Viktigt att komma ihåg skillnaden mellan WLTP och NEDC för räckvidd. WLTP är ganska lätt att hålla nivån på och i hemsk vinterstorn blir det väl 15% kortare räckvidd. Då är det ändå typ 350km på en fulladdad bil.
Är man mer extrem än så passar en diesel eller vätgasbil bättre
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Viktigt att komma ihåg skillnaden mellan WLTP och NEDC för räckvidd. WLTP är ganska lätt att hålla nivån på och i hemsk vinterstorn blir det väl 15% kortare räckvidd. Då är det ändå typ 350km på en fulladdad bil.
Är man mer extrem än så passar en diesel eller vätgasbil bättre
Jag åkte med en Tesla taxi en vinterdag när det var -20 och frågade om detta med batterier och kyla. Han tappade ca 30% när det blev så kallt. Vilka tappar ca 15%?
 
R Robert-san01 skrev:
Jag åkte med en Tesla taxi en vinterdag när det var -20 och frågade om detta med batterier och kyla. Han tappade ca 30% när det blev så kallt. Vilka tappar ca 15%?
Tesla värmer sina batteri så det mer eller mindre inte tappar något men det blir ju ändå en förlust iform av att batteriet värms och att kupen ska hållas varm.
Man kan inte generellt sett säga hur det funkar, taxin kanske står still 30% av tiden och ska hållas varm.
Förvärmer man kupen och batteri så behöver det inte bli så mycket som försvinner, kommer man däremot ut till iskallbil, kör 2 mil låter den bli iskall igen så går mycket av energin till att värma.
Men har man de "problemet" så är det utmärkt att montera en fossildriven värmare eftersom man då har mycket högre verkningsgrad på bränslet.
 
useless useless skrev:
Då ger man fan i att skaffa en elbil och inser att man har ett körmönster som skiljer sig från 99,9% av befolkningen
Jag tror att en rätt stor del av befolkning åker längre turer än vad dagens batterier räcker till i alla fall några gånger per år och visst kan man lägga in lite längre pauser men man blir tvingad ta paus där det finns laddare vi brukar försöka stanna på nått trevligt ställa de gånger vi tar en längre paus. Räcker med att ta en tur efter nån större väg hur många husvagnar finns det inte och med en sån på släp kommer man inte många mil.
 
S smurfen72 skrev:
Jag tror att en rätt stor del av befolkning åker längre turer än vad dagens batterier räcker till i alla fall några gånger per år och visst kan man lägga in lite längre pauser men man blir tvingad ta paus där det finns laddare vi brukar försöka stanna på nått trevligt ställa de gånger vi tar en längre paus. Räcker med att ta en tur efter nån större väg hur många husvagnar finns det inte och med en sån på släp kommer man inte många mil.
Fast om det är ett par gånger per år och man är på semester är det kanske inte hela världen med en kort extra paus? Vi hade picknick i skogen och körde sedan sex kilometer till för att komma till den närmaste laddaren som var placerad mellan Preem och Burger King på världens äckligaste lastbilsparkering. Där stod vi i 14 minuter (vilket gav ca 100 km räckvidd och räckte för dagen). Klart vi hade föredragit om snabbladdaren stod i skogen vid picknickplatsen men där är det ju oftast mest skog.
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Jag tror att en rätt stor del av befolkning åker längre turer än vad dagens batterier räcker till i alla fall några gånger per år och visst kan man lägga in lite längre pauser men man blir tvingad ta paus där det finns laddare vi brukar försöka stanna på nått trevligt ställa de gånger vi tar en längre paus. Räcker med att ta en tur efter nån större väg hur många husvagnar finns det inte och med en sån på släp kommer man inte många mil.
Blir du inte tvingad att stanna på bensinstationer när du ska tanka?
Eller kanske en toalett?
Klart man hittar sina favorit laddare och andra man bara besöker engång.. fast klarar man inte av att anpassa sig en eller några gånger per år så ska man absolut fortsätta köra fossilbil.
 
Inte hela världen men tror fortfarande att många måste ändra sina körvanor för att kunna ha el bil.
 
S smurfen72 skrev:
Inte hela världen men tror fortfarande att många måste ändra sina körvanor för att kunna ha el bil.
Ja man kan ju skippa bensinstoppet en gång i veckan och köra hem o plugga in istället
 
Är man nära hemmet är ju det ett allternativ och det är väl just till såna resor elbil är ett allternativ pendling inom rimligt avstånd skulle funka bra för oss som andra bil.
 
Många har ju bilen för att det är bekvämt, ger frihet att göra saker och spara tid.
Att då behöva börja planera sina resor och laddning av bilen är ju en ny begränsning som kanske inte passar in i det liv man skaffat sig med barn, aktiviteter, boende och resor.

Elmotorer och batterier har en fantastisk verkningsgrad, men batterier kan aldrig slå tex dieselolja i hur mycket energi man kan tanka med sig. När jag hörde talas om flödesbatterier tänkte jag att det var lösningen. Då kunde man åka och tanka så mycket man behöver innan långresan, men tyvärr är energi per kilo batteri(vätska) mycket dålig.

Läste någonstans att det krävs 400 ggr större areal för att odla spannmål för etanolproduktion jämfört med solceller för att producera motsvarande mängd elenergi för en bil. Så visst är det smart med elbil.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hur gör man om man har 10 mil till jobbet och direkt efter jobbet bara ska hem och packa om bilen för att sen sticka iväg på en 10-mils körning till. Har man då inte tillgång till någon snabbladdare eller .
Du missade poängen i mitt inlägg som du svarade på, hade inget med hur du kör och om elbil passar för varje behov som finns utan hur man skulle kunna styra elnätet och laddstationer/enheter för att få elnätet att räcka till och fungera med större antal elbilar.
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan ha tidstariff på ditt abonnemang idag. Man har dock inte infört möjlighet till annan taxa för bortkoppling av effekter, än.
Precis och det var just styrning av effekt utifrån elnätets belastning som jag avsåg. Tidstariffer är alldeles för trubbigt och enbart en "morot" för att nyttja lågutnyttjande tid. Jag är mera av systemmänniska och tänker ofta hur man ska få helheten att fungera med automatik, inte vilka körsätt elbilen passar för idag vilket kanske tråden avsåg från början.
 
A AndersS skrev:
Precis och det var just styrning av effekt utifrån elnätets belastning som jag avsåg. Tidstariffer är alldeles för trubbigt och enbart en "morot" för att nyttja lågutnyttjande tid. Jag är mera av systemmänniska och tänker ofta hur man ska få helheten att fungera med automatik, inte vilka körsätt elbilen passar för idag vilket kanske tråden avsåg från början.
Tyvärr tror jag effektstyrning är än trubbigare. Jag gjorde ett ex-jobb om detta och industrier. Det var väldigt få som var intresserade av detta och man var villig att betala rätt mycket för tillgänglighet. De kostar för mycket att inte ha kraft, lite samma varför de satsar stora pengar på redundanta ställverk och trafostationer.

Nu var detra industri, men till viss del tror jag det även gäller hushåll. Det skall troligen rätt mycket till för att man skall inte vara helt säker på att bilen är laddad på morgonen, speciellt om man bara har destinationsladdning. Hur många ställer tvätt och disk för start mitt i natten om man spar 50öre?
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Du läste nog inte hela inlägget. Med om vi kallar det "flex" styr elnätet med automatik laddningen över låt säga natten så det laddar med olika nivåer beroende av belastning vilket skulle kunna innebära att du kanske bara har 80% laddning på morgonen vid enstaka tillfällen. Och om du vet att det blir långresa morgonen efter tar du via t.ex. en app och väljer "stor" som gäller under 24 timmar. Och med en metod där elnätet kan reglera effekten dynamiskt kan man tillåta större laddningsenheter om de kan dynamiskt begränsas utifrån elnätets kapacitet.
Nu kommer jag från IT/Telekombranschen där det var totalt oekonomiskt att bygga med allt med 100% av framkomlighet i full kapacitet. Här använder man just av detta speciellt för konsumentsidan. Förtagsområdet glömmer vi för de hade en som du noterar helt annan ekonomisk vinning där man byggde redundant/diversitet/etc (även dedicerade förbindelser) precis som du beskriver gällande industri. Konsumentsidan kunde inte köpa dessa garantier pga kostnad och därför inga tjänster utan besteffort men reglerat utifrån nätsidan.

Jag kanske har helt fel gällande elsidan men ser ändå paralleller om det skulle visa sig att man kan få synergier genom att nyttja elnätet 24/365 och inte behöva dimensionera för betydligt färre timmar under dygnet som kräver extra hög kapacitet.
 
För att generalisera en aning så verkar äldre vara lite av bakåtsträvare i miljösvängen. Hör ofta med brett flin hur äldre generationen utrycker sig likt: att de sökte upp bästa möjliga naturreservat och tömde ut oljan från skogsmaskinerna rakt i hjulspåret. Och ger inte de tillräcklig effekt i miljödebatten så gapar dem "Vintern!!!, Hur gör du på vintern" och antyder att man kommer få skrapa insidan av rutorna under färden till arbetet. Försöker du i det läget nämna något i stil med att elmotorer, bromsar oxå avger värme så skriker dem bara mer. Nämner man vätgas ropar dem att det är som att åka runt i en bomb. Det hjälper inte att kontra med att dem åker runt med 70L bensin i bilen i nuläget. Ojoj..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.