HasseTeknik HasseTeknik skrev:
OK, men passkontakter är ett "måste" och avsaknaden kan göra att det monteras fel säkringar, som i sig kan medföra en stor risk för brand !
Visst! Av ren nyfikenhet. Hur vet man vilka passkontakter som skall gälla?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Vad menar du med "jordfelsbrytaren" ?
Har du någon bild på den ?
Den sitter utanför huset med tre säkringar under. Alltså huvudströmbrytaren. Skall fixa bild.
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
V vold skrev:
Visst! Av ren nyfikenhet. Hur vet man vilka passkontakter som skall gälla?
Det avgörs när man dimensionerar anläggningen. Är främst beroende av vilken typ och dimension kabeln, som går från säkringen och ut till t.ex. ett uttag, har. Passkontakten eller rättare " passdelen" är en förminskning av kontaktytan till fasskenan, så att det inte ska gå att sätta in en " för stor" säkring t.ex. sätta i en 20A i en grupp, som bara har kabel för 6A. Om det saknas, så finns ju risken att något tar eld p.g.a. överhettning om fel säkring har satts i hållaren.
Passdelen har färgmärkning, som visar den störtsta tillåtna säkringen. Det är alltså tillåtet att sätta in en 6A i på en plats för 10A, men tvärtom ska inte vara möjligt.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
Utan passdel så blir säkringen för kort och kan inte leda någon ström. Så alla säkringar i propphuvar som saknar passdel har ingen funktion. Och säkringsstorlek väljer man efter ledningsarea, Säkringens uppgift är att skydda ledningarna från överlast och ev brandfara.
 
V vold skrev:
Detta eftersom jag tyvärr saknar ett schema för proppskåpet. Började med att skruva i en propp högst upp till vänster, vilket gav mig ström i vardagsrummet. Stängde av jordfelsbrytaren och skruvade i propp två till höger om den första. Satte på strömmen igen och då lös inget alls. Testade lite olika kombinationer och fick runt ström lite här och där.
Så nu har du en gruppförteckning, åtminstone delvis, för du skrev väl ned vad varje enskild propp betjänade?

Den brytare som det blixtrade i, är den huvudbrytaren i denna central som du har på bild? Den behöver då bytas. Den kanske inte släpper fram ström för en eller två faser längre.

De säkringsplatser som inte har någon bottenkontakt kan du just nu inte kontrollera/använda eftersom säkringen inte når fram, det blir inte kontakt. Du kan ha haft tur tidigare. Det kanske blir kontakt om man skruvar i propphuven riktigt ordentligt. Det är brandrisk här.

Radiatorerna har kanske spänningen 400 V, och då behöver minst två säkringar vara iskruvade. Elradiatorer brukade dock förr ha en egen centralkapsling, så elvärmen kanske ligger på den lilla centralen som skymtar till höger?

Du har hur som helst ett elektrikerjobb här. De kommer säkert att sälja på dig en ny modern normcentral men det måste du inte. Även om varje central ska ha en egen huvudbrytare så kan du låta koppla bort den trasiga du har och använda den hur har ute vid mätarskåpet. Du ska inte tvingas till någon jättekostnad för att laga detta fel. @elmont kanske t.o.m har ett E-nummer för brytaren?

Sedan behöver man se över anläggningen lite för att lista ut vilka passdelar som ska sitta i de tomma platserna.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
V vold skrev:
Den sitter utanför huset med tre säkringar under. Alltså huvudströmbrytaren. Skall fixa bild.
En huvudströmbrytare är ingen jordfelsbrytare.
 
Det är enklare om man beskriver saker vid dess rätta namn,
annars kan det bli feltolkningar när man ska hjälpa till.

En jordfelsbrytare från Hager med specifikationerna 40 A/30 mA, vit och grå, monterad på en skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en Jordfelsbrytare

Jordfelsbrytare och en mätartavla med huvudbrytaren och huvud/mätarsäkringar monterade på en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en mätartavla med huvudbrytare och huvud/mätarsäkringar
 
E elmont skrev:
Utan passdel så blir säkringen för kort och kan inte leda någon ström. Så alla säkringar i propphuvar som saknar passdel har ingen funktion. Och säkringsstorlek väljer man efter ledningsarea, Säkringens uppgift är att skydda ledningarna från överlast och ev brandfara.
Ok. Märkligt då att det suttit proppar i alla säkringsplatser samt att två olika elektriker som varit anlitade inte påpekat detta alvarliga fel. Känns inte speciellt roligt att veta att huset kunnat brinna ner pga av detta. :(
 
nisse123 nisse123 skrev:
Det är enklare om man beskriver saker vid dess rätta namn,
annars kan det bli feltolkningar när man ska hjälpa till.

[bild] Detta är en Jordfelsbrytare

[bild] Detta är en mätartavla med huvudbrytare och huvud/mätarsäkringar
Förlåt min okunnighet men jag trodde att jordfelsbrytaren satt placerad tillsammans med huvudströmbrytaren just där. Men tack för att du bringar lite mer klarhet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så nu har du en gruppförteckning, åtminstone delvis, för du skrev väl ned vad varje enskild propp betjänade?

Den brytare som det blixtrade i, är den huvudbrytaren i denna central som du har på bild? Den behöver då bytas. Den kanske inte släpper fram ström för en eller två faser längre.

De säkringsplatser som inte har någon bottenkontakt kan du just nu inte kontrollera/använda eftersom säkringen inte når fram, det blir inte kontakt. Du kan ha haft tur tidigare. Det kanske blir kontakt om man skruvar i propphuven riktigt ordentligt. Det är brandrisk här.

Radiatorerna har kanske spänningen 400 V, och då behöver minst två säkringar vara iskruvade. Elradiatorer brukade dock förr ha en egen centralkapsling, så elvärmen kanske ligger på den lilla centralen som skymtar till höger?

Du har hur som helst ett elektrikerjobb här. De kommer säkert att sälja på dig en ny modern normcentral men det måste du inte. Även om varje central ska ha en egen huvudbrytare så kan du låta koppla bort den trasiga du har och använda den hur har ute vid mätarskåpet. Du ska inte tvingas till någon jättekostnad för att laga detta fel. @elmont kanske t.o.m har ett E-nummer för brytaren?

Sedan behöver man se över anläggningen lite för att lista ut vilka passdelar som ska sitta i de tomma platserna.
Nej det gjorde vi inte. Elavbrottet skedde på kvällen då jag samtidigt hade främmande på besök. Vilket var orsaken till att jag ville få igång radiatorerna.

Svar ja. Så är det nog. Eftersom jag nu fått veta att de andra proppplatserna utan bottenkontakt saknar funktion så är orsaken till att jag inte får ström i delar av huset högst sannolikt brytaren.

Men hur skall jag vid behov stänga av all ström om jag tar mätarskåpets brytare?

Hur som helst kommer jag kontakta en elektriker imorgon och påtala detta och se till att allt görs rätt.
 
V vold skrev:
Men hur skall jag vid behov stänga av all ström om jag tar mätarskåpets brytare?
Det är bara att slå ifrån brytaren i mätarskåpet !!!!
 
Jag undrar mest vad du ska ha elementen till nu på sommaren. ;)
 
Då har en elis varit här och fixat elen. Och mycket riktigt så var det två faser i brytaren som felade. I princip allt stämde som @Bo.Siltberg skrev. En ny brytare ditsatt och allt är som det ska.
Elcentral med öppna huvar och synliga säkringar efter reparation, mot rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår bara att skruva dit alla huvar (utan proppar) i centralen och låta de vara.

En lärdom rikare är man dessutom. Tack för all hjälp :D(y)
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.