Åkgräsklipparen har börjat låta utav bara helsike när man sätter igång klippaggregatet. Låter som bladen slår i sidorna men är svårt att avgöra exakt var de slår i. Tittat under men ser inget specifikt. Ska ta mig en bättre koll när jag har fått ihop något att rulla upp den på. Sjukt irriterande och frågan är om man vågar köra med den eller om den måste repareras asap. Vad tror ni som är proffs? Titta på filmen och bilda er en egen uppfattning.
 
Uppdatering, fått upp den ordentligt så att jag kan kolla. Verkar som den helt enkelt gått i något så att två knivar "sitter lösa" och när den snurrar så slår de. Borde det räcka med att bara dra åt dem eller ska det sitta någon brytpimne eller nått där också? Är en gammal Stiga Villa Prestige....
 
C
Du får nog undersöka det lite närmare. Kan också vara att du kört sönder lagerboxen, skurna lager eller liknande. Inga direkta konstigheter, sånt som händer och det finns reservdelar. Försök att hitta en verkstadshandbok, det underlättar alltid.
 
C cpalm skrev:
Du får nog undersöka det lite närmare. Kan också vara att du kört sönder lagerboxen, skurna lager eller liknande. Inga direkta konstigheter, sånt som händer och det finns reservdelar. Försök att hitta en verkstadshandbok, det underlättar alltid.
Ok, något tips på hur jag hittar närmare felet?

Ska knivarna kunna röra sig och hållas ut av centrifugalkraften?
 
Knivarna ska sitta fast, så de inte vickar.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
När jag kollar så går knivarna ihop, är nog det som skiter till det. I den ena delen av aggregatet, höger sida, är det ett spel på själva delen där kniven sitter. Kan vrida ca 10-15 centimeter innan man börjar vrida kniv nummer två, till vänster.

Kanske ska vara ett spel men känns som de borde vara mer "vridna" ifrån varandra för att synka. Dvs 90 grader ifrån varandra, om ni förstår vad jag menar. Nu är det kanske 45-60 grader.
 
Immobil Immobil skrev:
Knivarna ska sitta fast, så de inte vickar.
Bultarna och muttrarna är tämligen slitna då jag kan inte varken få upp dem eller dra åt dem. yay
 
Rickard.
Det brukar sitta brytpinnar på knivarna och dom ska ge sig när man kör på något hårt vilket resulterar i att knivarna får sig en rejäl omgång. Nya brytpinnar kan du hitta hos återförsäljare men det kanske är lika bra att köpa ut nya knivar (då brukar bult, bricka och brytpinne följa med).
 
Redigerat:
Microkatten
Jag har för tre dagar sedan fixat min åkgräsklippare (Stiga, din ser ut av vara av precis samma modell ) där knivarna slog ihop och det började gnistra under klipparen. :surprised:

Knivarna skall vara fästa i två punkter, varav den inre agerar som brytpinne som nämns här i tråden. Jag hörde med verkstaden som gav mig vanliga M6-bultar av lämplig längd. Dessutom fick jag vrida knivarna rätt genom att ta av skyddshuven ovan klippaggregatet och lossa på drivremmen. Jag har bild på det och kan ge en närmare beskrivning om du vill och om du skall göra samma procedur.
 
engs
Några år sen nu men på min dåvarande stiga var det drivning på ena klippagget från motorn som sen i sin tur drev det andra med en sekundär rem. Den sekundära gick av så agg två var helt löst tappade naturligtvis synken helt ä, de slog i varandra under ett väldigt oväsen. Blev skit av knivarna så fick byta dessa också förutom remmen.
 
M
Knivarna ska vara som den till vänster, de ska inte gå att rucka fram och tillbaka utan sitta fast. När kniven väl vrids så ska remmar och allt följa med, dvs inget spel i kniven.

Vet inte om det är brytpinnen som är av, men någon kil/brytpinne verkar ju ha gett upp som ska hålla detta på plats.

Knivarna ska som du säger sitta ungefär i 90 graders vinkel, det gjorde de på min Stiga Villa i alla fall.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jag har för tre dagar sedan fixat min åkgräsklippare (Stiga, din ser ut av vara av precis samma modell ) där knivarna slog ihop och det började gnistra under klipparen. :surprised:

Knivarna skall vara fästa i två punkter, varav den inre agerar som brytpinne som nämns här i tråden. Jag hörde med verkstaden som gav mig vanliga M6-bultar av lämplig längd. Dessutom fick jag vrida knivarna rätt genom att ta av skyddshuven ovan klippaggregatet och lossa på drivremmen. Jag har bild på det och kan ge en närmare beskrivning om du vill och om du skall göra samma procedur.
Vore oerhört uppskattat. Är precis det jag behöver göra.

Jag fick vålda av bultarna så att jag fick av bladen iaf. Satte dit dem igen med nya bultar, dock inte brytbultar men ska e ställa nya knivar asap och då ingår det. Nu går ske bättre men de slår fortfarande ihop vid start.
 
  • Gilla
Vetgirig666 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Några år sen nu men på min dåvarande stiga var det drivning på ena klippagget från motorn som sen i sin tur drev det andra med en sekundär rem. Den sekundära gick av så agg två var helt löst tappade naturligtvis synken helt ä, de slog i varandra under ett väldigt oväsen. Blev skit av knivarna så fick byta dessa också förutom remmen.
Kan man vrida synken rätt om man lossar på grejerna ovanifrån?
 
Som tidigare nämnts ska knivspetsarna sitta med två bultar på knivbalken, varav den ena fungerar som brytpinne. Dina brytpinnar verkar vara borta:

Utsnitt av knivbalk med markerad saknad brytpinne på en jordbruksmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det förklarar dock inte varför knivarna inte är synkade men indikerar ju att du har kört på något. Skruva av kåpan ovanpå aggregatet och se om du kan identifiera när kuggremmen rör sig om du vrider på olika delar under. Kanske sitter knivbalken lös på axeln?
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…

Bästa svaret

Microkatten
Det finns olika klippaggregat med olika konstruktioner, men som sagt ditt såg precis likadant ut som mitt.

Tag först av den gråa kåpan på klippaggregatet, det sitter med tre bultar. Hylsnyckel behövs, ibland förlängd.

För att lossa remmen till knivarna skall hjulet A på bilden nedan lossas. Hjulet sitter fast på en plåt som i sin tur sitter fast med två bultar, B & C:
Klippaggregat med borttagen kåpa, rem, hjul A och bultarna B & C märkta, hylsnyckel ligger på plåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bult C lossas utan att skruva av muttern.

För att remmen skall bli tillräckligt slak behöver muttern på bult B skruvas av helt så att plåten kan träs över och loss från bulten. OBS!!! Skruva sedan på muttern igen så att bulten inte faller genom hålet och hamnar under plåten, det såg svårt att få upp den igen!! Jag trädde en tråd runt om bulten och spände med tråden fast bulten medan muttern lossades. Klarade mig dock utan tråd när jag sedan satt samman allt igen när knivarna var justerade.

Knivarna rör sig nu fritt och kan riktas in vinkelrät mot varandra. Nu är också läge att också skruva dit brytpinnarna (M6 bult i mitt fall).

Hoppas detta hjälper!

P.S. Jag hade lite assistans under reparationen, men jag tror nog du klarar dig utan... :D
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.