan..givetvis ska varje bränsle betala sig själv! Varför ska importerad E85 få skattelindringar.?? Då borde väl diesel och RME också få det.!
Vilken syntetdiesel tillverkas av skogsrester?
Det dominerande är väl HVO och RME. De tillverkas av fetter. Tallolja är ju en möjlig källa, men det är snarare en biprodukt vid massa produktion.
Det dominerande är väl HVO och RME. De tillverkas av fetter. Tallolja är ju en möjlig källa, men det är snarare en biprodukt vid massa produktion.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 311 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 311 inlägg
Jag tankar E85. Det är för dyrt att fylla tanken med bensin numera. (Ja, jag vet att tanken töms snabbare med E85, men det blir ett senare problem!) Dessutom luktar det trevligare om bilen. Fast om det stämmer att det sliter mer på motorn och kräver mer service kanske jag borde tänka om; har inte funderat på det.H Husqvarna220Ac skrev:
Bara de faktum att det går åt ca 1kwh el för att få fram 1 liter bränsle innebär minst 10% i förlust.K karlmb skrev:
På den 1 kwh så kan en elbil köra ca 0.5mil.
Sen får du lägga till lastbilstransporter. Fartygstransport och förlusterna i elleveransen
Så om elen kommer från solceller eller kolkraft spelat ingen roll för de fossila bränslet idag använder redan el. Så en elbil blir inte smutsigare än vad elen till 1 liter bensin idag är.
Problem är att det går åt dubbelt så mycket energi om man tar omvägen via vätgas.S Squall Leonhart skrev:Ska man använda solcellerna i huvudsak till att producera energi till en bil så kanske man skulle kunna nyttja dem till vätgasproduktion. Om alla kunde ha en "farmartank" på gården med vätgas som ständigt fylls på så fort solen skiner så skulle vi ha rätt så miljövänliga bilar. Plus då att vätgas tankas på samma sätt som vanlig soppa så det handlar inte om 30-45 minuter för en "fulltank".
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vet att många Ford Focus/Mondeo/V70 idag tappar kompressionen, som rullat på Etanol några år, vilket börjar märkas nu, samt att oljan är dyr, som skall bytas varje 1000mil.
En Ford med 15000 mil på mätaren tappar normalt kompression. ...oavsett bränsle. Tyvärr är 4 cylinder flexifuel V70 med en Fordmotor. Men det finns ju 5 cyl, tyvärr bara med törstig turbo.H Husqvarna220Ac skrev:
Varför tror du raffen använder el till processen? De har ju obegränsat med råolja att bränna.A Alexn72 skrev:Bara de faktum att det går åt ca 1kwh el för att få fram 1 liter bränsle innebär minst 10% i förlust.
På den 1 kwh så kan en elbil köra ca 0.5mil.
Sen får du lägga till lastbilstransporter. Fartygstransport och förlusterna i elleveransen
Så om elen kommer från solceller eller kolkraft spelat ingen roll för de fossila bränslet idag använder redan el. Så en elbil blir inte smutsigare än vad elen till 1 liter bensin idag är.
Här finns många siffror för jämförelser men vi kanske ska fortsätta detta i separat tråd, börjar bli OT.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3qHQg8bT7NQgKh6wJ02gVK&cshid=1563700517735
Medlem
· Stockholm
· 2 189 inlägg
Finns väl få ställen i Sverige som har behov av elbilar för miljön.
Däremot i många storstöder som Paris, Berlin, Peking osv är väl där elbilar i första hand borde användas.
Men förbud är fel precis som massa larvig skattereduktion och bonus malus.
Är elbilen rätt val så väljer folk den ändå.
Min tro är att väldigt många elbilar är tjänstebilar just för låg förmånsbeskattning och låg milkostnad för brukaren som skiter i hur mycket bilen verkligen kostar och att den inte kan återvinnas. De kör sina 3 år och får en ny och kan skita i den gamla.
Troligen står deras stora SUV kvar hemma som de kan använda vid behov och frugan skjutsar ungarna med samt får dra husvagnen på sommaren.
Däremot i många storstöder som Paris, Berlin, Peking osv är väl där elbilar i första hand borde användas.
Men förbud är fel precis som massa larvig skattereduktion och bonus malus.
Är elbilen rätt val så väljer folk den ändå.
Min tro är att väldigt många elbilar är tjänstebilar just för låg förmånsbeskattning och låg milkostnad för brukaren som skiter i hur mycket bilen verkligen kostar och att den inte kan återvinnas. De kör sina 3 år och får en ny och kan skita i den gamla.
Troligen står deras stora SUV kvar hemma som de kan använda vid behov och frugan skjutsar ungarna med samt får dra husvagnen på sommaren.