image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HGS och 2 till
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HGS och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Hej,

Har en massa trädgårdsprojekt på gång vilka nästan samtliga innebär omänskligt fysiskt arbete=gräva, bära, bryta osv osv.

När dagen är slut är det en enorm tillfredställelse att sjunka ner i en skön utestol och ta en (?) kall bira. Problemet var bara att den sköna utestolen inte fanns på uteplatsen så det blev till att bygga en själv.

Modellen heter Adirondack och ritningen kommer faktiskt från Colorama. Tyvärr visade det sig att ritningen är en taskigt översatt och måttomvandlad amerikansk ritning. Stolarna kommer ju ursprungligen därifrån.

Lite tankemöda och räknande löste dock detta. Stolarna är gjorda i Klass1 Kärnfuru. 7 bräder 21x145 och ca 2,5m långa per bräda går det åt. samt 4 vagnbultar, två vinkelbeslag, trälim och lite skruv. Bosch gröna bordssåg PTS10(?) blev en ovärderlig vän. Utan den hade detta projekt tagit veckor. Nu tog det inte fullt en dag.

Övriga verktyg:
Sticksåg: Bosch 85:a
Skruvdragare: AEG 12 nånting (Classefynd och gudomligt skön att jobba med) för borrning, Bosch grön 14v nånting för försänkning och en Bosch IXO för skruvdragning.
Slip: Bosch PEX400 och Bosch gröna multiverktyg
Mätning: Stållinjal, vinkelhake
Bygghjälp: Ett gäng snabbtvingar och klämmor i olika storlekar
Åtdragning: Polygrip och ringspärrnyckel till vagnbultarna
Fräsning: Bosch gröna 1400 nånting på ett Classe fräsbord, som i sin tur sitter på B&D WorkBench, för kantfräsning samt Bosch blå kexfräs för kexning av fogar.
Arbetsbord: B&D WorkBench samt två JULAbockar och en MDFskiva.

Vet inte riktigt med vad jag ska behandla dem (det blir 4 st vad det lider och fotpallar ska till) men funderar på att enbart olja in dem och sedan låta tiden ha sin gång. Närmast till hands vore annars att måla dem vita.

Nån som har något annat förslag?

Den obligatoriska ölen är provdrucken (13:15) och den smakade förträffligt och stolen är precis så skön som den ser ut.

Stolen är lite dammig av slipdamm på bilderna så hav överseende.

Här kommer i alla fall några bilder:
Jag tänkte försöka mig på o bygga stolen men får inte i hop måtten på ritningen.
Du har inte lust o bjussa på måtten för A -N ?
 
Bumpar denna tråd med mitt första inlägg på detta förträffliga forum. Har länge velat lära mig bygga i trä och som relativt nybliven hus- men framförallt garage-ägare så tyckte jag efter att ha utökat verktygsförrådet att detta var ett utmärkt nybörjar-projekt. Har så himla kul!!

Nåväl, jag köpte billigt virke (gran) på byggmax för min första stol, mest för att inte kasta pengarna i sjön om det skulle gå åt skogen. Så här långt går det fint dock, är klar med stommen och ska strax börja montera ryggstödet.

Ett par frågor har dock uppstått (total novis som sagt, bare with me..):

1. I beskrivningen hos Colorama står det ju att man behöver trälim för utomhusbruk, men det nämns ingenstans var man behöver limma. Är tanken att alla sammanfogningar både ska limmas och skruvas? Slog mig efter att jag skruvat ihop stommen att jag fortfarande inte lagt några limsträngar, så tänkte att det är bäst att kolla om jag ska skruva isär delarna igen och limma innan jag går vidare?

2. Skruv har jag kört med vanlig träskruv med ganska stora huvuden. Hade trallskruv varit bättre då de ju ska stå utomhus, eller hur ska man tänka?

3. Virke. Här är jag lite förvirrad. Innebär planhyvlat virke att alla sidor är hyvlade och hyvlat virke bara är hyvlat på en sida? Jag kände mig lite vilsen i bygghandeln och plockade hyvlat på bara en sida. Klantigt och har inneburit en hel del extra slipande, men det blir faktiskt ganska fint ändå. Men nästa gång tänkte jag slippa detta moment :)

I övrigt är planen att olja stolarna istället för att måla, tror det kommer bli fint.

Fasen vad kul det är att snickra, hörni!

Tack på förhand!
 
  • Gilla
ErikLtz och 4 till
  • Laddar…
Skruv ska väl idealt vara rostfri eller förzinkad för utomhusbruk, men det hänger ju också på hur många år du vill att det ska hålla. Min första stol står mitt ute på ängen året runt. Jag vill bygga fler så jag hoppas nästan den går itu så jag kan slänga den i kaminen och hitta på en ny design.

Vanligt byggvirke är grovsågat på ena sidan och grovhyvlad på andra. Planhyvlat är mer finhyvlat runt om och knastfritt men det har i regel bygghandeln i väldigt få och oftast klenare dimensioner.

Men som du säger så är det skitroligt att bygga i trä så du kanske vill köpa en hyvel framöver. Blir fantastiskt mycket roligare att bygga då.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
Bra tips med hyvel, det får det definitivt bli framöver!
 
@segv Limmade du när du byggde?
 
J Jenseo skrev:
beskrivningen hos Colorama står det ju att man behöver trälim för utomhusbruk, men det nämns ingenstans var man behöver limma.
Jag hade inte limmat. Hela konstruktionen är ju gjord för att skruvas ihop. Lim gör det bara mer komplicerat (i detta fall) utan att direkt tillföra styrka och du kommer få en massa squeeze out (limöverflöd) att ta hand om.

Kollade lite snabbt fine woodworkings instruktion och de limmar inte.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag hade inte limmat. Hela konstruktionen är ju gjord för att skruvas ihop. Lim gör det bara mer komplicerat (i detta fall) utan att direkt tillföra styrka och du kommer få en massa squeeze out (limöverflöd) att ta hand om.

Kollade lite snabbt fine woodworkings instruktion och de limmar inte.
Underbart, det var lite så min tankegång gick också :)
 
Tack för tips om bra sajt förresten!
 
J Jenseo skrev:
Tack för tips om bra sajt förresten!
Ja den är fantastisk, tyvärr behöver man va medlem för att läsa de flesta artiklarna. Man kan dock signa upp på 2v free trial o ladda ner hur mycket man vill...tror jag.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
J Jenseo skrev:
@segv Limmade du när du byggde?
Ja, tror jag limmade överallt där jag kunde. Men som sagt var det min första, egendesignade, stol. Så det var byggvirke, handhyvlat och slipat, sen trallskruv och lim och linoljefärg. Men det var ju ett år eller två sen så idag hade det blivit maskinhyvlat och tapp o plugg och sånt och inga skruv. Bara för att.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.