Gjort en större smygvinkel.

Ett enkelt sätt att ta mått för att göra en dörr till en befintlig karm är att ta smygen uppe i falsen på gångjärnssidan. Sedan tar man så många stumma mått på höjden och tvären som man anser sig behöva.

Vad jag ville ha var en smygvinkel tillräckligt stor och stum för att dels kunna se hur rak karmen är samt att vinkeln skall gå att föra över med max en mm fel.
Handgjord träsmidgvinkel med måttband i snickeriverkstad för precision av dörrkarmars räthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lade dit måttbandet som referens.

Det rörliga stoppet går i ett spår. På plats är det enkelt att lägga en liten kloss på sidan och stryka av.
Träsmetarens hemmagjorda smygvinkel med måttband och inställbart stopp för precision i träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strävheten gör att den stannar bra.
Alla möten är slitsade så att vinkeln är helt slät på båda sidor.
Handgjord smygvinkel av trä med måttband för precision på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
___EM och 15 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Slipat fram ett lite Loveless inspirerat blad, i lätt fusion med den lite halvtrendiga fårfoten kanske. Jag vet inte. Kul hur som helst. Stålet som bär samma namn: RWL 34 (Robert W. Loveless). 240 korn, ska härdas sen. [bild] [bild]
Har gjort klart denna.

Handgjord kniv med trähandtag och silverfärgat blad på lila textilunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller en handtillverkad kniv med trähandtag och slipad stålklinga i en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag gjort en ny verktygstavla, 12mm plywood som jag målade vit och slipade sen för lite finare yta. Ganska nöjd med resultatet, det blir ljusare då det är vitt.

uMQJDKJ.jpg

K9HyeG1.jpg

Det som jag inte är nöjd med är var man ska ha skruvtvingarna... Work in progress...

Avrostade en rasp också som jag råkade lämna utanför, 85% fosforsyra som jag blandade ut i ett vattenbad:
qT4wJey.jpg
 
  • Gilla
sinuslinus och 6 till
  • Laddar…
Drar om 3-fas uttagen då jag organiserar om verkstan. Vet inte om detta är helt OK för mig att göra men skit samma inte kommer jag punga ut med elektriker för att byta plats på några eldosor. Behövs inte ens öppnas upp. Det som kanske är lite mera icke OK är att göra ett takmontage... Och sen fäster jag svart kabel också, det lär man inte få göra... Men jag vill inte ha en kabel som går över golvet. Den här ska gå in i elcentralen till fräsen, jag planerar också göra ett nytt uttag så jag kan koppla in svarven till samma elcentral. Jag kör dom aldrig på samma gång ändå.

p7onjJh.jpg

Och den här var monterad på elcentralen, den är inte original, en 230-100V transformator men bara 100 watt så jag vet inte riktigt vad den användes till. Tänker plocka bort den och använda utrymmet till ett 3fas uttag.

Ay5aBpa.jpg
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Du är i gott sällskap. Drog själv lite 5G2.5 i krypgrunden upp till uttag på en fastmonterad bänk i helgen. Ska vara till en härdugn som behöver 400 V (8.2 kW). Gruppen var egentligen reserverad till framtida elbil, så nu blir det bensin ett bra tag till istället då hehe.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Sågat frigolit. Måste skaffa mer...

Pågående byggarbete med frigolitplattor som är delvis sågade och utspridda över en grusgrund nära en husentré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Plockat fram och plockat undan...

Tog fram egna, ärvda och loppisfynd för att börja återställa dem till användbart skick. Försöker samla på mig stämjärn från EA Berg/Sandvik, Bacho i första hand men hittat några intressanta från Hackman, Narex, några omärkta som troligtvis kommer från Kockums varv samt ett som är stämplat med "Sweden" och vad som ser ut som "VW" i en vapensköld. Jag har inga kunskaper på området men om någon har vet vad det sista stämjärnet kommer från vore det roligt att få veta. (Även om det finns handmaskiner som är brandade med Fordloggan tror jag inte att Volkswagen är inblandade här.)

[bild]

Men...
....Blev dock v ä l d i g t trött när jag insåg hur många timmar jag har framför mig innan jag har fått dem i skick med tanke på hur både eggar, stål och vissa handtag ser ut.
Så jag plockade undan dem igen.

Nu ska jag göra något annat istället. :)
//Ronnie
Vad säger ni andra? Ska vi samköpa denna till Ronnie?
Slipsten på träställning med fotpedal och handvev ute på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Köpa? Den e ju gratis, bara åk o hämta o dumpa den utanför Ronnies verkstad. Han kommer bli väldigt glad.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Köpa? Den e ju gratis, bara åk o hämta o dumpa den utanför Ronnies verkstad. Han kommer bli väldigt glad.
Ja. Problemet är att min hustru skulle bli otroligt o-glad om jag åkte iväg en fredagkväll eller lördagdag för något sådant sista gemensamma semesterdagarna, typ arg som en ilsken flodhäst till och med.
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Bytt lite trä runt låskistan i en av mina källardörrar. Dörren har nog från början haft kammarlås, men sedan blivit konverterade till låskista på en rätt fult sätt. Eftersom jag inte ids leta upp kammarlås så får det bli att snygga till låskistemontaget istället.
Vitmålad källardörr ligger på ett arbetsbord med spår efter borttagning av trasigt trä runt låskistan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med att fräsa ur det trasiga.
Renovering av låskistemontage på källardörr med nya träbitar och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I med nytt trä.
Renovering av dörr med nya träbitar i skruvstäd och en ELU OF97E fräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick chansen att testa mitt senaste auktionsfynd. En ELU OF97E, köpt osedd för en femhundring på nätauktion. Lite av en chansning, risken att någon vital del saknades var ju stor. Men det enda som inte fanns med eller fungerade var sidoanhållet. Men som väl var passade anhållet från min tidigare fräs, en liten 800W AEG.
Överhandsvy på en ELU OF97E handöverfräs mot bakgrund av en delvis renoverad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Köpa? Den e ju gratis, bara åk o hämta o dumpa den utanför Ronnies verkstad. Han kommer bli väldigt glad.
Ni är så otroligt gulliga! :) Tänker på mig och mina fula stämjärn, blir riktigt rörd. :D

Hade jag inte haft så dålig simultankapacitet hade den ju varit jättekäck men att veva eller pedala samtidigt som man slipar låter vanskligt. Rätt som det är har man väl ett plötsligt väldigt vasst stämjärn i en kroppsdel där det inte borde vara. Gör ont bara jag tänker på det.

Att jag dessutom behöver bygga ut för att få plats med den är väl också ett litet minus. :D

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Ni är så otroligt gulliga! :) Tänker på mig och mina fula stämjärn, blir riktigt rörd. :D

Hade jag inte haft så dålig simultankapacitet hade den ju varit jättekäck men att veva eller pedala samtidigt som man slipar låter vanskligt. Rätt som det är har man väl ett plötsligt väldigt vasst stämjärn i en kroppsdel där det inte borde vara. Gör ont bara jag tänker på det.

Att jag dessutom behöver bygga ut för att få plats med den är väl också ett litet minus. :D

//Ronnie
Nejnej, det är ju det som är det fina, så fort man inte har fullt fokus så glömmer man trampa och stenen stannar.

Och jag är rätt säker på att jag såg en helt tom yta i din verkstad, typ där mellan din bordsåg och dammsugarmojängen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Googlat som en tok... försöker hitta de dessa till Festool 1010, alt att någon om såna liggande och kan måtten åt mig
Någon som vet vad det kalls för på eng och tyska?
 
  • Tillbehör till en Festool 1010-fräs: ledstångar och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B berne88 skrev:
Googlat som en tok... försöker hitta de dessa till Festool 1010, alt att någon om såna liggande och kan måtten åt mig
Någon som vet vad det kalls för på eng och tyska?
http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/long-guide-rods-for-a-1010-router/
Guide Rods. Verkar vara sådär 8mm i diameter enligt länken.

Tror pyro svarade dig samma i den andra tråden, för sådär 6h sen.

Längden är ju ointressant, den kan du ta vad du själv har användning för.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Flyttat cyklonen, ska göra en liten vägg bakom den, typ en skiva bred bara, och hänga upp PVC gardiner för att separera metall och trä. Nu har jag provkört den också, bra med flås... Fast inte så mycket som min hemmagjorda impeller, men den är hälften tystare å andra sidan. Kanske jag kommer nån vart på projektet detta år.

rVAeMFS.jpg

SsuHDlD.jpg
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.