Hej!

Det växer Parkslide i en av våra rabatter någon som vet hur man får bort dem? Vi har försökt utrota dem med round up,gräva och gräva men det hjälper föga det kommer tillbaka hela tiden. :confused::D:surprised:
 
  • Parksilde2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • parkslide.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Elda bort dom med gasol? Arsenik? ;)
 
  • Gilla
Kurtanagger
  • Laddar…
cheetah1 skrev:
Elda bort dom med gasol? Arsenik? ;)
Då är det risk att jag får bygga nytt också, om jag eldar. Vad växer i rabatten om jag använder arsenik.
 
Rötterna går djupt ner. Det är - tyvärr - endast grävning som gäller. Det är inte bra att de växer så nära grunden. Hyr en minigrävmaskin. Du har inte grävt tillräckligt djupt.

Slidesrötterna kan krypa under en väg och titta upp på andra sidan - och utvecklas fint även där. Har ni parkslide i omgivningarna/hos grannarna? Du bör ta bort dem så snart som möjligt.
 
Det sägs vara bland de värsta växter man kan ha i en trädgård. Har ni prövat hälla koncentrerad roundup i den ihåliga avhuggna stammen? Har hört att det skulle funka men inte själv prövat-
 
Inga gifter funkar ... jag vet ... har en nästan-granne som kämpar sedan många många år. Parkslidebuskaget växer 10 m från hans tomt i ett naturskyddat område och dyker upp i hans trädgård.
 
Annars kanske det går att matta ut växten genom att hålla efter den hela tiden, det är ganska energikrävande för växter att behöva börja om från noll hela tiden. Vi kör den metoden med kirskål och aspskotten som sprider sig envist. Och mitt hatobjekt nummer ett: såpnejlikan som är en galet envis och starkväxande växt.
 
  • Gilla
Trävilla
  • Laddar…
Vad har för rundup har du testat med?
Testa med rundup bio eller max sån som bönderna använder.
Sen är rundup systemiskt verkade och ska helst hamna på bladen eller om man skalar lite på stammen det måste in i växten med andra ord. ska inte vara varmt när du sprutar helst tidig morgon eller sen kväll.
 
Vi körde med massor av Roundup på hösten när den började bli lite brun två år på rad.
Nu kommer det upp något enstaka skott här och var. Det är viktigt att ta bort skotten så den inte får sol.
Gräver man för lite så kommer man istället att skapa fler rotsystem eftersom bara några millimeter rot kommer att börja skjuta nya skott och rötter.
 
Låt en robotgräsklippare gå över området ett par år. Borde vara surt för Parksliden. Även om den försöker sig på att titta upp någon annanstans så blir den envist tillbakavisad av roboten :)
 
S
Underlat:
Det skulle vara intressant om någon kunde försöka trixet med robotgräsklippare. Vissa växter fungerar det bra på men inte på t.ex. mina maskrosor. Det tar i vilket fall väldigt många år om rötterna är väletablerade. Typ 20 eller så.

Gruffan:
Det finns en hel del att läsa på Byggahus:
https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/
https://www.byggahus.se/forum/threads/parkslide-allt-du-behoever-veta.322405/

Johan Nordmark:
Du har helt rätt i att glyfosat (Roundup) normalt skall sprutas på bladverket. Tyvärr fungerar det dåligt på parkslide. Allt över mark dör, men rötterna påverkas inte. Det är alltså inte effektivare än att hugga av allt över mark. Det enda riktigt effektiva sättet är att injicera koncentrerat glyfosat i stammarna strax innan första frosten då parksliden drar ner näringen i rotsystemet. Man skall inte hälla glyfosat på eller i jorden för då når en stor andel grundvattnet och förgiftar vår miljö. Glyfosat bryts ner relativt enkelt i en aktiv biotop som i bladverk eller översta cm i jord. Längre ner har det nästan evig livslängd.
 
Maskrosor har bladen lågt. Så robotklippare har nog liten effekt. Men den tar ju blommorna.
Parkslid kommer att klippas av och med tiden inte klara sig. Men efter som det klipps ofta hinner inte roten att göra av med särskilt mycket energi. Så det kommer att ta lång tid.
 
Skrev samma sak i en annan tråd här men eftersom att det finns massa parkslide trådar så tar jag en copy-paste hit också.

Vi hade parkslide på gården för massa år sen. Har testat flera metorder att få bort med det. Första metoden innan jag visste bättre var att slå det med lie vilket resulterade i en total explosion av nya skott som sköt ut åt alla håll :oops:. Då blev det att gräva upp allt. En vår och sommar så tillbringade jag mycket tid att gräva upp alla skott och rötter jag kunde hitta. Grannarna undrade vad jag häll på med när jag låg på knä i trädgården och grävde för hand under så lång tid. Rötterna gick ända ner till typ 50-70 cm ner i maken. Det var lätt att känna igen en parkslide rot då det är gulaktig inuti när den är 'vuxen'. Grävde upp allt jag hittade och så väntade jag en vecka och så att nya skott kunde komma på bitar jag missat och så grävde jag upp dem osv om och om igen. Höll på en hel sommar och även lite kommande vår och sommar på de rotbitar jag missat. Men efter typ två år så var jag av med allt. Dyrt jobb om man räknar timmar jag höll på. Tyvärr så tippade jag alla rötter på en kompost i skogen så ett par månader senare så dök det upp skott där. Detta var sen höst när jag upptäckte det så jag gick på med RoundUp. Dagen efter kom frosten och då börjar ju växterna ta in all näring från bladen och eftersom att de var besprutade med RoundUp dagen innan så fick de antagligen en rejäl dos av medlet och inte ett skott syntes till igen. :)

Ett par år senare dök dom upp på en helt annan plats på gården. Då hade jag inte tid att gräva och de var mitt i ett nässelsnår så jag besprutade dem med RoundUp och lät de vara. Efter någon månad eller så vissnade de men kom tillbaka nästa år. Då testade jag ett nytt knep. Jag tog och kapade av dem ungefär 30cm från maken och fyllde håligheten i stamen med RoundUp på varje stam. Det tog kol på dem. Såg inte spåret av dem på den plastsen igen nästa år. Provade samma knep ett par år senare på ett annat ställe jag hittade ett nytt stånd med samma resultat.

Så bästa sättet att få bukt med parkslide enligt mina erfarenheter är RoundUp rakt ner i stammarna. Det tar kol på dem. Tycka vad man tycka vill om RoundUp men jag tycker mer illa om Parkslide än RoundUp.

Lycka till.
 
  • Gilla
Brendhain och 3 till
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Skrev samma sak i en annan tråd här men eftersom att det finns massa parkslide trådar så tar jag en copy-paste hit också.

Vi hade parkslide på gården för massa år sen. Har testat flera metorder att få bort med det. Första metoden innan jag visste bättre var att slå det med lie vilket resulterade i en total explosion av nya skott som sköt ut åt alla håll :oops:. Då blev det att gräva upp allt. En vår och sommar så tillbringade jag mycket tid att gräva upp alla skott och rötter jag kunde hitta. Grannarna undrade vad jag häll på med när jag låg på knä i trädgården och grävde för hand under så lång tid. Rötterna gick ända ner till typ 50-70 cm ner i maken. Det var lätt att känna igen en parkslide rot då det är gulaktig inuti när den är 'vuxen'. Grävde upp allt jag hittade och så väntade jag en vecka och så att nya skott kunde komma på bitar jag missat och så grävde jag upp dem osv om och om igen. Höll på en hel sommar och även lite kommande vår och sommar på de rotbitar jag missat. Men efter typ två år så var jag av med allt. Dyrt jobb om man räknar timmar jag höll på. Tyvärr så tippade jag alla rötter på en kompost i skogen så ett par månader senare så dök det upp skott där. Detta var sen höst när jag upptäckte det så jag gick på med RoundUp. Dagen efter kom frosten och då börjar ju växterna ta in all näring från bladen och eftersom att de var besprutade med RoundUp dagen innan så fick de antagligen en rejäl dos av medlet och inte ett skott syntes till igen. :)

Ett par år senare dök dom upp på en helt annan plats på gården. Då hade jag inte tid att gräva och de var mitt i ett nässelsnår så jag besprutade dem med RoundUp och lät de vara. Efter någon månad eller så vissnade de men kom tillbaka nästa år. Då testade jag ett nytt knep. Jag tog och kapade av dem ungefär 30cm från maken och fyllde håligheten i stamen med RoundUp på varje stam. Det tog kol på dem. Såg inte spåret av dem på den plastsen igen nästa år. Provade samma knep ett par år senare på ett annat ställe jag hittade ett nytt stånd med samma resultat.

Så bästa sättet att få bukt med parkslide enligt mina erfarenheter är RoundUp rakt ner i stammarna. Det tar kol på dem. Tycka vad man tycka vill om RoundUp men jag tycker mer illa om Parkslide än RoundUp.

Lycka till.
Kör du med koncentrerad Roundup i stammarna eller utspädd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.