Ingår det grävjobb eller behövs det inte grävas ner kabel mellan byggnader?
Varför inte satsa på glas/glas-moduler med 30 års produktgaranti och bra produktionsfaktorer istället för LG?
 
M MichaelOberg skrev:
Ingår det grävjobb eller behövs det inte grävas ner kabel mellan byggnader?
Varför inte satsa på glas/glas-moduler med 30 års produktgaranti och bra produktionsfaktorer istället för LG?
Nej grävning ingår inte, dom säger att det kanske går att dra i de andra rören som det redan går ledningar i men det tvivlar jag på.
Vad är det för moduler isåfall?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har Öst/västanläggning och vi ligger på 700kwh/kw, så håller med, låter lite väl bra..
Jo jag tänker att det är väldigt skumt då öst måste vara sämst? Beroende på läget naturligtvis men här har dem valt att lägga majoriteten av panelerna i öst. Eller ja, mer öst-nordöst skulle jag säga. Är ju helt fel håll.

Flygbild över hus med solpaneler mestadels på öst-nordöstra takytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ser du hur bra läget är.
 
  • Färgkodad solinstrålningskarta med lutnings- och azimutvärden för Västerås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Adi71 och 2 till
  • Laddar…
M MichaelOberg skrev:
[länk]

30 års produktgaranti.
30 års effektgaranti 87%.

I deras spec sheet som finns bra info.
Dessa ser väldigt bekanta ut. Tror att Solkraft hade dessa i sitt sortiment men att det var top of the line och jag valde bort dem pga den ökade kostnaden.
 
Magnus E K
Eventuellt kan en viss förskjutning åt öster visa sig bli mer lönsamt (eller mindre olönsamt om man ser det ur mitt pessisistiska perspektiv) eftersom spotpriserna i genomsnitt är högre på morgonen än mitt på dagen; dvs det skulle kunna löna sig med en lägre total produktion i kWh om de kWh som produceras istället är mer värda.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
Dessa ser väldigt bekanta ut. Tror att Solkraft hade dessa i sitt sortiment men att det var top of the line och jag valde bort dem pga den ökade kostnaden.
Lägre pris hos rätt ÅF än LG.
 
M MichaelOberg skrev:
[länk]

30 års produktgaranti.
30 års effektgaranti 87%.

I deras spec sheet som finns bra info.
Men varför.? 30års garanti lär kunden ändå betala för, inte hört nån solpanel som gått sönder, annars fraktskador eller liknande, jag köpte Evpower 295w poly, för 7år sedan, anläggningen redan betald, jag tittade efter kr/watt, men klart ska man köpa komplett anläggning, och bli mer eller än mer lurad så kvittar det, tycker det känns tragiskt att man ska köpa varje enkel timme, alla kan och känner nån som kan..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Men varför.? 30års garanti lär kunden ändå betala för, inte hört nån solpanel som gått sönder, annars fraktskador eller liknande, jag köpte Evpower 295w poly, för 7år sedan, anläggningen redan betald, jag tittade efter kr/watt, men klart ska man köpa komplett anläggning, och bli mer eller än mer lurad så kvittar det, tycker det känns tragiskt att man ska köpa varje enkel timme, alla kan och känner nån som kan..
Ja varför?
Därför att det är en bättre konstruktion.
Om "vanliga" har en garantitid på 10-12 år och glas/glas på 30 är det förmodligen olika lång livslängd på panelerna, oavsett garantitid.

Slår man ut produktionen över tid om man kollar pris/kWp så blir glas/glas lite mindre dyrt.

Men ska man ha anläggningen länge är det svårt att bedöma hur länge panelerna kommer hålla.

Finns paneler för alla, inte konstigt att storsäljarna är bland de billigare modellerna då de är väldigt prisvärda. Men vill man ha bättre grejer så finns glas/glas.
De är väl knappt 1000:- dyrare per panel än vanlig svart mono.
Om man tjänar på glas/glas. Ja det beror på
 
Handla av lokal firma.
Har precis installerat 12,24 kw effekt enl energiberäkningen ger den 11 453 kwt/år
34 paneler på 360W, en optimerare, Sma inverter på 10 kw . Toppkvalitet på alla ingående komponenter.
Betalt 140 000:- efter ROT (ca 13000)
Valde Rot då vi troligen inte får något bidrag. Senaste batch pengar tog slut i oktober förra året.18 500 i kö för
bidrag.
Om man mot förmodan skulle få bidraget betalar man bara tillbaka roten till Skv.
Ps. det här företaget har installerat över 400 anläggningar Ds.
 
  • Gilla
Jimmy Jensen och 1 till
  • Laddar…
H Herc skrev:
Handla av lokal firma.
Har precis installerat 12,24 kw effekt enl energiberäkningen ger den 11 453 kwt/år
34 paneler på 360W, en optimerare, Sma inverter på 10 kw . Toppkvalitet på alla ingående komponenter.
Betalt 140 000:- efter ROT (ca 13000)
Valde Rot då vi troligen inte får något bidrag. Senaste batch pengar tog slut i oktober förra året.18 500 i kö för
bidrag.
Om man mot förmodan skulle få bidraget betalar man bara tillbaka roten till Skv.
Ps. det här företaget har installerat över 400 anläggningar Ds.
Så vad fick du för komponenter så vi andra kan få ta del av informationen.
Alla paneler i samma väderstreck?
 
F
M MichaelOberg skrev:
Ja varför?
Därför att det är en bättre konstruktion.
Om "vanliga" har en garantitid på 10-12 år och glas/glas på 30 är det förmodligen olika lång livslängd på panelerna, oavsett garantitid.

Slår man ut produktionen över tid om man kollar pris/kWp så blir glas/glas lite mindre dyrt.

Men ska man ha anläggningen länge är det svårt att bedöma hur länge panelerna kommer hålla.

Finns paneler för alla, inte konstigt att storsäljarna är bland de billigare modellerna då de är väldigt prisvärda. Men vill man ha bättre grejer så finns glas/glas.
De är väl knappt 1000:- dyrare per panel än vanlig svart mono.
Om man tjänar på glas/glas. Ja det beror på


Det intressanta är att dessa ”billiga” paneler som ofta visar sig komma från världens 3-4 största tillverkare visar sig ligga i topp år efter år i rating. Hur dyr tror du en 300W panel är om 15år? Det kanske är ett klipp att satsa på den billiga monopanelen?

1000kr dyrare per panel... jag betalade 1275kr/st för mina 305W svarta monopaneler. Med tanke på att priserna går ner/W så kan jag då troligtvis byta paneler en gång för samma kostnad. Jag tror inte det behövs, men ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Sma (tysk) växelriktare paneler Perlight solar 360 W svart. Alla paneler i ssw och sso. En optimerare Tigo.
 
Anläggningen i drift den 4 juli, produktion hittils 821 kwh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.