1 466 543 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Som sagt, E4:an tror jag löser sig relativt enkelt, dalatrafiken skulle jag gissa kan bli knepigare, särskilt då till nordvästra Dalarna.
För min del blir det nog elbil nästa tjänstebil om ca 1år. Kvalet är antingen Audi e-tron eller Mercedes Benz EQC. Varför? Förmånsskatten är typ lika som en V90 Cross Country D4. Kör bränsle för ca 4000kr i månaden. För min del så går kalkylen ihop sig utan större bekymmer. Med tanke på att jag ladda hemma så kan jag ta ut en skattefri ersättning om 9,5kr milen för det jag kör i tjänst för privat hushållsel! (Så vitt jag vet verkar inte en ändring vara på gång). Sedan 40 tkr i elbilsbonus på det som ska finansieras.
Så frågan är snarare varför skulle jag inte välja en batterielbil? "Norrlandsargumentet" är inte applicerbart för mig och ser inga större problem att snabbladdas efter vägen ca 4ggr per år då jag behöver åka längre eller väldigt nära den maximala räckvidden. Kör ca 3500 mil om året, varav 2000 i tjänst.
Idag har jag en XC90 2018 T6 som slurpar 1,1l/milen kostade lite över 800tkr och är på 9500kr månaden i förmånsvärde. Tänkte lite annorlunda 2017 när jag beställde den (Hur fan tänkte jag ens...). Antingen väljer jag en fossil premieumbil eller hybrid i den prisklassen med en förmån mellan 7-9tkr eller en elbatteribil med en förmån på runt 5000kr .
Så trådens ämne att köpa elbil är för tidigt så vette fanken alltså efter man spanat i Audi och Mercas elbilar. Känns rätt för mig. Tror att tjänstebilsmarknaden kommer explodera med elbilar om 3-5år om de kommer fler alternativ. Förmånsskatten styr ju jävligt mycket. Kan man åka normal "Premium" bil då för halva förmånen vad de har idag så kommer de att välja det. Faktiskt spelar det jävligt liten roll om företagsleasingen kostar någon tusenlapp eller två mer i månaden...
Så frågan är snarare varför skulle jag inte välja en batterielbil? "Norrlandsargumentet" är inte applicerbart för mig och ser inga större problem att snabbladdas efter vägen ca 4ggr per år då jag behöver åka längre eller väldigt nära den maximala räckvidden. Kör ca 3500 mil om året, varav 2000 i tjänst.
Idag har jag en XC90 2018 T6 som slurpar 1,1l/milen kostade lite över 800tkr och är på 9500kr månaden i förmånsvärde. Tänkte lite annorlunda 2017 när jag beställde den (Hur fan tänkte jag ens...). Antingen väljer jag en fossil premieumbil eller hybrid i den prisklassen med en förmån mellan 7-9tkr eller en elbatteribil med en förmån på runt 5000kr .
Så trådens ämne att köpa elbil är för tidigt så vette fanken alltså efter man spanat i Audi och Mercas elbilar. Känns rätt för mig. Tror att tjänstebilsmarknaden kommer explodera med elbilar om 3-5år om de kommer fler alternativ. Förmånsskatten styr ju jävligt mycket. Kan man åka normal "Premium" bil då för halva förmånen vad de har idag så kommer de att välja det. Faktiskt spelar det jävligt liten roll om företagsleasingen kostar någon tusenlapp eller två mer i månaden...
Redigerat:
Jo.. jag har räknat på det hela tiden... 2kwh är högt räknat, det klarar jag även vintertid.N Nerre skrev:Nej, det är ingen som "missar" det, men då ska man i såna fall för elbilen ta hänsyn till laddningsförlusterna.
Men det är väl ingen som säger att el är sämre "bränsle" än bensin eller diesel? Det vi pekar på är problemet med bilarna, inte deras bränsle.
Skulle en elbil gå att köra utan att man behövde ladda den, och elbilen dessutom kostade lika mycket som en bränslebil, så skulle väl ingen tveka. Men då de dels är dyrare i inköp och man dessutom har "krånglet" med att behöva ladda/tanka mycket oftare än med en bränslebil så blir det lite annat.
Ska vi vara så noga så drar den snarare 1,45kwh sommar och 1,7kwh vinter. men det är lättare att räkna med 2
"laddförlusterna" försumbara. Fossilframställningen är tyvärr inte det.
Finns både lösningar i form av "förbrukade" elbilsbatteri som används som buffert vid snabbladdare för att dra "lite" ström hela tiden från nätet.N Nerre skrev:
Och det faktum att man inte ska ha en elbil om man måste snabbladda som sin enda laddning.
Ja det är lite snålt för de som brukar uppta såna platser är oftast vanliga fossilbilar, även kallat ice:ingN Nerre skrev:
så det skulle behövas fler.
Men absolut så får det gärna bli fler.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Har du kollat på elmätaren hur mycket du matat bilen med och hur mycket du sedan fått ut?A Alexn72 skrev:Jo.. jag har räknat på det hela tiden... 2kwh är högt räknat, det klarar jag även vintertid.
Ska vi vara så noga så drar den snarare 1,45kwh sommar och 1,7kwh vinter. men det är lättare att räkna med 2
"laddförlusterna" försumbara. Fossilframställningen är tyvärr inte det.
Finns både lösningar i form av "förbrukade" elbilsbatteri som används som buffert vid snabbladdare för att dra "lite" ström hela tiden från nätet.
Och det faktum att man inte ska ha en elbil om man måste snabbladda som sin enda laddning.
Stationära lagringssystem med batterier likt de som sitter i elbilar ligger upp mot 18% förluster totalt och jag misstänker att de inte blir bättre när de sitter i bilar. Verkningsgraden på systemet blir helt säkert inte bättre om man lägger till ytterligare ett batteristeg.
Ska göra en ny test vid tillfälle men svar ja.R Robert-san01 skrev:Har du kollat på elmätaren hur mycket du matat bilen med och hur mycket du sedan fått ut?
Stationära lagringssystem med batterier likt de som sitter i elbilar ligger upp mot 18% förluster totalt och jag misstänker att de inte blir bättre när de sitter i bilar. Verkningsgraden på systemet blir helt säkert inte bättre om man lägger till ytterligare ett batteristeg.
Kul att ordet verkningsgrad kommer upp med tanke på att en fossilbil har runt 30% verkningsgrad.
( hittar ni någon annan siffra för en bil i produktion så säg gärna till)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Läser du tidigare i tråden så länkas det till artiklar som visar att ex F1 motorer ligger på över 50%...A Alexn72 skrev:
Total systemverknignsgrad för el resp förbränningsmotor blev också utrett för inte så många inlägg sedan.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Sedan är korrekt enhet kWh...
Nu skrev @Alexn72 tydligt att han syftade på produktionsbilar. Sedan är F1 bilar hybridbilar nuförtiden, och det säger kanske något att en bränslebil behöver elmotorer för att få upp verkningsgraden.R Robert-san01 skrev:
Enligt tidigare inlägg ligger vanliga bensinmotorer på 30% som bäst och dieselmotorer på 40% som bäst, men efter alla dieselskandaler borde man kanske undra om siffrorna stämmer.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Med högre verkningsgrad så sjunker utsläppen. Skulle inte bli så förvånad om nivåerna från en F1 bil är lägre än från vanliga landsvägsbilar. Det är inte heller vanlig 95okt mack-soppa de kör på. Indycar kör på metanol.useless skrev:
Det var för den delen samma med pannorna i Värtan. De är så effektiva att de inte behöver någon rökgasrening för att klara utsläppshalterna av svavel och NOx. I princip alla föroreningar förbränns så det blir nästan bara CO2 det släpper ut (dock groteska mängder av det).
Tyvärr är det inte så enkelt.R Robert-san01 skrev:
Ehmm.. okej... då skippar jag att göra en ny uträkning. Har dock inte sett den men hittar du den får du gärna visa denR Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Avundsjuk?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
En elbil med en liten förbrännings motor typ 50 hk skulle funka för mig då kan man åka långt med begränsad effekt och man blir inte begränsad av vare sig laddstationer eller kö vid stationerna och den bilen kommer säkert 99% av tiden köras på el men vill ju inte skippa långresorna med släp på grund av att man har elbil eller tvingas ta bussen men en bil som går på endast el funkar ju inte i dag om man vill bruka bilen som tidigare.