NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Fina innerdörrar! Vart är dom köpta?
Dom är från RM snickerier, köpte både fönster, ytterdörrar och innerdörrar därifrån.
 
  • Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
M Micc skrev:
Verkligen jättefint med med vattbrädan! Är den lagd först och panelen stöter mot den? Och var får man tag på kärnfura?
Ja, vattbräda sätter jag först och stöter panelen mot det. Man får såga nogrannt så att det ej blir några springor men det går bra. Där det är liggande panel passade jag in det så att vattbräda kommer i en skarv.

Jag köpte mina på lanthandeln där jag köper allt mitt virke. Dom i sin tur beställde dom från ett såg någonstans. Oklart vad som kostar än så länge, då jag ej har betalat dom.
 
jäklar vad duktig du är :) F-N vad det är kul att se skickliga hantverkare och deras arbete:) ännu en tråd jag MÅSTE följa
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Köpte fönster, ytterdörrar och innerdörrar från RM snickerier. Smidigt att köpa allt från samma. Vi är väldigt nöjda med fönster och dörrar!
Vill man få den rätta känslan och utseendet finns det nog inget som slår riktiga kulturfönster och massiva spegeldörrar. Kommer bli snyggt!

Jag funderar på samma sak till mitt kommande bygge. Det finns en handfull större leverantörer och flera av dem har ju prislistor på hemsidorna. Och det kostar!!! Ungefär hur mycket rabatt, jämfört med RM's "listpriser" på hemsidan, fick du när du beställde dörrar och fönster för ett helt husbygge? Skilde sig rabatten mycket mellan fönster, innerdörrar och ytterdörrar?
 
  • Gilla
Anna Frances och 1 till
  • Laddar…
Spännande projekt, det skall följas
 
  • Gilla
Salamander och 1 till
  • Laddar…
Var det spik eller klammer till pannorna, imponerande bygge väldigt speciellt.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
W Woundedknee skrev:
jäklar vad duktig du är :) F-N vad det är kul att se skickliga hantverkare och deras arbete:) ännu en tråd jag MÅSTE följa
Tack, det är kul att höra!
 
  • Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
M Martin1979 skrev:
Vill man få den rätta känslan och utseendet finns det nog inget som slår riktiga kulturfönster och massiva spegeldörrar. Kommer bli snyggt!

Jag funderar på samma sak till mitt kommande bygge. Det finns en handfull större leverantörer och flera av dem har ju prislistor på hemsidorna. Och det kostar!!! Ungefär hur mycket rabatt, jämfört med RM's "listpriser" på hemsidan, fick du när du beställde dörrar och fönster för ett helt husbygge? Skilde sig rabatten mycket mellan fönster, innerdörrar och ytterdörrar?
Ja, det finns ju genvägar med fejkspröjs och så, men det hade jag retar mig på i framtiden. Utseende på huset är ganska viktigt för mig så då fick det bli riktiga fönster och dörrar. Vi är jättenöjda med det som levererades från RM.

Angående priset minns jag ej exakt rabatt, men fick bra pris då vi beställde allt därifrån. Men det var inte jättedyrt tycker jag. Det var helt klart värt pengarna.
 
  • Gilla
Martin1979
  • Laddar…
T twoody skrev:
Var det spik eller klammer till pannorna, imponerande bygge väldigt speciellt.
Det var klammer till pannorna. Det fanns inte ens ett hål att sätta en spik i. Till nockpannorna kunde man välja, både spik och klammer.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
M Micc skrev:
Verkligen jättefint med med vattbrädan! Är den lagd först och panelen stöter mot den? Och var får man tag på kärnfura?
Vattbrädan i brytningen mellan stående och liggande lägger jag på den vita brädan under. Vit och naturfärgad träbräda som snickeridetalj vid en byggnadsfasad, med synliga spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan fönster Klyver jag först till en bräda som jag spikar fast ovan fönster. Dessa brädor klyvs alltid i samma dimension då höjden på den bestämmer höjden på vattbrädan. Höjden på vattbrädan är viktig eftersom jag ska ha ett foder som är 120*22mm över fönstret. Efter att jag har spikat fast den första brädan så lägger jag på vattbrädan och spikar fast den. Sen ställer jag panelen på vattbrädan helt enkelt.
Vattbräda och foder installerade ovanför ett fönster, med en vit bräda under och klyvd bräda ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av vattbräda ovanför ett fönster på en vägg med stående panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
DRA åt ..HEL**** Vad fin kåk du bygger... helt sjukt grymt.
Ruskigt fin arbete, hur kommer det sig att du valde bygga helt eget, istället för att köpa prefab hus å ändra om till likande?
grymt impad
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
B berne88 skrev:
DRA åt ..HEL**** Vad fin kåk du bygger... helt sjukt grymt.
Ruskigt fin arbete, hur kommer det sig att du valde bygga helt eget, istället för att köpa prefab hus å ändra om till likande?
grymt impad
Tack! Ja Fint blir det helt klart! Anledningen till att jag gör det själv är priset. Hade blivit dyrare med köpta prefabväggar. Dock så tar det ju lite extra tid när man ska tillverka dom själv. Men det gick rätt snabbt ändå. Sen är det kul att ha gjort det själv!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Ska det bli bra, då får man ta och göra det själv :)
 
  • Gilla
pacharan och 4 till
  • Laddar…
Boom! Sista spiken på husets fasad är nu inslagen! Nu återstår lite fönsterbleck och stuprör samt lite målning. Nyfärdigt ljusgrönt trähus med ställningar, nästan klart med installation av fönsterbleck och stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 56 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Grymt snyggt och riktigt bra jobbat!
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.