Mikael_L
Nja, det tror jag inte. Men det kan alltså bli paritet med bensinbilens utsläpp, kanske en 150-300g/mil.

Men det beror ju på hur man räknar, jag väljer ju att räkna på marginaleffekten, att de kWh-arna man tankat i bilen sen produceras med kolkraft t.ex. Räknar jag på naturgas så minskar ju CO2-avtrycket lite.
Kan vi istället spara in på denna el helt och hållet så blir det precis som professorn från Chalmers skrev.


edit:
ehh, det diskuteras ungefär samma sak i flera trådar nu, det var nog i någon annan tråd som det var en bild på artikel om en Chalmers ... prof, doktorand, lärare eller vad han nu var ...
 
Jag tycker det är ett intressant argument, bränn oljan i ett kraftverk istället, då kan den ersätta kolkraft. På så sätt är också fordonsflottan förberedd för andra mer miljövänliga sätt att producera el.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är ju dock sant.
Elen är ju en energiöverföringsform, inte energi sig självt.

Och med elbilar så har vi alltså bara ordnat ett sätt att få fram energin till bilen, och det står fortfarande fritt att lätt byta och ändra i produktionsledet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
en fysisk omöjlighet om inte fossilbilen släpper ut 10 000g co2 per mil
Om bilen laddas med Litauisk kolkraft om 800g/kWh?
 
Såg den här utanför Biltema i Trollhättan, så uppenbarligen går det... :)
 
  • Vit Tesla som drar en husvagn parkerad utanför Biltema under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Börjar göras studier nu på vad elnätet klarar med ett större antal elbilar, det är en betalsida men finns lite i rubriken som visar på kapacitet. Kan laddning fördelas över hela dygnet finns hyfsad kapacitet redan idag, men kommer de flesta hem och ansluter på kvällen förändras förhållandena. Indikerar på laddning som kanske måste styras från elnätet utifrån belastning, nya funktioner i elnätet med styrning av laddningsenheter. Kanske olika elabonnemang för laddning, dvs storförbrukar som måste ha fulladdad bil på morgonen kontra flexibel laddning utifrån belastning där bilen kanske inte blir helt fulladdad, där elen kostar olika beroende av vad man väljer. Ev. med möjlighet att du via en app kan välja laddtyp dygnsvis, normalbehovet blir "flex" men så kan du välja "stor" de gånger du måste få garanterad laddning. Krångligt kanske men en möjlighet att påverka/styra elförbrukning.
https://www.nyteknik.se/premium/studie-elnatet-maste-bli-smartare-for-att-klara-elbilar-6964937
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker det är ett intressant argument, bränn oljan i ett kraftverk istället, då kan den ersätta kolkraft. På så sätt är också fordonsflottan förberedd för andra mer miljövänliga sätt att producera el.
Ja, det verkar vara ett bra alternativ,
Infograf som jämför energieffektivitet och utsläpp mellan bensin och elektriska bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Börjar göras studier nu på vad elnätet klarar med ett större antal elbilar, det är en betalsida men finns lite i rubriken som visar på kapacitet. Kan laddning fördelas över hela dygnet finns hyfsad kapacitet redan idag, men kommer de flesta hem och ansluter på kvällen förändras förhållandena. Indikerar på laddning som kanske måste styras från elnätet utifrån belastning, nya funktioner i elnätet med styrning av laddningsenheter. Kanske olika elabonnemang för laddning, dvs storförbrukar som måste ha fulladdad bil på morgonen kontra flexibel laddning utifrån belastning där bilen kanske inte blir helt fulladdad, där elen kostar olika beroende av vad man väljer. Ev. med möjlighet att du via en app kan välja laddtyp dygnsvis, normalbehovet blir "flex" men så kan du välja "stor" de gånger du måste få garanterad laddning. Krångligt kanske men en möjlighet att påverka/styra elförbrukning.
[länk]
Finns ju redan idag med timdebitering och effekttaxa; visst kan man ladda kl 17 men det blir billigare kl 03.
 
halper halper skrev:
Finns ju redan idag med timdebitering och effekttaxa; visst kan man ladda kl 17 men det blir billigare kl 03.
Gissar nu, men är inte det än autonom lösning som enbart hanterar en laddenhet och endast via kostnad försöker påverka det enskilda användandet till att ladda när förbrukningen brukar vara som lägst och att du kan sätta laddeffekt, dvs det finns inget sätt för elnätet att styra effektmässigt utifrån belastning?
Det som jag funderade runt var system/lösningar som kan styra förbrukning i områden beroende på tillgänglig effekt i elnätet och belastning, där enskilda laddenheter är en del av systemet.
Vet att jag läst om att man gör det för fastigheter men har fått för mig att även där är det bara kostnaden som påverkas och ska motivera minskning av förbrukning under vissa tidsperioder.
 
A AndersS skrev:
Gissar nu, men är inte det än autonom lösning som enbart hanterar en laddenhet och endast via kostnad försöker påverka det enskilda användandet till att ladda när förbrukningen brukar vara som lägst och att du kan sätta laddeffekt, dvs det finns inget sätt för elnätet att styra effektmässigt utifrån belastning?
Det som jag funderade runt var system/lösningar som kan styra förbrukning i områden beroende på tillgänglig effekt i elnätet och belastning, där enskilda laddenheter är en del av systemet.
Vet att jag läst om att man gör det för fastigheter men har fått för mig att även där är det bara kostnaden som påverkas och ska motivera minskning av förbrukning under vissa tidsperioder.
Du kan ha tidstariff på ditt abonnemang idag. Man har dock inte infört möjlighet till annan taxa för bortkoppling av effekter, än.
 
A AndersS skrev:
Börjar göras studier nu på vad elnätet klarar med ett större antal elbilar, det är en betalsida men finns lite i rubriken som visar på kapacitet. Kan laddning fördelas över hela dygnet finns hyfsad kapacitet redan idag, men kommer de flesta hem och ansluter på kvällen förändras förhållandena. Indikerar på laddning som kanske måste styras från elnätet utifrån belastning, nya funktioner i elnätet med styrning av laddningsenheter. Kanske olika elabonnemang för laddning, dvs storförbrukar som måste ha fulladdad bil på morgonen kontra flexibel laddning utifrån belastning där bilen kanske inte blir helt fulladdad, där elen kostar olika beroende av vad man väljer. Ev. med möjlighet att du via en app kan välja laddtyp dygnsvis, normalbehovet blir "flex" men så kan du välja "stor" de gånger du måste få garanterad laddning. Krångligt kanske men en möjlighet att påverka/styra elförbrukning.
[länk]
Hur gör man om man har 10 mil till jobbet och direkt efter jobbet bara ska hem och packa om bilen för att sen sticka iväg på en 10-mils körning till. Har man då inte tillgång till någon snabbladdare eller liknande så blir det problem. Är det sen också -20 grader ute så kan det bli ännu mera spännande. Alla har inte heller laddningsmöjlighet på jobbet.
Jag tror elbilar är rätt men vi är tyvärr inte riktigt där än eller så måste svensk befolkning förändra sitt bilåkande rejält.
Då vi dessutom har politiker som ändrar spelplanen efter humör från år till år så är det väldigt svårt att planera långsiktigt. Det gäller inte bara bilköp utan även husköp där man ena sekunden tar bort taxeringsvärdet och sen i nästa funderar på att gå tillbaka igen.
Vi kommer ha samma sak med elbilar, så fort för många köpt dessa så kommer skatter eller någon annan avgift att tillkomma och göra ekonomin med elbilar helt annorlunda och folk kommer sitta med en nyare bil som kommer vara omöjlig att sälja.
 
optimum
Instämmer med ovanstående
Skatter måst in och först ut kommer bli skatter på hybridbilar. Speciellt sådana som har liten räckvidd med batteri och beroende av förbränningsmotor för att få till hyfsad räckvidd.

Kommande generationers elbilar kommer ha bättre räckvidd och dagens kommer få väldigt lågt värde på andrahandsmarknaden, speciellt hybridbilar.

Därför för tidigt att köpa elbil. Endast de med riktigt gott om pengar eller företag har råd att sätta så mycket pengar i en elbil idag.
 
Börjar bli mycket rundgång i tråden. X mil till jobbet och sedan måste man köra Y mil med barnen; dragkrok och 6 ton sten i 70 mil; Norrlands inland …

Om några dagar ska vi köra 55 mil. Då måste man stanna tre gånger: två länge nog för att gå på toa och köpa en kaffe, en gång för att käka en snabb måltid. Känns helt okej. Hittills på semestern har vi aldrig varit ens i närheten av att känna att vi skulle vilja fortsätta: efter två timmars körning känner jag mig redo att sträcka på benen så är tacksam för ett laddstopp på typ 15 minuter.
 
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hur gör man om man har 10 mil till jobbet och direkt efter jobbet bara ska hem och packa om bilen för att sen sticka iväg på en 10-mils körning till. Har man då inte tillgång till någon snabbladdare eller liknande så blir det problem. Är det sen också -20 grader ute så kan det bli ännu mera spännande....
Inte åker du väl hem om för att packa. Nä du måste ha en lastbil så du kan ha allt med dig från början. Så du är helt färdig att åka samma sekund som du stämplar ut från jobbet;)

Om ditt inlägg gällde att elnätet skulle klara det så får vi hoppas att inte hela Sveriges befolkning tänker samma sak på samma timme. I övrigt är det lugnt. De flesta lagar mat direkt efter jobbet och det klarar nätet. Elbilen är samma i förbrukningssynpunkt. Men med ett schema i bilen så börjar laddningen kl 23-03 istället.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hur gör man om man har 10 mil till jobbet och direkt efter jobbet bara ska hem och packa om bilen för att sen sticka iväg på en 10-mils körning till
Då ger man fan i att skaffa en elbil och inser att man har ett körmönster som skiljer sig från 99,9% av befolkningen
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.