Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag kör mina på torkfunktion under somrarna och det verkar hålla dem rena och fina. Ingen märkbar prestandaförsämring i alla fall.
Hej!
Jag tänker stänga av pumpen nu och sätta på den i september. Dvs när nuvarande köldknäpp har gått över.
Kan det göra att servicebehovet minskar?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Hej!
Jag tänker stänga av pumpen nu och sätta på den i september. Dvs när nuvarande köldknäpp har gått över.
Kan det göra att servicebehovet minskar?
Jag har kört på tork under somrarna i snart 8 år och jag har inte behövt göra service en enda gång på någon av mina pumpar. Inte annat än att rengöra filternäten från damm. Min elräkning ligger på samma förbrukning +/- 1000 kwh per år, så ja...jag hävdar att torkning under sommarmånaderna håller lamellerna rena. I alla fall tillräckligt rena.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har kört på tork under somrarna i snart 8 år och jag har inte behövt göra service en enda gång på någon av mina pumpar. Inte annat än att rengöra filternäten från damm. Min elräkning ligger på samma förbrukning +/- 1000 kwh per år, så ja...jag hävdar att torkning under sommarmånaderna håller lamellerna rena. I alla fall tillräckligt rena.
Torkning? Hur funkar det? Har inte instr-boken tillgänglig här.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Torkning? Hur funkar det? Har inte instr-boken tillgänglig här.
Googla.
 
A
Maskinen försöka hålla aktuell temperatur inne men avfukta luften så mycket som möjligt, detta ger ett betydligt bättre inneklimat o renare lameller iinnedelen.
 
electroluxaren skrev:
Maskinen försöka hålla aktuell temperatur inne men avfukta luften så mycket som möjligt, detta ger ett betydligt bättre inneklimat o renare lameller iinnedelen.
Inte mina pumpar i alla fall. De bryr sig noll om temperaturen och avfuktar endast. Tre olika fabrikat.
Vidare drar det endast 1/3 av energin jämfört med att köra kyla, som du och jag diskuterat i en tidigare tråd där du inte trodde mig men fick bildbevis på.
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Inte mina pumpar i alla fall. De bryr sig noll om temperaturen och avfuktar endast. Tre olika fabrikat.
Vidare drar det endast 1/3 av energin jämfört med att köra kyla, som du och jag diskuterat i en tidigare tråd där du inte trodde mig men fick bildbevis på.
Okay
jag vet inte vad du egentligen menar men uppenbart förstår du inte vad jag skriver, kanske beror på dialekten.

undras om jag skall skriva långsammare...
Men jag tror att vi båda har samma uppfattning i alla fall.
dvs uppgiften är att avfukta och inte kyla därför kan man ju säga att den inte bryr sig om temperaturen och i praktiken blir det heller inte lika kallt, här känner jag att vi är på samma nivå.

självklart tar ju pumpen mindre energi om den inte dessutom behöver kyla så där har vi nog ens oxå.

däremot är ju det förhållandevis energikrävande att göra en entalpi ändring jämfört med temperaturändring, det är ju nån fysisk lag.

summan blir att vi nog är rätt kontanta ändå.
 
Den har ju ingen möjlighet att torka utan att kyla. Det man kan göra är att köra fläkten olika fort. Ev även effekten om det är en inverterpump.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Torkning? Hur funkar det? Har inte instr-boken tillgänglig här.
Kyla är torkning, tror det är lite overkill att rengöra den, men skadar visserligen inte..
 
Körde kyla ett par dagar, sen började innerdelen lukta nått fruktansvärt - även när den var avstängd. Värmepumpen är en 9 år gammal Panasonic HE12LKE som aldrig blivit riktig rengjord. Det kan ju rakt av vara hälsofarligt så jag fick panik.
Rengjorde med värmepumpsrengöringsspray. Det kom massor och massor av brun sörja. Lamellerna blev rena men det luktade likväl.

Ringde en random servicekille. Han tog av plastkåpan och gjorde rent lamellerna igen. Det hjälpte inte heller. Han gjorde i princip ingenting mer än att ge mig en faktura på nästan 1400kr. Jag blev blåst.

Men så hittade jag en servicemanual på nätet med steg för steg instruktion hur man monterade ner just min maskin. Kopplade loss strömmen, plockade bort allt som satt på kylarpaketet, kopplade loss kontakter till sensorer och motorer, monterade ut kretskortet, fick bort dräneringsrännan och kondensslangen. Lossade på skruven som håller fläktrullen på fläktmotoraxeln. Monterade bort fläktmotorkåpan. Sen lossade jag lite på kylarpaketet och kunde lyfta upp den tillräckligt för att dra ut fläktrullen.
Rengjorde rännan och fläkten i duschen rejält och rengjorde inuti med trasa. Det var fläktrullen som luktade värst. Monterade i omvänd ordning.

Allt har fungerat kanon sen dess!
 
  • Gilla
superantew och 4 till
  • Laddar…
Brutalius Brutalius skrev:
Körde kyla ett par dagar, sen började innerdelen lukta nått fruktansvärt - även när den var avstängd. Värmepumpen är en 9 år gammal Panasonic HE12LKE som aldrig blivit riktig rengjord. Det kan ju rakt av vara hälsofarligt så jag fick panik.
Rengjorde med värmepumpsrengöringsspray. Det kom massor och massor av brun sörja. Lamellerna blev rena men det luktade likväl.

Ringde en random servicekille. Han tog av plastkåpan och gjorde rent lamellerna igen. Det hjälpte inte heller. Han gjorde i princip ingenting mer än att ge mig en faktura på nästan 1400kr. Jag blev blåst.

Men så hittade jag en servicemanual på nätet med steg för steg instruktion hur man monterade ner just min maskin. Kopplade loss strömmen, plockade bort allt som satt på kylarpaketet, kopplade loss kontakter till sensorer och motorer, monterade ut kretskortet, fick bort dräneringsrännan och kondensslangen. Lossade på skruven som håller fläktrullen på fläktmotoraxeln. Monterade bort fläktmotorkåpan. Sen lossade jag lite på kylarpaketet och kunde lyfta upp den tillräckligt för att dra ut fläktrullen.
Rengjorde rännan och fläkten i duschen rejält och rengjorde inuti med trasa. Det var fläktrullen som luktade värst. Monterade i omvänd ordning.

Allt har fungerat kanon sen dess!
Super! Du kanske kunde lägga ut länken till manualen här för de som har en likadan/snarlik och upplever samma problem.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Brutalius Brutalius skrev:
Körde kyla ett par dagar, sen började innerdelen lukta nått fruktansvärt - även när den var avstängd. Värmepumpen är en 9 år gammal Panasonic HE12LKE som aldrig blivit riktig rengjord. Det kan ju rakt av vara hälsofarligt så jag fick panik.
Rengjorde med värmepumpsrengöringsspray. Det kom massor och massor av brun sörja. Lamellerna blev rena men det luktade likväl.

Ringde en random servicekille. Han tog av plastkåpan och gjorde rent lamellerna igen. Det hjälpte inte heller. Han gjorde i princip ingenting mer än att ge mig en faktura på nästan 1400kr. Jag blev blåst.

Men så hittade jag en servicemanual på nätet med steg för steg instruktion hur man monterade ner just min maskin. Kopplade loss strömmen, plockade bort allt som satt på kylarpaketet, kopplade loss kontakter till sensorer och motorer, monterade ut kretskortet, fick bort dräneringsrännan och kondensslangen. Lossade på skruven som håller fläktrullen på fläktmotoraxeln. Monterade bort fläktmotorkåpan. Sen lossade jag lite på kylarpaketet och kunde lyfta upp den tillräckligt för att dra ut fläktrullen.
Rengjorde rännan och fläkten i duschen rejält och rengjorde inuti med trasa. Det var fläktrullen som luktade värst. Monterade i omvänd ordning.

Allt har fungerat kanon sen dess!
Service Manual med nedmontering steg-för-steg för Panasonic HE12LKE (och några till): https://www.manualslib.com/manual/1090389/Panasonic-Cs-He9jke.html?page=74
 
A
Det blir mycket skruvar att hålla rätt på.
Det finns risk för att man skadar innedel och sig själv
Det tar rätt så lång tid hela operationen (därför gjorde inte teknikern detta)
Spolar man samtidigt ur hela lamellpaketet noga mha ånga motsv. Så återställs effektiviteten som om den vore ny.
Så har man tid och kunskap så är det bra att göra detta lite då å då.
 
Det är viktigt att köra med endast fläktläget efter man kört AC dvs man ska inte stänga av den eller ändra till värme för då börja det växa mysiga saker i den. Min Mitsubishi var helt vit inuti förra året så tekniker fick plocka isär den helt och rengöra allt. Har följt rådet i år att köra fläktläget för att torka upp innan den stängs av och peppar peppar inga problem än.
 
  • Gilla
Brutalius och 1 till
  • Laddar…
A
Bricco Bricco skrev:
Det är viktigt att köra med endast fläktläget efter man kört AC dvs man ska inte stänga av den eller ändra till värme för då börja det växa mysiga saker i den. Min Mitsubishi var helt vit inuti förra året så tekniker fick plocka isär den helt och rengöra allt. Har följt rådet i år att köra fläktläget för att torka upp innan den stängs av och peppar peppar inga problem än.
PRecis. Anledningen är såklart att när ACn kör i kyl-eller torkläge så byggs det upp fukt inne i maskinen. Lite som när man tar en kall öl från kylen ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.