Någon som har något tips på bra och tålig epoxifärg som kan användas i garage. Ska tåla olja samt bensin. Har tittat på hagmans 2k epoxi. Bra? eller dåligt?
Någon som har något bättre billigare alternativ?

Hittade en bild på Google på ungefärligt hur jag vill att det ska se ut.
 
  • Blankt, nymålat garagegolv med epoxifärg och reflexion av ljus, avloppsbrunn mitt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage med blank epoxibelagd golv och vitmålade väggar, garageport och elektriska ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läser mycket gott om Biltemas två komp. Epoxi. Många verkar nöjda och den är bra mycket billigare än Hagmans, Alcro Hangar m.fl.

Jag har själv aldrig använt någon av dem
 
Nils Malmgrens epoxi var billigare för mig än Biltemas.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nils Malmgrens epoxi var billigare för mig än Biltemas.
Hur har det fungerar för dig? Hur länge har du haft det? Hur ser det ut idag? Vad har det utsatts för?
 
Det närmar sig 2.5år.

Eftersom jag inte gjorde underarbetet helt hundra så har det släppt lite där jag spacklade med husfix och samtidigt kört med bilen. Den är lite knottrig för att jag nog inte fick allt rent innan.

Edit: det har också blivit repigt där jag dragit tyngre saker.
 
Redigerat:
Misstänker att det är väldigt liten skillnad mellan dessa vattendispergerade 2k färgerna, Hagmans, Biltema och Malmgrens etc. Färgaffären hade en polydex också, likvärdig som hagmans fast dom kunde blanda valfri kulör.

Det finns anna ren epoxy också och den bör vara något starkare
 
Jag tror inte heller det är någon större skillnad på fabrikaten. Vad jag läst mig till verkar de allra flesta nöjda.

För mig känns ett garagegolv målat med 2-komp epoxi väldigt rätt. Relativt billigt, snyggt, lättstädat och tål olja och bensin osv. Men... Det verkar inte tåla gummi. Eller rättare sagt mjukgörarna i bla bildäck verkar lösa upp färgen vad jag läst mig till. Speciellt om däcken är ny och står på samma plats. Det låter ju lite opraktiskt för ett garage...
 
Kan det ha att göra med härdningsprocessen att det inte härdat klart?
 
Nej, inte vad jag läst mig till. De mjukgörande tillsatserna i t.ex. bildäck verkar mjuka upp även helt härdad epoxi. Äldre däck går bättre då dem har mindre av detta kvar som jag förstår.

Hagmans har nått dem kallar för ”garagesystem” som är en slityta man gör där bilen kör och står. Det vore kanske ett alternativ:

http://www.hagmans.se/sv/golv/inspiration-golv/garagesystem/
 
  • Gilla
LJT
  • Laddar…
C
Var på ett besök i ett garage/verkstad där innehavaren hade använt någon alternativ metod med ett pulver som blandades i flytspacklet om jag förstod det rätt. Det var en riktigt fin epoxyliknande yta i stil med bildexemplet ovan. Han var väldigt nöjd. Vet tyvärr inte mer om metoden än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.