C claym skrev:
Näää inte sälja som tomter. Han kommer bygga en gigantisk arena ala Tele2 och sen bara låta artister som spelar tung dödsmetal röja fritt
Jag ser här och i en del andra svar en ganska cyniskt tonfall mot TS och hans problem. Om man tycker att TS är överkänslig så kan det vara men att skriva liknande inlägg visar inte någon större respekt för andras problem.
 
  • Gilla
chrill3 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ser här och i en del andra svar en ganska cyniskt tonfall mot TS och hans problem. Om man tycker att TS är överkänslig så kan det vara men att skriva liknande inlägg visar inte någon större respekt för andras problem.

Har aldrig haft en avsikt att vara cynisk, försökte skämta lite. Ber om ursäkt om det sårat TS. Dock tycker jag att denna tråd är lite underlig ( och liknande andra trådar på forumet). TS har fått svar i stil med ”du kan inte göra nått”, ”prata med grannen”. Svar som torde vara ganska självklara eftersom liknande trådar om ”problem med grannar” finns.
Det absolut enklaste och första är väl att prata och få igång en dialog?
 
Va inte så himla rädd för att gå och prata med grannen, det kan ju leda till något bra.
 
TS frågar:

”Vad har jag för rättigheter och grannen för skyldigheter? Är detta ok? Jag måste ju prata med honom men vill ha lite koll på regler osv innan jag går dit”

Här hjälper vi TS med sin fråga. Har du inte svar på frågan eller tycker att han inte borde ha frågat behöver du inte kommentera det.

/Moderator
 
  • Älska
  • Gilla
Pyrran27 och 1 till
  • Laddar…
D09
Du kan ju besöka kommunen och fråga vilka tillstånd alt bygglov som finns utan att ange för kommunen vad du är ute efter.

Finns det ett bygglov t ex bygglov/marklov och tillstånd för ”miljöfarlig verksamhet” så får du ju en hint om hur länge verksamheten sträcker sig och i vilken omfattning, tider etc

Där brukar det framgå om man önskar sortera jord eller krossa sten eller göra större markförändringar etc

Då har du lite mer info innan du pratar med grannen om du väljer att göra detta
 
Enligt mig:
Du har inga rättigheter eller möjligheter. Visst kan man blanda in kommunen, börja bråka om tillstånd om han gör stora förändringar på tomten, men vad tjänar du på det? Har han inget tillstånd så får han säkert det och då får du sitta och lyssna med vetskap om att du ordnade tillstånd åt honom. Får han inget tillstånd så måste han återställa och då får du sitta och lyssna på det.

Jag förstår att man flyttar till landet med hopp om tystnad, vindens brus och fågelkvitter, men folk måste ju få leva på sin egen mark. Jag äger själv hus och tomt på landet och har grannar, har nyligen införskaffat en traktor och bökar runt på tomten med både stenar, stubbar och träd. Dagtid såklart. Ingen har sagt nånting om det. Snart ska jag börja såga upp en massa ved....
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Enligt mig:
Du har inga rättigheter eller möjligheter. Visst kan man blanda in kommunen, börja bråka om tillstånd om han gör stora förändringar på tomten, men vad tjänar du på det? Har han inget tillstånd så får han säkert det och då får du sitta och lyssna med vetskap om att du ordnade tillstånd åt honom. Får han inget tillstånd så måste han återställa och då får du sitta och lyssna på det.

Jag förstår att man flyttar till landet med hopp om tystnad, vindens brus och fågelkvitter, men folk måste ju få leva på sin egen mark. Jag äger själv hus och tomt på landet och har grannar, har nyligen införskaffat en traktor och bökar runt på tomten med både stenar, stubbar och träd. Dagtid såklart. Ingen har sagt nånting om det. Snart ska jag börja såga upp en massa ved....
Tur att jag bor någon annanstans.
 
Verkar ju inte vara några orimliga tider som grannen jobbar på, så det bästa TS kan göra är att gå över till grannen och lite försiktigt fråga hur planerna ser ut, hur länge det planeras att grävas.
Om det skall fortsätta länge till kan TS berätta att TS störs av maskinerna och fråga om det går att planera så att de mest högljudda jobben inte görs på de tider som TS vill ha mest lugn och ro.

Förhoppningsvis tar Grannen detta samtal på rätt sätt och kan kanske planera om vissa högljudda jobb till tider som passar TS lite bättre,
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tur att jag bor någon annanstans.
Vad menar du? Har inte jag rätt att på min egen mark såga ner träd och flytta stenar bara för att någon i närheten lever i hopp om total tystnad?
 
Klart har du rätt till detta. Precis som andra har rätt att grilla hästkött eller ha böneutrop eller spela vitmaktmusik eller fiol i sina trädgårdar.
Men jag sa bara att jag uppskattar att jag inte har grannar som har grävmaskiner och vinkelslip parat med hyperaktivitet och bristande hänsyn. Jag har inte sagt att du hör till den skaran.
 
  • Gilla
chrill3 och 1 till
  • Laddar…
Jag är en av de där besvärliga grannarna med traktor och motorsåg och vinkelslipmaskin och kokseldad ässja och vedrök ur skorstenen och några ton skrot bakom uthusen. Allt sånt där som hör ihop med ett aktivt liv på landet. Skulle någon förbjuda mig att hålla på med det då skulle jag bli kriminell. Vi kan inte ha ett samhälle där den enda lovliga verksamheten är att sitta och glo och vänta på socialbidrag.

För min del låter det som om din granne håller på och bygger maskinhall för sitt företag och antagligen någon sorts grusplan runtom. I så fall arbetar han med grund och utfyllnad litet varefter som han har tid och varefter det finns överblivna fyllnadsmassor att tillgå.
Sådär gick det till när en av mina kamrater som har egen grävmaskin grundade för sin maskinhall.

Enda rimliga är att gå och prata med honom. Vara nyfiken på vad han håller på med. Såvida hans projekt har någon slags rimlig förklaring är det bara för dig att stå ut men om du är hygglig kan du sannolikt få någon gentjänst av honom. Är det rena tokerier kan du ju försöka bromsa honom för hans egen skull.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Spänn av! Verkar som om kapaciteten att sätta sig i TS bekymmer är mycket låg. Mest ska man läxas upp och få förklarat för sig att man är en fjomp som inte tål "riktiga människor". Det kanske känns kul för sekunden att skriva någon på näsan om ens eget liv saknar spänning?

Prata med din granne och visa dig genuit intresserad av vad han gör. Det är tillfälligt, han jobbar alltid så eller så är han hyperaktiv och knäpp. Att spekulera äter upp dig bara. Att ta störningarna för han kan hjälpa dig att gräva någon gång är väldigt fånigt...
 
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Spänn av! Verkar som om kapaciteten att sätta sig i TS bekymmer är mycket låg......
Kanske lite sent inlägg då det ju snart 8 månader sedan tråden var aktiv senast så vi får väl hoppas att TS granne har grävt färdigt.
 
R roli skrev:
Kanske lite sent inlägg då det ju snart 8 månader sedan tråden var aktiv senast så vi får väl hoppas att TS granne har grävt färdigt.
Attityden är oförändrad densamma i alla sådana trådar, du läste ju ;-)
 
Kan meddela att jag har pratat med grannen som berättade om vilka projekt han hade och att det snart skulle vara klart. Han är nu klar med dom projekten och under vintern har det varit lite lugnare med mindre oväsen. Men han är fortfarande igång irriterande ofta. Får se hur sommaren blir... Annars får jag ta ett snack till.
 
  • Gilla
Pyrran27 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.