Hej alla! Jag undrar om någon vänlig själ kan förklara vad som är fel på ventilationen och golvet i min lägenhet?

Jag köpte en bostadsrätt på 53 m^2 för c:a åtta år sedan som då var i väldigt gott skick. Sedan dess har den slitits rejält. Golvet är ett laminatgolv som rest sig betydligt. Det är på flera håll stora glipor på långsidorna av plankorna. Det knarrar när jag går på det och känns mjukt. Kanske har det kommit luft i det? Jag har aldrig bonat golvet eller spillt vätska på det så fukt kan det väl inte röra sig om?

Det är inte lägenhetens enda problem utan det största är ventilationen som är helknasig. Har jag dörrar och fönster stängda skapas ett enormt undertryck i lägenheten. Att då öppna ytterdörren är ungefär lika trögt som att öppna dörren till frysen. Undertrycket misstänker jag har orsakat vissa följdproblem såsom sprickor i tapeter och fönsterlister. Luft utifrån försöker ju hitta vägar in i lägenheten på grund av tryckskillnaden. Exempelvis har jag en djup spricka i väggen från överkanten på balkongdörren som når ända upp till taket. Luft strömmar genom sprickan.

Följen av detta är att jag får vinande och pipande ljud från listerna där luften flödar in. Otroligt störande eftersom jag hör ljudet i sovrummet och det påverkar min nattsömn. Problemet har jag "löst" genom att alltid ha ett fönster på glänt. Då försvinner problemet med undertrycket och vinandet men det blir också svinkallt och drar överallt.

Standardlösningen som jag sett rekommenderas är att man skär bort lister från fönsterkarmar för att öka inflödet av tilluft. Det funkar dock inte i mitt fall eftersom suget från den mekaniska ventilationen är enormt. Håller jag en bit toapapper under spisfläkten sugs den med lätthet in i ventilationstrumman.

Detta har jag påtalat för brf:en är onormalt och något de måste åtgärda. Kanske genom att sänka varvtalet på frånluftsfläkten eller installera något i min del av ventilationssystemet så att suget minskar. Men de vägrar göra något åt problemet. Jag misstänker starkt att spaltventilerna i de andra lägenheterna är igentäppta och att därför allt sug hamnar på min lägenhet som ligger närmast takfläkten. Även detta vägrar de kontrollera trots att jag tjatat på dem och trots att det står i stadgarna att alla tilluftsventiler ska vara öppna året om.

Nu blev det här väldigt långt ser jag. Jag hoppas någon orkar läsa och förklara vad som är fel på min lägenhet! Ska försöka lägga upp bilder på skadorna också.

Tack på förhand!
 
Låter osannolikt att ventilationssystemet skulle påverka ett laminatgolv. Det är något annat som har orsakat att det har rest sig, läggfel eller mekanisk påverkan.

Vent.system i flerbostadshus ska regelbundet kontrolleras genom en OVK-besiktning. Då kontrolleras att luftflödet uppfyller uppsatta krav.
Sedan kan anläggningen vara feljusterad. Vi vet inget om hur ert system är uppbyggt eller ser ut.

Sedan ska det vara en balans mellan från och tilluft så att man får önskad luftväxling. Detta sker då med ventilinställning.
Detta görs vanligtvis vid installation av systemet. Sedan kan boende i lgh varit inne och gjort ingrepp i systemet. Om detta vet vi inget heller.
 
  • Gilla
castillo_bygg
  • Laddar…
lopec
Fråga när det senast gjordes en OVK, och när det skall göras nästa gång.
 
  • Gilla
calle_77
  • Laddar…
Jag hade liknande problem. Löste det genom att gå upp på vinden och slita loss ett lock på ett ventrör
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Nu kommer som utlovat lite bilder och filmer. :)

Den första bilden ett ställe där golvet har rest sig. Jag uppskattar att glipan mellan brädorna är cirka 1 mm. Den andra bilden visar sprickan ovanför balkongdörren. Hur den har uppstått har jag ingen aning om. Den följer inte någon fog mellan tapetremsorna. Den tredje bilden visar en spricka mellan taklisten och väggen.

Jag har också gjort två filmer som är tänkta att visa suget i ventilationen. De är bägge på min frånluftsventil i badrummet. Eftersom jag inte har något verktyg för att mäta luftflöde har jag improviserat och byggt en pendel genom att tejpa ihop fyra stycken tiokronor.

Den första filmen visar suget när alla fönster och tilluftsventiler är stängda. Det är inget särskilt sug och det visslande ljud som hörs kommer från badrumsfönstret där luft strömmar genom en glipa i fönsterlisten. Den andra filmen visar samma sak fast efter att jag öppnat ett fönster. Som synes är suget mycket starkare och låter mycket mer.

Slutsatsen jag som glad amatör dragit är att den mekaniska frånluften vill suga ut mycket mer luft än vad som strömmar in. Eftersom den inte kan det skapas ett mycket starkt undertryck i lägenheten. Eftersom det orsakar olidliga visslande ljud från fönsterlister har jag oftast, men inte alltid, ett fönster öppet. Här gissar jag mest, men jag undrar om det kan ha skadat lägenheten? Den stora tryckskillnaden mellan stängt och öppet fönster kanske fått träet i fönsterkarmar eller i golvet att röra på sig? Lägenheten blir också kallare när jag låter ett fönster stå öppet och det drar.

Ett annat problem jag har är med avloppslukt i badrummet. Även det misstänker jag orsakas av ventilationen då det finns en liten glipa mellan golvet och manschetten på toalettstolen. Om jag har stängt överallt (och därmed undertryck i lägenheten) luktar det avlopp i badrummet på morgonen. Om jag däremot har ett fönster öppet luktar det inte. Problemen uppstod efter att toalettstolen byttes ut för cirka två år sedan. Fackmän har dock tittat på det och sagt att avloppsluft inte kan komma in den vägen, men tja, jag vet inte...
 
  • Ett trägolv med en synlig glipa mellan brädorna, uppskattad till cirka 1 mm bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i väggen ovanför en dörrkarm som löper vertikalt och korsar en horisontell kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs med en vitmålad vägg ovanför en balkongdörren, ej längs tapetfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med laminatgolv och sprickor i väggarna kan omöjligen orsakas av ventilationssystemet.
Det tycks saknas ett frånluftsdon i din ventil.Med detta kan luftflödets regleras.
shopping

Det borde finns någon form av friskluftsventil i lägenheten.
Du har bott där i 8 år, under tiden borde en OVK-besiktning ha gjorts. Ställ frågan ännu en gång till styrelsen.
 
Det ser ju inte ut som det är ett fruktansvärt drag i ventilationen direkt? Det bör ju dock sitta en ventil där som är reglerbar.
 
Jo, ett frånluftsdon finns! Jag tog bara bort det temporärt för att demonstrera skillnaden i sug mellan stängt och öppet fönster. Vanligtvis sitter det i ett rätt tillslutet läge, men det gör inte att suget försvinner utan det tar bara vägen via spiskåpan istället. Där sitter det (så vitt jag vet) inget frånluftsdon så jag kan inte reglera (som jag ändå inte får...) luftflödet.

OVK utfördes 2017 men de hittade inga fel. Däremot var inte kontrollen särskilt grundlig utan de sprang igenom min lägenhet på 30 sekunder. Problemet med igensatta spaltventiler noterade de inte utan det är något jag själv fått anmärka på. Därav min tanke, att det sitter igensatta spaltventiler i alla lägenheter anslutna till samma mekaniska frånluft och att jag därför drabbas av ett mycket starkare sug än mina grannar.

Sedan rör väl OVK bara problem med svag ventilation, alltså för lågt luftflöde? Mitt problem är ju precis det motsatta - ventilationen är alldeles för stark!
 
Hur ser tilluftsventilerna ut? Du skriver själv om dessa. De ska ju vara öppna för att ventilationen ska fungera.
Det ska vara bra drag i utsuget i badrummet.
 
Hej igen! Ursäkta att jag inte har svarat i tråden på länge. Har haft annat att stå i och glömt bort den.

För en månad sedan försökte föreningen åtgärda problemen med undertryck i de lägenheter som delar på samma ventilationskanaler som den lägenhet jag bor i. Det gjorde man genom att borra hål i väggen ovanför fönstren och installera ganska stora tilluftsventiler. Antagligen samma modell som ventilation.se/fresh-tl-de-utbytesventil.htm och jag har också bifogat en bild på dem (med locket borttaget).

Två har installerats, en på varje sida av lägenheten, dvs en i sovrummet och en i vardagsrummet (min lägenhet är ca 53 m^2).

Detta trodde jag skulle förbättra situationen, men det blev istället ur askan in i elden. :( Undertrycket är borta men det drar så in i helvete. Det sugs in så mycket luft utifrån att lägenheten blir svinkall. Känns lite som om balkongdörren stod på glänt. Nu när jag sitter vid datorn känner jag draget över nacken när luften som sugs in "blåser" genom lägenheten till spiskåpan där den sugs ut. Elementen går på max redan så när det blir minusgrader ute om en månad eller två kommer det bli ruggigt kallt.

Dock något som jag funderar på är om det är möjligt att strypa suget i frånluften? Spiskåpan sitter ju direktansluten till ventilationssystemet och där (till skillnad från i badrummet där ett frånluftsdon sitter) finns inget som reglerar luftflödet. Kanske borde ett frånluftsdon installeras i köket? Eftersom föreningen absolut inte kan gå med på att sänka varvtalet på takfläkten som suger ut luften (jag har frågat) är det det enda jag kan komma på som skulle kunna åtgärda felet.

Till råga på allt har det börjat lukta lite skumt i lägenheten sedan de nya ventilerna installerades. :( Metalliskt eller lite kloraktigt är enda sättet jag kan beskriva lukten på. Lukten kanske har med att så mycket utomhusluft sugs in så snabbt att göra.
 
  • Stor tilluftsventil installerad i vägg ovanför fönster, locket avtaget, synlig ventilationskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att du har fel typ av spiskåpa.
I lägenhet skall det finnas ett spjäll i kåpan som stänger när man inte använder den för matlagning om den är kopplad till ett gemensamt frånluftssystem.
I spjällbladet finns en öppning för grundflöde när spjället är stängt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Dom där ventiler som borrades in, har dom fritt ut till luft utanför huskroppen? Eller är det fusk så luften tas från isoleringsluften i väggen?
Då har snart hela kåken ett gigantiskt energibehov! Och det luktar illa.
 
L Leif i Skåne skrev:
Dom där ventiler som borrades in, har dom fritt ut till luft utanför huskroppen? Eller är det fusk så luften tas från isoleringsluften i väggen?
Då har snart hela kåken ett gigantiskt energibehov! Och det luktar illa.
Vad menas med isoleringsluft? Den yttersta delen av fasaden består av ett lager målad korrugerad plåt. Plåten har de inte borrat igenom så ventilerna syns inte utifrån. Ja luktar gör det, men jag skulle inte säga att det luktar illa. Mer friskt, metalliskt liksom. Lite som torkat avlopp kanske. Jag är ofta täppt i näsan så mitt luktsinne är inte det bästa.
 
  • Gilla
Leif Melin och 1 till
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Låter som att du har fel typ av spiskåpa.
I lägenhet skall det finnas ett spjäll i kåpan som stänger när man inte använder den för matlagning om den är kopplad till ett gemensamt frånluftssystem.
I spjällbladet finns en öppning för grundflöde när spjället är stängt.
Hur vet jag om jag har fel spiskåpa? Den jag har kommer från Whirlpool (ikeakök) och ser ut ungefär som den här

https://www.whirlpool.se/produkter-...monterad-köksfläkt-akr-685_1-ix/859991550550/

Någon knapp för att reglera något har den inte. Bara en knapp för belysning och ett reglage för fläktstyrkan. Jag har funderat på att koppla bort fläkten från ventilationssystemen men jag vet inte hur man gör. Om jag gör det kommer jag ju ändå ha ett hål till ventilationssystemet någonstans i köket som måste täppas igen. Återkommer med bilder på spisfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.