Hej tänkte kolls om detta fungerar. Har en Asus router. Har då en liten stuga bredvid huset jag har routern.

Tänkte då placera en repeater i denna stuga och dra en RJ45 kabel från repeatern till en miniswitch (för att kunna dra flera nätverksenheter).

Fungerar detta eller finns det en bättre lösning hur jag kan fånga upp Wi-FI från huset och distribuera till flera nätverksenheter i stugan?
 
Det är en utmärkt lösning.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Rekommenderar att köra med en ubiquiti lite dyrare men lätt värt pengarna.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Då du nu vill ha ett eget nät är det bättre att sätta en accesspunkt som endast slav i lilstugan som du sedan drar kabel till en ny router i AP läge så får du nytt bra wifi och lite extraportar för kabel.
 
Homeplug är ofta bättre än repeater (om samma elanläggning till stugan).
 
M munge skrev:
Homeplug är ofta bättre än repeater (om samma elanläggning till stugan).
Vad skulle göra det bättre?
 
Oftast tappar man en hel del i hastighet med repeatern. Men det är väl bara att testa! Köp switch, repeater och homeplug och skicka tillbaka det som funkar sämst.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
En router med både 2,4GHz och 5GHz är perfekt. Då kan du använda 2,4GHz för att nå till stugan och 5GHz för ett eget SSID inne i stugan. Ingen konflikt på radion då.

Antingen så satsar du på Ubiquitis produkter, eller så installerar du OpenWRT/LeDe på en kompatibel router istället.
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
Förutsättningen för att det där ska fungera är att du har bra mottagning där du sätter repeatern. Har du inte bra mottagning så sätt upp tex en unifi nanostaion på utsidan av huset mot stugan alternativt om det är bra mottagning utomhus utanför stugan en utomhusantenn till repeatern.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Och sen dra tp kabel in till stugan och en switch, eller hur tänkte du?
 
Skippa allt vad reapeter heter. Då en sådan inte kan prata i två riktningar på samma gång så sänker du hastigheten på hela nätet.
Finns 3 lösningar.
1. Sätt en bra riktad AP inne eller ute riktat mot den lilla stugan så kanske det räcker in på ett bra sett.
2. Sett en bra riktad AP inne eller ute riktad mot den stora stugan och confa den som slav. På denna Lan som kommer ut sätter man en till AP på egen kanal för lillstugan. Här kan man med fördel sätta en router confad som AP så finns det även LAN uttag i lillstugan.
3. Sätta riktade AP i båda stugorna som man bygger en nanolänk imellan och sedan en AP eller Router som AP i lillstugan.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Röstar också på homeplug, räkna dock inte med den drömprestanda tillverkarna lovar på kartongen.

Dock är naturligtvis kabel alltid att föredra.
 
Redigerat:
P
Ett par "dumma" frågor och mina åsikter
  1. Hur dålig mottagning har du i stugan? Vad säger bredbandskollen/ speedtest.net ?
  2. Hur långt avstånd är det mellan routern och stugan?
  3. Vad har du för krav på hastighet på länken mellan routern och stugan? Även om du sänker hastigheten med en repeater så kan det ju vara tillräckligt. (Min gissning är att du ändå har bättre hastighet internt än vad en normal Internetkoppling ger)
  4. Vad är dina krav på hastighet?
En Asus-router med Asus egna firmware räcker oftast bra. Massor med folk rekommenderar Ubiquiti (som är bra grejor) av slentrian. Jag sitter just nu och tittar på att använda en repeater som en brygga mellan min Asus RT AC68U och en nätverkskamera i ett förråd 30 m bort från routern. Borde fungera även med en switch och flera enheter enligt dina tankar, då använder du repeatern som en accesspunkt.
 
Ett par "dumma" frågor och mina åsikter
  1. Hur dålig mottagning har du i stugan? Vad säger bredbandskollen/ speedtest.net ? - ca 30mb i stugan
  2. Hur långt avstånd är det mellan routern och stugan? Ca 25-30m
  3. Vad har du för krav på hastighet på länken mellan routern och stugan? Även om du sänker hastigheten med en repeater så kan det ju vara tillräckligt. (Min gissning är att du ändå har bättre hastighet internt än vad en normal Internetkoppling ger) - jag tänker höga för att framtidssäkra
  4. Vad är dina krav på hastighet? - se ovan
Jag har kommit fram till att jag skall ta fram spaden och gräva ner en kabel och dra från router till switsch. Då har jag framtidssäkra bra hastighet känner jag. Även för att kunna dra fler kablar om så skulle behövas
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
P
N Nygge72 skrev:
Jag har kommit fram till att jag skall ta fram spaden och gräva ner en kabel och dra från router till switsch. Då har jag framtidssäkra bra hastighet känner jag. Även för att kunna dra fler kablar om så skulle behövas
Kabel i rör är naturligtvis det mest framtidssäkra Det är mitt alternativ också om inte repeatern funkar. Jag har dock turen att ha ett rör färdiglagt sedan jag drog om elen till förrådet. Jag testar med repeatern först eftersom det innebär minst jobb och jag ändå har den liggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.