A
Lite hjälp till TS:
Om ni var fler budgivare så är det svårt gör dig att få ner priset utan att säljaren kan höra av sig till andra köpare och fråga.

Om ni nu skrivit kontrakt och både du och mäklare säger att papperna ska fram, och de inte kommer fram kan du försöka få ner priset eller gå ifrån köpet.

Du skulle kanske även kunna gå en jurist att skriva ett kontrakt mellan dig och säljaren att om skada sker i badrum pga dåligt utfört arbete (DITT försäkringsbolag som angör) så får säljaren bekosta renoveringen. Detta är riskfyllt då säljaren kanske inte har pengar senare och du får ta det hela den rättsliga vägen.

Slutligen:
Om papper saknas skulle JAG inte gått vidare utan att fått ner priset!
 
  • Gilla
datpsu
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Om ni nu skrivit kontrakt och både du och mäklare säger att papperna ska fram, och de inte kommer fram kan du [...] gå ifrån köpet.
Absolut ingen självklarhet, måste isf regleras i det kontrakt som redan är skrivet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
jonmo jonmo skrev:
Absolut ingen självklarhet, måste isf regleras i det kontrakt som redan är skrivet.
Jag baserar detta på att mäklaren sitter på samma möte och har samma åsikt: Att papperna ska fram.
 
Claes Sörmland
Bostadsrättslagen anger att priset avgörs av det skrivna kontraktet men det kan faktiskt jämkas om priset är oskäligt (blåmarkering):

Bild av en lagtext om överlåtelseavtal och priset vid försäljning av bostadsrätt med blåmarkerat avsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bostadsrättslagen anger att priset avgörs av det skrivna kontraktet men det kan faktiskt jämkas om priset är oskäligt (blåmarkering):

[bild]
Det vore intressant arbeta mer om när och hur detta eventuellt använts. I detta fall är det knappast rimligt, man vet ju inte ens om det är ett problem med badrummet. En besiktning av badrummet före köp hade varit lämpligt om detta är viktigt för köparen. Här har köparen skrivit på köpekontrakt utan särskilda villkor för badrummet efter vad vi vet. Avtalet innehåller troligen regler för avtalsbrott om köparen inte fullföljer köpet. Mäklarens beteende är olämpligt men tyvärr vanligt med mäklare som försöker få igenom snabba försäljningar . Det köparen kan göra är att försöka häva avtalet med inget eller lågt skadestånd . Det kan vara möjligt om säljaren vill undvika en konflikt och tror att det är hyggligt enkelt att sälja på nytt
 
A
K klimt skrev:
Det vore intressant arbeta mer om när och hur detta eventuellt använts. I detta fall är det knappast rimligt, man vet ju inte ens om det är ett problem med badrummet. En besiktning av badrummet före köp hade varit lämpligt om detta är viktigt för köparen. Här har köparen skrivit på köpekontrakt utan särskilda villkor för badrummet efter vad vi vet. Avtalet innehåller troligen regler för avtalsbrott om köparen inte fullföljer köpet. Mäklarens beteende är olämpligt men tyvärr vanligt med mäklare som försöker få igenom snabba försäljningar . Det köparen kan göra är att försöka häva avtalet med inget eller lågt skadestånd . Det kan vara möjligt om säljaren vill undvika en konflikt och tror att det är hyggligt enkelt att sälja på nytt
Enligt TS har säljaren lovat att det finns dokumentation över badrummet. Detta är en utfästelse som köparen begärt få bevis på (som även mäklaren bekräftat) men som säljaren nu inte kan bevisa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska TS få det säljaren har utlovat eller rimlig kompensation. Värdet på nämnda kvalitetsdokument är dock inte så stort som TS tror, så rimlig kompensation är långt ifrån värdet av ett nytt badrum.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller våtrumsintyg och liknande kvslitetsdokument, så är det ett dokument dom branschen tagit fram och som inte har någon som helst juridisk betydelse. Många(?) bostadsrättsföreningar brukar dock kräva att man vid badrumsrenoveringar anlitar firmor som har "våtrumscertifikat" från någon avbranschorganisationerna, att intyget visas upp innan arbetet påbörjas, sant att man skickar in ett intyg/kvalitetsdokument när det är klart.

Kolla vad som gäller i denna förening, om de ställer dessa krav ska alltså dokumentet i fråga finnas där. Be även säljaren visa kvittot på arbetet :)

Och till sist - sånt här reder man ut innan kontraktsskrivning. Det är i huvudsak det som står där som gäller, därefter får man reklamera vid skada eller upptäckt brist. brister (och ev skador som beror på dem ) som är kända vid kontraktsskrivningen är svåra att reklamera...
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag baserar detta på att mäklaren sitter på samma möte och har samma åsikt: Att papperna ska fram.
Vi va 3st + säljaren som satt i mötet när säljaren lovade att papper fanns och att jag skulle få dom. Muntligt avtal med 3 vittnen
Appendix Appendix skrev:
Har försäkringsbolaget sagt detta?

Då kan du kolla med fler försäkringsbolag.
Är du jätteosäker gör en besiktning av badrummet. Det är ändå skicket och hur det är konstruerat som avgör, inte pappren, och en skicklig besiktningsman kan kolla ett badrum på 15 minuter utan att borra eller förstöra.

Men du har skrivit på ett kontrakt som ska följas. Är inte de papprena med i kontraktet tvivlar jag på att du kan häva köpet
useless useless skrev:
Vart har du fått det ifrån? Självklart kan du teckna en försäkring oavsett hur mycket dokumentation det finns. Annars skulle ju vart och vartannat hus behöva en totalrenovering varje gång dom byter ägare...
Den dagen det Inträffar en skada görs en utredning för att fastställa huruvida det är korrekt byggt och vilken ersättning som ska betalas ut.
Ja teckna en försäkring förstår jag att jag kan göra.
 
B Bellat skrev:
Vi va 3st + säljaren som satt i mötet när säljaren lovade att papper fanns och att jag skulle få dom. Muntligt avtal med 3 vittnen
Och ? I verkliga livet så kommer dom där vittnena inte vara vatten värda om det kommer till kritan utan bara det som står i kontraktet räknas. Hade du spelat in samtalet skulle du möjligen kunna luta dig emot det.

Sen att det är moraliskt förkastligt att göra som säljaren är en helt annan fråga.
 
J
Appendix Appendix skrev:
Ja och nej. Om flera lägenheter är påverkade brukar man generellt säga så att varje lägenhets hemförsäkring tar hanhd om återställandet av respektive lägenhet. Det är den "vållande" lägenheten som åker på självrisken.
Är det skador på de delar som föreningen ansvarar för täcker föreningens försäkring detta.
Njae, enl denna tråd, och då enligt Hempularen så är det endast vid läcka från tappvattenledning som föreningen är strikt ansvarig. Är det gemensam ledning för värme eller avlopp är det ändå den enskilde bostadsrättsinnehavaren som får ta det via sitt fb. Skulle vara intressant att få samsyn på detta, jag vet alltså inte själv :)

https://www.byggahus.se/forum/threads/ang-vattenskada-i-bostadsraett.311015/
 
R Robin Wahlman skrev:
Och ? I verkliga livet så kommer dom där vittnena inte vara vatten värda om det kommer till kritan utan bara det som står i kontraktet räknas. Hade du spelat in samtalet skulle du möjligen kunna luta dig emot det.

Sen att det är moraliskt förkastligt att göra som säljaren är en helt annan fråga.

Okej, vi får se vad som händer :) jag kommer att fortsätta driva detta vid nästa möte. Antingen papper eller ersättning så får vi ta det därifrån. Vi anser att det är säljaren som inte följer sin del av avtalet då han har lovat att det finns dokument. Eftersom jag frågade redan vid visningen då mitt bud inte skulle vara aktuellt om säljaren inte kunde påvisa att badrummet är fackmannamässigt utfört. Detta har alltså påtalats redan då och är inget som jag nu i efterhand kommit på att tjafsa om.
Har även varit i kontakt med LF och det stämmer som tidigare sagt, intyget har inget värde för dom. Däremot om det visar sig att skadan sker och det inte är fackmannamässigt gjort så kan jag använda detta intyget mot firman/säljaren för att driva att det är dom som får stå för kostnaden då dom uppenbarligen skrivit ett falskt intyg. DÄR är min säkerhet.
Som jag har skrivit innan så hade det varit en helt annan sak om säljaren/mäklaren sagt redan vid visning när jag frågade att dokument inte finns. För då hade jag ställt mig till det när jag la mitt bud.
Men att först säga att dokumenten finns och på så sätt driva upp priset, och sen inte kunna presentera dom när det väl kommer till kritan, det får varningsklockorna att ringa hos mig . Han har dessutom haft över 1 månad på sig att leta fram dom och säger vid mötet att han inte "orkat leta"..... Inget bra intryck
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
hsd
Om Du nu är inresserad av köpet vid överenskommet pris är det ju bara stt kontakta företaget som renoverat, men jag misstänker att det överenskomna priset blev för högt för köparen
Hade jag varit säljaren så skulle jag valt bort denna köpare direkt då det förmodligen kommer nya krav efter tillträdet
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Om Du nu är inresserad av köpet vid överenskommet pris är det ju bara stt kontakta företaget som renoverat, men jag misstänker att det överenskomna priset blev för högt för köparen
Hade jag varit säljaren så skulle jag valt bort denna köpare direkt då det förmodligen kommer nya krav efter tillträdet
Har du ens läst vad jag skrivit ovan? Varför skulle jag komma med nya krav?
Detta är ett krav som ställts redan vid visningen?
Har INGA problem att betala vad vi kommit överens om ifall han håller sin del av avtalet.
Väldigt tråkig och onödig kommentar.
 
Han har såklart gjort det själv alt gjort det svart.

Fråga han om det finns bilder på alla moment och om han har det och allt ser fint ut så är det bara att släppa ärendet. Han har målat in sig i ett hörn och är för stolt för att inse det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.