Hej.
Jag och min fru har köpt ett hus på landet där vi nu bott sedan årsskiftet. Men vi har ett problem med en granne som inte slutar gräva. Han har ett företag inom gräv och schakt och därmed tillgång till massvis med maskiner. Han bor ca 100 meter bort på andra sidan en åker och hustet han bor i är ganska nybyggt. Vet inte riktigt vad han har för sig men nästan varje kväll efter jobbet så är han igång med grävmaskinen mellan ca kl 16-18. Samt nästan varje helg mellan ca kl 10-16. Jag kan inte riktigt se vad det är han gör men man hör när det smäller och skrapar från när han bökar runt bland stenar osv. Det är ett väldigt påtagligt och störande ljud i en annars väldigt tyst och harmonisk miljö. Vad har jag för rättigheter och grannen för skyldigheter? Är detta ok? Jag måste ju prata med honom men vill ha lite koll på regler osv innan jag går dit.
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Typ inga alls.

Tips: Bli kompis med honom. En granne med grävmaskin är guld värd!
 
  • Gilla
Fryklund och 44 till
  • Laddar…
Han gör det inom rimliga tider, så det är helt ok.
Flytta är en rättighet som du kan utnyttja.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 20 till
  • Laddar…
Knalla bort och snacka med honom, kolla vad han gör och undra hur länge det kommer pågå. Anlägger han trädgård eller gräver pool så är det ju et övergående problem. Det kan ju vara rätt praktiskt att hålla sig på god fot med en granne som har maskiner om man behöver få hjälp med något.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Jo visst är det så. Men det är så pass störande att om han inte lugnar sig så får vi nog sälja drömhuset och flytta till lägenhet igen. Och leta nytt hus. Han förstör ju tillvaron för hela området. Det är helt tyst här i övrigt inte ens en bilväg hörs. Bara fågelkvitter. Och sedan grannens grävmaskin. Igår höll han på till kl 20. Och är det inte grävmaskin så är det motorsåg.
 
Låter som ni gör bäst i att flytta till lägenhet i stan!
 
  • Gilla
warwick och 18 till
  • Laddar…
Förmodligen ett eller ett par övergående projekt.
Presentera dig och fråga lite nyfiket vad han gör.
Vet att det låter mycket när man drar skopor mot stenig mark mm.
Men det bästa är att fråga vad som händer istället för att gissa.
 
Han kanske tippat schakt och sen sorterar de olika fraktionerna, en bit ifrån där jag bor så har vi också en grävfirma. När han varit hemma hos mig och fått massor vet jag att han ibland tippar hemma och sorterar ut rivningsmaterial typ betong från jord etc
 
Min granne är också ute lite då å då med grävaren, han fyller upp sin gård då han får massor.
I vintras skottade han min infart utan att jag sagt nåt.
Men vi stör oss inte på varandra
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Jimpa.a skrev:
Jo visst är det så. Men det är så pass störande att om han inte lugnar sig så får vi nog sälja drömhuset och flytta till lägenhet igen. Och leta nytt hus. Han förstör ju tillvaron för hela området. Det är helt tyst här i övrigt inte ens en bilväg hörs. Bara fågelkvitter. Och sedan grannens grävmaskin. Igår höll han på till kl 20. Och är det inte grävmaskin så är det motorsåg.
Jag måste bara fråga, hur hade du tänkt att det skulle gå till om man behöver göra om något.
När ska man gräva hade du tänkt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fanns grannens hus där när ni köpte huset?
 
Jag är inte så kinkig. Finns det folk finns det ljud. Och folk måste få hålla ordning på sina fastigheter. Men vi flyttade in i november -18 och han har varit igång nästan varje kväll och helg sedan dess. Trädgården är utfylld och anlagd och altanen är byggd. Körde förbi en vända nu och kollade. Han har tagit Ner ca 3000 kvadratmeter skog ca 50 meter från sin trädgård och är igång med två grävare på berget där skogen stod. Börjar bli ett väldigt stort långdraget projekt!
 
Fråga om du kanske får hjälpa till?
Det är löjligt skoj att köra grävmaskin...
 
  • Gilla
Svante Svenson och 7 till
  • Laddar…
Min Granne håller på och grovplanera och fixa med sin tomt med. Ibland är det ett par timmar på en helg. Ibland nån timme efter jobbet.
Det är skönt att veta att fler än jag bryr sig om tomten och då han jobbar som trädgårdsanläggare ser jag det som en stor vinst att ha sånna kontakter. Vinkar alltid glatt åt honom och hans trevliga fru då de är ute.

Det finns hus att köpa då man inte har några grannar alls. Men det låter rätt tråkigt.
 
  • Gilla
Övv
  • Laddar…
J Jimpa.a skrev:
Han har tagit Ner ca 3000 kvadratmeter skog ca 50 meter från sin trädgård och är igång med två grävare på berget där skogen stod.
Han ska kanske stycka av marken och sälja som bostadstadstomter.

Eller så håller han på med markberedning för att kunna plantera ny skog eller göra om skogsmarken till åker.



Det finns personer som klagar i bla massmedia när markägaren fäller sin skog, med argumentet ”det har ju alltid varit skog här, då ska det fortsätta vara skog”, skogen har då varit säg 50-70 år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.