Energimätare visar aktuell förbrukning 6144W och produktion +3335W med tidstämpel 15:24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är wi-fi uppkopplad, via App, annars har jag en villa elmätare som du kan få, och montera efter växelriktaren, sen sätta energidisplay på IR-ögat..

Jag har gjort så, för att kunna logga produktionen, då jag har 2 växelriktare, samt att jag vill se i huset.
 
Magnus E K
Den där displayen är defekt/felprogrammerad. Det ska vara korta mellanslag efter tusentalssiffran och före W:t.
 
  • Gilla
Kennakusebo och 1 till
  • Laddar…
Jaha..? Och mellanslaget har för funktion?
 
Ska och ska, det där är väl inget fel.
 
Funkar och visar rätt..
 
Magnus E K
Jag är nog mest bara avundsjuk på att jag inte har pengar över att slösa bort på en solpanelsinstallation, och går därför igång på att hitta obetydliga småfel i prylar jag inte kommer skaffa.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är nog mest bara avundsjuk på att jag inte har pengar över att slösa bort på en solpanelsinstallation, och går därför igång på att hitta obetydliga småfel i prylar jag inte kommer skaffa.
Börja med en liten anläggning?
 
Magnus E K
En liten anläggning har jag redan sedan tre decennier tillbaka, även om jag just nu inte kommer ihåg vilken låda den ligger i.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Growatt 4kw inkl wi-fi 370$, plus frakt och moms/tull så klar hemma..4600:-
Det är ju ett ruskigt bra pris. 9000kr + moms får jag betala för en sådan.
 
D Daniel 109 skrev:
Eller inget bidrag alls. Inget verkar säkert på den punkten.
Börja med att använda rot. Får du bidraget betalar du tillbaka rot.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Funkar och visar rätt..
En snabb fråga, jag har tänkt bygga ett litet system. 4 paneler på taket, men jag vill helst ha omvandlaren i källaren inte på vinden.
Blir det dyrt eller dåligt att ha ett avstånd mellan panelerna och omvandlaren på 20 meter?
Och kan jag mata in elen i en undercentral eller måste den gå direkt till huvudpanelen?
 
Det är ganska vanligt att mata in i en undercentral. Avståndet till växelriktaren är viktigare.
 
Hej

Jag har paneler på hustaket och växelriktaren i förrådet, ca 10-12m.

Med 4st paneler kan du koppla in dig på nästan vilken grupp som helst.

MEN: Det brukar inte sluta så! Jag byggde liten anläggning på garaget på 2.4kw, sen vart det 6.5kw på huset..som producerar lika mycket som vi förbrukar över året, ska bygga komplementbostad på 45kvm samt förberedelse för elbil, så det blir markanläggning på 7kw till..
 
Vissa säger att det är beroendeframkallande. Min växelriktare är överdimensionerat för mina paneler så jag är väldigt sugen att skaffa fler.
 
JanneJanne123
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den där displayen är defekt/felprogrammerad.
Har du läst specen eller hur vet du det? Som yrkesarbetande programmerare blir jag så enormt trött på folk som bara häver ur sig massa skitsnack om buggar/defekter/felprogrammering utan att veta vad som har överenskommits.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.