W witten skrev:
Precis, den ska täta mot vägg också annars släpper du ju upp fukten du ville hindra...
Hur tätar man bäst mot vägg? Plasten ligger en aning upp på väggen, ville inte leda den för långt? Silvertejp fäster dåligt på murstocken, är det sand som gäller i kanterna?
 
useless useless skrev:
Stenlim.
[länk]
Går det att lossa efter att den har fäst om man vill göra om, eller pajar plasten då?
 
Det går att dra lös om man vill.
 
  • Gilla
erik_1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går att dra lös om man vill.
Tack
 
Jag skulle vara nöjd med att den ligger mot väggen bara, till att börja med i alla fall.
 
Jag funderar på hur ditt luftflöde ser ut i grunden? Kommer luft in/ut ur grunden eller har du tätat den? Finns någon avfuktare?

När jag tittar i graferna och räknar om värdena till absolut luftfuktighet så ser det ut som du har i stort sett samma luft i krypgrunden som utanför. Tar du in luft utifrån och kyler ned den så får du väldigt höga RF-värden, min gissning är att en del av denna fukt tidigare kondenserades mot berget och "rann" bort, nu stannar mer av fukten kvar i luften.

Stäng all ventilation till grunden och ställ in en avfuktare är mitt tips.
 
Redigerat:
En bra början är att stänga ventilationen. Sen får du se om det behövs någon avfuktare.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
useless useless skrev:
En bra början är att stänga ventilationen. Sen får du se om det behövs någon avfuktare.
D dank skrev:
Jag funderar på hur ditt luftflöde ser ut i grunden? Kommer luft in/ut ur grunden eller har du tätat den? Finns någon avfuktare?

När jag tittar i graferna och räknar om värdena till absolut luftfuktighet så ser det ut som du har i stort sett samma luft i krypgrunden som utanför. Tar du in luft utifrån och kyler ned den så får du väldigt höga RF-värden, min gissning är att en del av denna fukt tidigare kondenserades mot berget och "rann" bort, nu stannar mer av fukten kvar i luften.

Stäng all ventilation till grunden och ställ in en avfuktare är mitt tips.
Men idén med en krypgrund är ju just att den är välventilerad och utomhus. Men generella rekommendationen är ändå att stänga ventilerna?
 
  • Gilla
Garpen
  • Laddar…
Nja, en uteluftventilerad krypgrund bygger på den principen. Men det finns ju flera varianter via en plastad och tätad grund (eventuellt med aktiv avfuktning) till varmgrunden där man i princip har förlängt bostadsutrymmet ner under golvet.

Eftersom du har tätat marken så har du ingen tillskjutande fukt som behöver ventileras ut. Då är det bättre att minska ventilationen så att du inte får in varm luft som kyls ner i grunden. Framför allt den här tiden på året då uteluften i princip alltid är varmare än grunden.
Om/när du sätter in en avfuktare så måste det vara helt tätt.
 
useless useless skrev:
Nja, en uteluftventilerad krypgrund bygger på den principen. Men det finns ju flera varianter via en plastad och tätad grund (eventuellt med aktiv avfuktning) till varmgrunden där man i princip har förlängt bostadsutrymmet ner under golvet.

Eftersom du har tätat marken så har du ingen tillskjutande fukt som behöver ventileras ut. Då är det bättre att minska ventilationen så att du inte får in varm luft som kyls ner i grunden. Framför allt den här tiden på året då uteluften i princip alltid är varmare än grunden.
Om/när du sätter in en avfuktare så måste det vara helt tätt.
Fuktigheten har nu stabiliserat sig och sjunkit (se graf). Det kan ha varit fel på mätaren som någon föreslog, har satt in en till nu som visar samma sak, men först efter RF sjunkit. Kan också ha varit att jag ökade på luftfuktigheten när jag dränerade, men det är en plötslig dramatisk minskning.

W witten skrev:
Jag skulle vara nöjd med att den ligger mot väggen bara, till att börja med i alla fall.
Tänker att jag ändå fäster med stenlim som du föreslog, eller finns det någon nackdel? Borde ju rimligtvis minska fukten mer.
 
  • Graf som visar historik över temperatur och luftfuktighet i en krypgrund med en plötslig minskning av fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelar är väl att jag personligen i alla fall inte skulle vilja krypa runt där och hålla på och kladda med stenlim som innehåller rätt starka kemikalier. Då skulle jag välja tex Tec7 istället som är trevligare. Men jag skulle nog inte limma alls om jag villa ha fast den utan i så fall spika dit en klämlist av något slag.
 
M
useless useless skrev:
Nja, en uteluftventilerad krypgrund bygger på den principen. Men det finns ju flera varianter via en plastad och tätad grund (eventuellt med aktiv avfuktning) till varmgrunden där man i princip har förlängt bostadsutrymmet ner under golvet.

Eftersom du har tätat marken så har du ingen tillskjutande fukt som behöver ventileras ut. Då är det bättre att minska ventilationen så att du inte får in varm luft som kyls ner i grunden. Framför allt den här tiden på året då uteluften i princip alltid är varmare än grunden.
Om/när du sätter in en avfuktare så måste det vara helt tätt.
En uteluftsventilerad krypgrund bygger väl i sin bästa dager även på att du har en murstock som värmer utrymmet lite?
Lite åt varmgrundshållet fast inte så väl kontrollerat.
 
W witten skrev:
Nackdelar är väl att jag personligen i alla fall inte skulle vilja krypa runt där och hålla på och kladda med stenlim som innehåller rätt starka kemikalier. Då skulle jag välja tex Tec7 istället som är trevligare. Men jag skulle nog inte limma alls om jag villa ha fast den utan i så fall spika dit en klämlist av något slag.
Stenlim är samma produkt som fogskum, men det expanderar inte lika mycket. Vad är det för starka kemikalier i det jämför med fogskum man gödslar friskt med i bostadsutrymmet eller det pur-skum som en del fyller hela bjälklag med?
 
Är väl isocyanater? Jag gödslar i alla fall inte fritt med dem. Men min kommentar var ur ett personligt perspektiv, andra får göra som de vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.