Som sagt, E4:an tror jag löser sig relativt enkelt, dalatrafiken skulle jag gissa kan bli knepigare, särskilt då till nordvästra Dalarna.
 
sunnis
För min del blir det nog elbil nästa tjänstebil om ca 1år. Kvalet är antingen Audi e-tron eller Mercedes Benz EQC. Varför? Förmånsskatten är typ lika som en V90 Cross Country D4. Kör bränsle för ca 4000kr i månaden. För min del så går kalkylen ihop sig utan större bekymmer. Med tanke på att jag ladda hemma så kan jag ta ut en skattefri ersättning om 9,5kr milen för det jag kör i tjänst för privat hushållsel! (Så vitt jag vet verkar inte en ändring vara på gång). Sedan 40 tkr i elbilsbonus på det som ska finansieras.

Så frågan är snarare varför skulle jag inte välja en batterielbil? "Norrlandsargumentet" är inte applicerbart för mig och ser inga större problem att snabbladdas efter vägen ca 4ggr per år då jag behöver åka längre eller väldigt nära den maximala räckvidden. Kör ca 3500 mil om året, varav 2000 i tjänst.

Idag har jag en XC90 2018 T6 som slurpar 1,1l/milen kostade lite över 800tkr och är på 9500kr månaden i förmånsvärde. Tänkte lite annorlunda 2017 när jag beställde den (Hur fan tänkte jag ens...). Antingen väljer jag en fossil premieumbil eller hybrid i den prisklassen med en förmån mellan 7-9tkr eller en elbatteribil med en förmån på runt 5000kr :thinking:.

Så trådens ämne att köpa elbil är för tidigt så vette fanken alltså efter man spanat i Audi och Mercas elbilar. Känns rätt för mig. Tror att tjänstebilsmarknaden kommer explodera med elbilar om 3-5år om de kommer fler alternativ. Förmånsskatten styr ju jävligt mycket. Kan man åka normal "Premium" bil då för halva förmånen vad de har idag så kommer de att välja det. Faktiskt spelar det jävligt liten roll om företagsleasingen kostar någon tusenlapp eller två mer i månaden...
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, det är ingen som "missar" det, men då ska man i såna fall för elbilen ta hänsyn till laddningsförlusterna.

Men det är väl ingen som säger att el är sämre "bränsle" än bensin eller diesel? Det vi pekar på är problemet med bilarna, inte deras bränsle.

Skulle en elbil gå att köra utan att man behövde ladda den, och elbilen dessutom kostade lika mycket som en bränslebil, så skulle väl ingen tveka. Men då de dels är dyrare i inköp och man dessutom har "krånglet" med att behöva ladda/tanka mycket oftare än med en bränslebil så blir det lite annat.
Jo.. jag har räknat på det hela tiden... 2kwh är högt räknat, det klarar jag även vintertid.
Ska vi vara så noga så drar den snarare 1,45kwh sommar och 1,7kwh vinter. men det är lättare att räkna med 2
"laddförlusterna" försumbara. Fossilframställningen är tyvärr inte det.


N Nerre skrev:
Det motsägs ju av det här med att folk ska stanna och snabbladda nånstans. Det är ju detta snabbladdande som kommer att ge effekt-topparna, och snabbladdar gör väl inte folk på natten?
Finns både lösningar i form av "förbrukade" elbilsbatteri som används som buffert vid snabbladdare för att dra "lite" ström hela tiden från nätet.
Och det faktum att man inte ska ha en elbil om man måste snabbladda som sin enda laddning.

N Nerre skrev:
55 laddstolpar... Hur många elbilar räcker det till?
...
Ja det är lite snålt för de som brukar uppta såna platser är oftast vanliga fossilbilar, även kallat ice:ing
så det skulle behövas fler.
Men absolut så får det gärna bli fler.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jo.. jag har räknat på det hela tiden... 2kwh är högt räknat, det klarar jag även vintertid.
Ska vi vara så noga så drar den snarare 1,45kwh sommar och 1,7kwh vinter. men det är lättare att räkna med 2
"laddförlusterna" försumbara. Fossilframställningen är tyvärr inte det.



Finns både lösningar i form av "förbrukade" elbilsbatteri som används som buffert vid snabbladdare för att dra "lite" ström hela tiden från nätet.
Och det faktum att man inte ska ha en elbil om man måste snabbladda som sin enda laddning.
Har du kollat på elmätaren hur mycket du matat bilen med och hur mycket du sedan fått ut?

Stationära lagringssystem med batterier likt de som sitter i elbilar ligger upp mot 18% förluster totalt och jag misstänker att de inte blir bättre när de sitter i bilar. Verkningsgraden på systemet blir helt säkert inte bättre om man lägger till ytterligare ett batteristeg.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du kollat på elmätaren hur mycket du matat bilen med och hur mycket du sedan fått ut?

Stationära lagringssystem med batterier likt de som sitter i elbilar ligger upp mot 18% förluster totalt och jag misstänker att de inte blir bättre när de sitter i bilar. Verkningsgraden på systemet blir helt säkert inte bättre om man lägger till ytterligare ett batteristeg.
Ska göra en ny test vid tillfälle men svar ja.

Kul att ordet verkningsgrad kommer upp med tanke på att en fossilbil har runt 30% verkningsgrad.
( hittar ni någon annan siffra för en bil i produktion så säg gärna till)
 
A Alexn72 skrev:
Ska göra en ny test vid tillfälle men svar ja.

Kul att ordet verkningsgrad kommer upp med tanke på att en fossilbil har runt 30% verkningsgrad.
( hittar ni någon annan siffra för en bil i produktion så säg gärna till)
Läser du tidigare i tråden så länkas det till artiklar som visar att ex F1 motorer ligger på över 50%...

Total systemverknignsgrad för el resp förbränningsmotor blev också utrett för inte så många inlägg sedan.
 
Sedan är korrekt enhet kWh...
 
R Robert-san01 skrev:
Läser du tidigare i tråden så länkas det till artiklar som visar att ex F1 motorer ligger på över 50%...
Fast det är väl utan de krav på avgasrening som finns på vanliga bilar?
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
harry73
R Robert-san01 skrev:
Läser du tidigare i tråden så länkas det till artiklar som visar att ex F1 motorer ligger på över 50%...

Total systemverknignsgrad för el resp förbränningsmotor blev också utrett för inte så många inlägg sedan.
Nu skrev @Alexn72 tydligt att han syftade på produktionsbilar. Sedan är F1 bilar hybridbilar nuförtiden, och det säger kanske något att en bränslebil behöver elmotorer för att få upp verkningsgraden.
Enligt tidigare inlägg ligger vanliga bensinmotorer på 30% som bäst och dieselmotorer på 40% som bäst, men efter alla dieselskandaler borde man kanske undra om siffrorna stämmer.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är väl utan de krav på avgasrening som finns på vanliga bilar?
Med högre verkningsgrad så sjunker utsläppen. Skulle inte bli så förvånad om nivåerna från en F1 bil är lägre än från vanliga landsvägsbilar. Det är inte heller vanlig 95okt mack-soppa de kör på. Indycar kör på metanol.

Det var för den delen samma med pannorna i Värtan. De är så effektiva att de inte behöver någon rökgasrening för att klara utsläppshalterna av svavel och NOx. I princip alla föroreningar förbränns så det blir nästan bara CO2 det släpper ut (dock groteska mängder av det).
 
R Robert-san01 skrev:
Med högre verkningsgrad så sjunker utsläppen. Skulle inte bli så förvånad om nivåerna från en F1 bil är lägre än från vanliga landsvägsbilar. Det är inte heller vanlig 95okt mack-soppa de kör på. Indycar kör på metanol..
Tyvärr är det inte så enkelt.

R Robert-san01 skrev:
...
Total systemverknignsgrad för el resp förbränningsmotor blev också utrett för inte så många inlägg sedan.
Ehmm.. okej... då skippar jag att göra en ny uträkning. Har dock inte sett den men hittar du den får du gärna visa den
 
En helt vanlig tisdag...

Utsikt från ett fönster med flera bilar parkerade utanför laddstationer, ingen kö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej, det blir inga köer till laddarna. Det finns så det räcker och blir över...
 
Avundsjuk?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Avundsjuk?
På vad?
 
En elbil med en liten förbrännings motor typ 50 hk skulle funka för mig då kan man åka långt med begränsad effekt och man blir inte begränsad av vare sig laddstationer eller kö vid stationerna och den bilen kommer säkert 99% av tiden köras på el men vill ju inte skippa långresorna med släp på grund av att man har elbil eller tvingas ta bussen men en bil som går på endast el funkar ju inte i dag om man vill bruka bilen som tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.