A Alexn72 skrev:
Av precis den anledningen så ska laddplatser utformas så att en laddare kan serva minst 2 bilar ( kan räcka till minst 2 parkeringsplatser) då i fallen där det är gratis så kan den som är färdig sätta i sladden på nästa bil.
Hör till god elbilsförfarande.
Tyvärr krångligare i dagens system med betalning.
men det öppnar i alla fall upp för att om man kommer dit och den andra är färdig så kan man ta sladden och ladda sin egen bil.
Kan man ta ut och sätta i sladden utan att ha bilen olåst? Jag har inget minne av att man kunnat det på dem jag kört.
 
Då tror jag det är bättre med två uttag, när den ena laddat färdigt får den andra strömmen.
 
Snabbladdarna släpper ju faktiskt när bilen är färdigladdad, det är iallafall min erfarenhet. Det brukar finnas två parkeringsplatser per laddstolpe och då är det ju bara att ställa sig på den andra medan man väntar/tar kabeln från den färdigladdade bilen som redan står där.

Alltså så länge man kan ladda hemma så är det inga problem alls med en elbil. Laddarna ute på vägarna är bara en komplettering vid exempelvis långresor.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kan man ta ut och sätta i sladden utan att ha bilen olåst? Jag har inget minne av att man kunnat det på dem jag kört.
Chademo (en av snabbladdnings standarden) är jag ganska säker på att ingen bil låser. Men laddaren låser handsken i bilen. När laddningen är helt färdig så släpper laddaren handsken. Kommer någon dit under tiden man laddar så brukar handsken vara lås tills ägaren låser upp med det betalalternativ man valt. Dvs inga annan kan stjäla sladden under laddning.

CCS (en annan av snabbladdnings standarden) tror jag gör likadant.

Typ2 uttaget däremot kan de flesta bilar låsa på gott och ont.
Har du din egen kabel så vill man inte att någon annan kan koppla loss den men är det en publik kabel så bör den kunna släppas.

Typ1 uttaget på Nissan leaf första versionen kan man iallafall välja öppen. Låst under laddning. Låst hela tiden.
 
  • Gilla
slerker
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då tror jag det är bättre med två uttag, när den ena laddat färdigt får den andra strömmen.
Tror vi kommer se mer av det i framtiden.
På många snabbladdare idag finns 3 olika handskar. Och en del stödjer faktiskt något liknande redan idag på olika sätt.
 
A Alexn72 skrev:
På många snabbladdare idag finns 3 olika handskar. Och en del stödjer faktiskt något liknande redan idag på olika sätt.
Det bästa med standarder är att det finns så många att välja på... :surprised::cry:
 
  • Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag har nu kört Zoe och förut eUp. Har inte kollat om det finns andra alternativ i Sunfleets andra pooler.
Sunfleet har tidigare haft c30 i sitt sortiment men nu verkar de bara ha Zoe och ioniq.
Så för att ge en rättvis bild så testa gärna Nissan Leaf eller ioniq( som är lite mer som en vanlig bil storleksmässigt) om du får chansen.
Det är som du säger, det ärmindre bilar du kört.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Det bästa med standarder är att det finns så många att välja på... :surprised::cry:
standards.png

Är inte ny, många har redan sett ... ;)
 
  • Gilla
Edgarsven och 4 till
  • Laddar…
Tesla har trängselavgift på sina superchargers.
Typ 9kr/minut om du står kvar med fulladdad bil på en station där alla andra laddare är upptagna.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en Renault Zoe 40Kw, jag pendlar 20 mil per dag, laddar hemma på natten. Jag köpte bilen för 160000kr när den gått 650 mil och hyr batteriet med fria mil för 1199/månad. Det är det bästa bilköpet jag någonsin gjort!
 
  • Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
Hur stort batteri är det i den?
 
AXS
R Robert-san01 skrev:
Intressant artikel i Ny Teknik idag.

[länk]
Läste du rapporten? Min tolkning är att elbilar är bäst för miljön, men det kräver att vi framställer fler batterier. Men om vi har en konstant tillverkning av batterier är det bättre att fördela de på så många bilar som möjligt.
 
AXS AXS skrev:
Läste du rapporten? Min tolkning är att elbilar är bäst för miljön, men det kräver att vi framställer fler batterier. Men om vi har en konstant tillverkning av batterier är det bättre att fördela de på så många bilar som möjligt.
Om jag förstod resonemanget rätt så nyttjar en hybrid sitt batteri mycket oftare och har då en lägre miljöpåverkan. I princip så i stället för att åka runt med 80% extra batterier så har man en förbränningsmotor och tank och dess miljöpåverkan är totalt lägre än batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.