Tjena! Jag har köpt elmotor och ett 100 ah batteri till båten. Klarar mig lätt en hel dag för ankring och kortare förflyttningar.
Nu har jag börjat med trolling och tänker att jag ska trolla med elmotorn.
Gissar att batteriet inte håller en hel dag då och funderar på att utöka med ett till likadant batteri.

Jag har koll på hur man kopplar ihop det rent tekniskt men känner mig ändå lite osäker.
Jag kopplar ihop batteri 1s pluspol med batteri 2s pluspol och likadant med minuspolerna. Så långt allt bra, nu till mina frågor!

1. Ska polerna kopplas samman i någon särskilt ordning för att undvika gnistbildning eller annat tråkigt?
2. Jag laddar idag med en ctek comfortindikator för panelmontage, hur går jag tillväga med den? Bara ansluta till ena batteriets plus och minus?
 
holetaker holetaker skrev:
Tjena! Jag har köpt elmotor och ett 100 ah batteri till båten. Klarar mig lätt en hel dag för ankring och kortare förflyttningar.
Nu har jag börjat med trolling och tänker att jag ska trolla med elmotorn.
Gissar att batteriet inte håller en hel dag då och funderar på att utöka med ett till likadant batteri.

Jag har koll på hur man kopplar ihop det rent tekniskt men känner mig ändå lite osäker.
Jag kopplar ihop batteri 1s pluspol med batteri 2s pluspol och likadant med minuspolerna. Så långt allt bra, nu till mina frågor!

1. Ska polerna kopplas samman i någon särskilt ordning för att undvika gnistbildning eller annat tråkigt?
2. Jag laddar idag med en ctek comfortindikator för panelmontage, hur går jag tillväga med den? Bara ansluta till ena batteriets plus och minus?
1. Nä, bara att koppla ihop.
2. Ja, om laddaren klarar att ladda ett 200A batteri, så är det bara att koppla in till ett av batterierna.
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
När du parallellkopplar batterierna så blir de i princip som ett dubbelt så stort batteri. Du behöver inte göra något speciellt med laddaren och det finns egentligen ingen gräns för hur stort batteri en laddare ”klarar”. Det handlar bara om hur lång tid det tar.
Jag gissar att elmotorn har någon form av övervakning av batterispänning? Inget vanligt batteri mår bra att laddas ut mer än till ca 50%, gelbatterier och AGM klarar lite mer. Ur dina två 100Ah batterier bör du alltså inte tömma ur mer än 100Ah totalt.
Om du inte tycker att startkostnaden är för hög så tror jag att du skulle ha mycket nytta av en batterimätare, typ denna https://www.erlandsonsbrygga.se/Hem.../BATTERIOVERVAKARE_COMPACT_NASA_BM-1?id=05009
Det är inte omöjligt att du tjänar in kostnaden genom att batterierna kommer att hålla längre! Dessutom kan du då hela tiden hålla koll på hur mycket längre du kan köra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Se till att bägge batterierna är (någorlunda) lika (o)laddade när du kopplar ihop dom.

Om ena är ”tomt” och det andra är ”fullt” så kommer det rusa en massa ström från det fulla batteriet till det tomma, i det tomma batteriet kan det bildas vätgas som vid blandning med luften blir ”knallgas”.

Det är därför man alltid ska koppla minushjälpstartkabeln till det fordon som ska ha starthjälp sist samt inte till batteriet utan till tex motorblocket.
 
Nej, om batteriet gadar så bildas det både vätgas och syrgas, dvs knallgas. Men det gör det inte på grund av strömmen. Det är när cellspänningen blir för som det bildas gas. Om man kopplar ihop två friska men olika laddade batterier bildas det inte knallgas.
 
M Maximarcus skrev:
När du parallellkopplar batterierna så blir de i princip som ett dubbelt så stort batteri. Du behöver inte göra något speciellt med laddaren och det finns egentligen ingen gräns för hur stort batteri en laddare ”klarar”. Det handlar bara om hur lång tid det tar.
Jag gissar att elmotorn har någon form av övervakning av batterispänning? Inget vanligt batteri mår bra att laddas ut mer än till ca 50%, gelbatterier och AGM klarar lite mer. Ur dina två 100Ah batterier bör du alltså inte tömma ur mer än 100Ah totalt.
Om du inte tycker att startkostnaden är för hög så tror jag att du skulle ha mycket nytta av en batterimätare, typ denna [länk]
Det är inte omöjligt att du tjänar in kostnaden genom att batterierna kommer att hålla längre! Dessutom kan du då hela tiden hålla koll på hur mycket längre du kan köra.
Tack för svar! Både elmotorn och fjärrkontrollen har dioder för att visa hur mycket laddning som finns kvar. Dessutom så har comfortindikatorn blinkande led som visar. Så batteriövervakaren blir nog överkurs även om den säkert är mer precis
 
dof dof skrev:
Jag skulle använt en batteriväljare tex [länk]
Då kan du hantera batterierna som enskilda enheter men ändå dra nytta av energin i båda 2.
Hur blir det då med laddningen?
 
Ladda ett batteri åt gången eller använd 2 laddare.
 
Redigerat:
holetaker holetaker skrev:
Hur blir det då med laddningen?
Om du bara använder batterierna till elmotorn ser jag ingen anledning att kunna separera dem med brytare. Om de bara är rimligt lika friska så kan de gärna vara sammankopplade hela tiden och så laddar du dem som att de vore ett batteri.
 
Nu kanske dina kablar mellan batterierna är grova och korta så det saknar betydelse men i teorin så ska du ansluta laddare/motor på ena batteriets +pol och andra batteriets -pol.
Då kompenseras spänningsfallet i kablarna mellan batterierna så laddningen/urladdningen blir exakt lika.
Dvs du kopplar polerna diagonalt på din batteripack.
ALLTID glasögon på när du kopplar på batteripoler! Daniel109 har rätt i att det normalt inte gasar för att man lägger ihop polerna. Men den dan ena batteriet passerar bäst före datum och kortsluter en cell kommer det stormkoka. Eller när du inte tänker på att du nyss laddat... Knall !
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nu kanske dina kablar mellan batterierna är grova och korta så det saknar betydelse men i teorin så ska du ansluta laddare/motor på ena batteriets +pol och andra batteriets -pol.
Då kompenseras spänningsfallet i kablarna mellan batterierna så laddningen/urladdningen blir exakt lika.
Dvs du kopplar polerna diagonalt på din batteripack.
ALLTID glasögon på när du kopplar på batteripoler! Daniel109 har rätt i att det normalt inte gasar för att man lägger ihop polerna. Men den dan ena batteriet passerar bäst före datum och kortsluter en cell kommer det stormkoka. Eller när du inte tänker på att du nyss laddat... Knall !
Vad menar du med att koppla polarna diagonalt? Jag kopplar väl plus till plus och minus till minus i hela kedjan?
Dvs, laddare - batteri 1 - batteri 2 - elmotor
 
dof dof skrev:
Ladda ett batteri åt gången eller använd 2 laddare.
Varför? Går det inte att ladda båda som ett batteri?
 
Ja, koppla ihop batterierna plus-plus och minus-minus. Sen kan du, som bjober skriver, koppla motorn och laddaren till ena batteriets pluspol och andra batteriets minuspol men det är lite överkurs.
 
holetaker holetaker skrev:
Vad menar du med att koppla polarna diagonalt? Jag kopplar väl plus till plus och minus till minus i hela kedjan?
Dvs, laddare - batteri 1 - batteri 2 - elmotor
Du bör tänka på både vad dof och Bjober skriver det är fackmässiga synpunkter, även Daniel kring vad och när man får knallgas. Oavsett är det ju enkelt att koppla uttaget diagonalt som Bjober skrev det är inget extra på något sätt enkelt när du ändå fixar med det.

Du tar bara ut plus eller minus till förbrukaren via motsatta batteriet inte båda från ena av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.