Vill du kunna vattna gräsmattan och fylla upp poolen utan att behöva oroa dig över eventuella bevattningsförbud? Vi har tagit reda på varför det uppstår vattenbrist, och vilka alternativ du har om du behöver vatten till trädgården.

Du kan läsa artikeln här: Vatten till trädgården – fem alternativ vid bevattningsförbud
 
Nu behöver man ju inte gräva ned slangar på frostfritt djup om de skall användas för bevattning. I sommarstugeområdet där mina föräldrar har sin stuga ligger även dricksvattnet i slangar ovan jord, slangar som inte syns för blåbärs- och lingonriset.

Det enda man måste göra är att tömma slangarna innan vintern.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
I artikeln nämns så många gånger "om du vill vattna din gräsmatta" Vilket vatten man än använder, kommunalt, egen brunn eller regnvatten, det går ju ett ut på, eftersom det finns en viss tillgång av vatten och det är det som töms. Så prata inte om gröna gräsmattor så länge andra inte har dricksvatten eller vatten till djuren eller grönsaksodlingen. Blir det permanent eller långvarig torka, sluta tänka på gräsmattan för det är endast för synens skull, tänk på köttdjur och säd, grönsaker och skogsbränder, de måste komma före gräsmattor. Hade jag varit ledande politiker, hade jag redan nu planerat bygga ett rörsystem genom hela Sverige med teknik som avsaltar havsvattnet och på det sättet blir användbart för allt och alla i hela landet för framtiden.
 
  • Gilla
  • Älska
AiliB och 7 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
I artikeln nämns så många gånger "om du vill vattna din gräsmatta" Vilket vatten man än använder, kommunalt, egen brunn eller regnvatten, det går ju ett ut på, eftersom det finns en viss tillgång av vatten och det är det som töms. Så prata inte om gröna gräsmattor så länge andra inte har dricksvatten eller vatten till djuren eller grönsaksodlingen. Blir det permanent eller långvarig torka, sluta tänka på gräsmattan för det är endast för synens skull, tänk på köttdjur och säd, grönsaker och skogsbränder, de måste komma före gräsmattor. Hade jag varit ledande politiker, hade jag redan nu planerat bygga ett rörsystem genom hela Sverige med teknik som avsaltar havsvattnet och på det sättet blir användbart för allt och alla i hela landet för framtiden.
Fast om man ska gå efter uppgifterna i den här artikeln: https://www.dn.se/nyheter/sverige/unikt-projekt-motar-torkan-pa-sodra-gotland/ behöver vi definitivt inte använda havsvatten. I den pratar de om att de behöver ta reda på omkring 2% av den nederbörd som kommer varje år för att klara sig. Dvs vatten kommer men det rinner förbi och av.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har en bevattning stumma som jag vunnit i en tävling här på Byggahus.se. Den fungerar kalas och förser mig med allt vatten jag behöver i trädgården, det behöver inte komma många regndroppar för att fylla den då jag har ca 100m2 tak som avvattnas via tunnan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
4500 för 6 kubikmeter låter helt galet dyrt tycker jag.
 
Bor i ett villaområde med grävd brunn, ca 3 m djup, den används inte idag. Får jag alltid ta vatten från den även om kommunen inför bevattningsförbud?
 
M Micke_xyz skrev:
Bor i ett villaområde med grävd brunn, ca 3 m djup, den används inte idag. Får jag alltid ta vatten från den även om kommunen inför bevattningsförbud?
Klart du får, kolla så det är tjänligt först bara.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
S Sturme skrev:
Fast om man ska gå efter uppgifterna i den här artikeln: [länk] behöver vi definitivt inte använda havsvatten. I den pratar de om att de behöver ta reda på omkring 2% av den nederbörd som kommer varje år för att klara sig. Dvs vatten kommer men det rinner förbi och av.
Om du odlar något, har hästar eller andra djur, då räcker inte 2 % av nederbörd om de 2 procenten kommer en enda gång mellan april och september. Inget överlever under långvarig torka, det blir varken säd, mat för människor eller djur, blir tvångsslakt som förra året, om vi lär se torra sommar framöver, mindre snö på vintrarna och uttorkade brunnar. Nederbördbristen finns kvar från förra året, brunnarna har inte fyllts igen, så fisst borde finnas en reservplan.
 
hsd
Här är det bevattningsförbud och det gäller även egen brunn

Det är en del som garr en pump i borrhålet för bergvärme, och använder det till bevattning och biltvätt
 
X xLnT skrev:
Klart du får, kolla så det är tjänligt först bara.
Men kan det va så illa att det inte kan användas till bevattning = ungarna springer i vattenspridaren?
 
T tarevarg skrev:
Om du odlar något, har hästar eller andra djur, då räcker inte 2 % av nederbörd om de 2 procenten kommer en enda gång mellan april och september. Inget överlever under långvarig torka, det blir varken säd, mat för människor eller djur, blir tvångsslakt som förra året, om vi lär se torra sommar framöver, mindre snö på vintrarna och uttorkade brunnar. Nederbördbristen finns kvar från förra året, brunnarna har inte fyllts igen, så fisst borde finnas en reservplan.
Det blev ingen tvångsslakt förra året, inte nödslakt som jag gissar att du syftar på heller.

Du verkar inte heller ha förstått vad det handlar om.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
hsd
Snö på vintrarna ger inte mycket grundvatten eftersom tjälen hindrar vatten och det mesta rinner bort på ytan
Regn sommartid ger inte så mycket eftersom växtligheten förbrukar en hel del
Däremot höstregn fyller på grundvattenmagasinen bra
 
Nja, snön ger ett rejält tillskott. Sommarregn påverkar inte grundvattnet. Men påverkar bevattningsbehovet.
 
M Micke_xyz skrev:
Men kan det va så illa att det inte kan användas till bevattning = ungarna springer i vattenspridaren?
Det kan finnas väldigt märkliga saker i en gammal brunn, jag hade absolut testat vattnet innan jag använde det till bevattning.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.