whork whork skrev:
Så jäkla underbart excentriskt
Vilket av det :D
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ett av de första inläggen på Byggahus som väckte habegär hos sonen! :rofl:
Bollhavet? Festljuset? Belysningen till badrummet? ;)
 
AndersPS AndersPS skrev:
Bollhavet? Festljuset? Belysningen till badrummet? ;)
Men allt!!! Allt allt allt!
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
whork whork skrev:
Men allt!!! Allt allt allt!
Jag tar det som en komplimang :D
 
Åsa Lund
Festljuset!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag tar det som en komplimang :D
Det var meningen :)
 
Flygbild över ett bostadsområde med olika hus och trädgårdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min kompis Marcus har skaffat flygcert, vi tog en tur för ett tag sedan. Hittar ni mitt hus där nere?
 
En Xiaomi S50 robotdammsugare fast på en tröskel nära en dörrmatta och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är bekymrad att min robotdammsugare är aningen självmordsbenägen.

Köpte för ett tag sedan en Xiaomi S50 som är placerad på ovanvåningen. Smidigt som tusan och rent blir det, integrationen med Google Home är trevlig, när man går hemifrån säger man bara "Hey Google, start cleaning".

Den kör fast lite då och då inne i bollhavsrummet då den fastnar på skrivbordsbenen, och ibland när den varit lite självmordsbenägen så stannar den där och piper lite hjälplöst. Det blev också något knas med kartan så den hittade ingenstans, men en reset av kartan så har det fungerat därefter.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Sovrummet i källaren har använt i flera år men nu var det dags att ta tag i det sista och måla och lägga golvplattorna.

Renoverat källarsovnrum med nymålade väggar i skiftande färgnyanser och material för golv läggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi sågade till gipset som satt runt fönstren och satte upp fiberduk på väggarna.


Renovering av källarsovrum med nymålade gröna/blåa väggar och förberedelse för golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundmålat och första strykningen av den nya väggfärgen. För mig är det ett stort steg att frångå att ha vita väggar överallt, men vilken grym färg det är! Ibland ser den grön ut, ibland blå och vissa tillfällen nästan grå.

Renoverat källarsovrum med ny målad vägg i skimrande färg och svarta golvplattor redo att läggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyfter försiktigt bort de golvplattorna som redan låg på golvet.


Renoverat sovrum med ny grönblå väggfärg och utspillt lim på betonggolvet inför läggning av golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattorna är väldigt praktiska, även om de är limmade går det att ta bort dem, perfekt om man spiller eller så. Först häller man helt enkelt ut limmet på golvet...

Renoverat sovrum med ny målad vägg i unik färg och golv där ännu osatta golvplattor avslöjar det jämnt utsmetade limmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och sen drar man ut det lite sådär jämnt. Låt det torka under en stund tills det blir genomskinligt och sen är det bara att placera ut plattorna. Limmet blir lite som det på post-it lappar fast lite mer hållbart.

Nyrenoverat källarsoverum med gröntonade väggar och svartvita schackrutiga golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yay, golv lagt!

Renoverat sovrum med nymålade väggar i varierande nyanser av grönt och blått samt svartvita golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man verkligen hur nyansen på väggarna blir olika, även om kameran antagligen gör till också.

Renoverat källarsovrum med nya grönblåa väggar, golvplattor, möbler och växter, nästan färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite växter och ett bort i hörnet, nu är det nästan klart. Skönt med ett projekt som innebär att det nästan avslutas, det återstår fortfarande golvlister och att klä in fönstren, men för en relativt liten peng kom rummet mycket längre, och nu känns det faktiskt riktigt hemtrevligt.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Men varför gjorde du inte fönstersmygar, slipade och måla (och socklar!) innan du lag golv och flyttade in! Hur tänkte du där?!

I min värld är det långt ifrån färdigt!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Men varför gjorde du inte fönstersmygar, slipade och måla (och socklar!) innan du lag golv och flyttade in! Hur tänkte du där?!

I min värld är det långt ifrån färdigt!
Det finns ett tidigare inlägg om fönsterbytet, som innebar att vi sågade upp delar av väggen för att kunna sätta in större fönster. Det kräver bygglov och det tog helt enkelt för lång tid att få, så jag var "tvungen" att använda det.

Verkar knasigt att sätta socklar innan jag lägger golvet, de ska ju sitta "ovanpå" golvet. Men annars har du såklart rätt, det är inte optimalt att börja använda ett rum innan det är klart, eftersom man lätt blir bekväm - jag hade både fönster och bygglov stående i nästan 1 år innan jag faktiskt bytte dem, och därefter tog det ytterligare nästan 1 år innan jag gjorde detta.
 
Besökare går på en festivalgata med dekorationer och färgstark belysning vid eventet Department i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en lång paus har jag grävt lite i mitt bildarkiv och tänkte sammanfatta senaste året.

På våren var det flera Stockholmsresor och jag hann med att både gå på lite workshops, träffa gamla vänner och annat skoj, förutom jobb. En av höjdpunkterna var att planera in så att det blev in helg i Stockholm och ett besök på minifestivalen Department där bland annat Adam Beyer spelade, en akt jag länge varit på jakt efter att se.

 
På temat riktigt onödiga prylar som jag skaffat, men som kanske tilltalar några som följer mig här, kommer här ytterligare ett sånt inköp. Det har numera hamnat i bollhavsrummet, men jag kan inte säga att det blivit mer nödvändigt i det rummet heller ;)

 
  • Gilla
Brainy
  • Laddar…
När jag ändå gjorde min snik-renovering i badrummet passade jag även på att lägga in vinylplattor. Det gamla, förvisso väldigt fina mosaikgolvet, täckte inte riktigt hela golvytan och några var skadade. Dessutom upplevs det som lite varmare.

Ny vinylplatta i renoverat badrum, med text "Golv!" och avspärrningstejp kring toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalett med skyddande tejp över sitsen i ett renoverat badrum med nya vinylplattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tejp så ingen försöker sig på att använda toaletten innan den torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.