Skillnaden med en elbil är att då man inte klarar sig på batteriet så kan man inte ens ta med en reservdunk. Detta gör att man inte kalrar alla situationer. Sedan kan vi diskutera alla möjliga scenarier och hur mycket tid de tar. Det spelar ingen roll, det fimns situationer där elbilen inte fungerar!

Själv kör jag laddhybrid och klarar det mesta på el, utom långkörningarma. Just nu är det den enda lösning som fungerar för mig. När jag hälsar på släkten i norr så kan jag hos dem inte ladda en elbil snabbt nog för att täcka behoven. Teslas laddstationer skulle nästan räcka till, men då måste jag ha deras största batteri också. Annars är det kört. I föräldrarnas sommarstuga kan jag inte ladda alls, då går säkringen. Allt annat måste vara avstängt för laddning på 10A, det är allt som finns, om än trefas.

Men allt detta spelar liten roll då man i USA har samma pris för att tanka som för att ladda elbilen. Ett land vars ökning av koldioxidutsläpp är större än vad vi svenskar släpper ut per år. I Dubai kostar bensinen 1kr/l. De avsaltar havsvatten i oljekraftverk som samtidigt tillverkar el.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skillnaden med en elbil är att då man inte klarar sig på batteriet så kan man inte ens ta med en reservdunk. Detta gör att man inte kalrar alla situationer. Sedan kan vi diskutera alla möjliga scenarier och hur mycket tid de tar. Det spelar ingen roll, det fimns situationer där elbilen inte fungerar!

Själv kör jag laddhybrid och klarar det mesta på el, utom långkörningarma. Just nu är det den enda lösning som fungerar för mig. När jag hälsar på släkten i norr så kan jag hos dem inte ladda en elbil snabbt nog för att täcka behoven. Teslas laddstationer skulle nästan räcka till, men då måste jag ha deras största batteri också. Annars är det kört. I föräldrarnas sommarstuga kan jag inte ladda alls, då går säkringen. Allt annat måste vara avstängt för laddning på 10A, det är allt som finns, om än trefas.

Men allt detta spelar liten roll då man i USA har samma pris för att tanka som för att ladda elbilen. Ett land vars ökning av koldioxidutsläpp är större än vad vi svenskar släpper ut per år. I Dubai kostar bensinen 1kr/l. De avsaltar havsvatten i oljekraftverk som samtidigt tillverkar el.
Vet inte hur andra gör, men vi förlitar oss på assistansförsäkringen som vi har. OM batteriet skulle ta slut någonstans så får vi hjälp att ta oss till närmaste laddare.

Men man får planera helt enkelt. Inget svårt i mitt tycke!

Sen har jag aldrig fått soppatorsk eller fått tomt batteri. Så för mig är det inget problem :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Var och hur återvinns batterier från en elbil?
Alltså där litium och kobolt återvinns för att kunna användas till nya batterier?
 
Mikael_L
Jag vet inte, men jag googlade 'återvinna litium kobolt' och fick ganska mycket träffar.
 
catherineb catherineb skrev:
Tja!

Vi har kört elbil i snart ett år, Hyundai Ioniq Electric. Den kostade 408.000kr att köpa och har en maximal räckvidd på 28 mil om man kör optimalt.

Vi kör som kaktjuvar så våran bil estimerar räckvidd vid fullt batteri till 20 mil på sommaren. På vintern ligger det kring 10 mil och då har vi haft -30 som kallast.

Vi har två mil till jobbet och då räcker förstås hemladdning. Vi har tagit en långtur (Umeå - Sthlm) och då gjorde vi snabbladdningar på vägen. 4 laddningar á 20 minuter.

Vi har installerat en laddbox som tillåter oss att ladda fullt på 6 timmar. I det vanliga uttaget ligger det kring 14 timmar.

Bilen är dyr i inköp men är billig att köra. Den är knäpptyst och har hög komfort. Vi är supernöjda, kommer absolut hålla oss till elbilar framöver. Nästa gång blir det en Tesla!
Minns du hur mycket laddningarna på vägen till och från Stockholm kostade?
 
I Västerås där jag bor så pratas det om att vi inte kan ta hit nya industrier längre efter northvolt på grund av elkapaciteten. Elnätet är alltså redan nu belastat så högt och skulle då även halva stan välja att köpa elbil så lär det inte bli bättre.
Detta problem gäller även andra städer i området som exempelvis Eskilstuna och vår huvudstad Stockholm. De har länge pratat om att stoppa värtaverket som är ett kolkraftverk mitt i Stockholm men nu tycks de få förlängd livslängd pga att elen behövs. De importerar dessutom kolen från Sydamerikas regnskogar. Känns både milö och energieffektivt.

Är inte helt negativ till elbilar men tror utvecklingen behöver några år till innan jag kan gå över till detta alternativ. Jobbar som säljare så behöver bilen i jobbet. Kan bli en hel del åkande på en dag.
Ser man sen också på E85 fiaskot så känns det lite kluvet. Det var miljöbidrag och alla skulle köra etanol i ett par år och nu är det ingen som pratar om detta längre.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Det har redan diskuterats. De allra flesta elbilar laddas på natten då belastningen på elnätet är lägre.

Sen kan man ju t ex stänga raffinaderiet i Lysekil och spara in 45MW...
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Redigerat:
Det är lite bekymmersamt. Jag har en privatleasing som går ut snart och funderar på att köpa en bil i tiotusenkronorsklassen bara för att läget är så osäkert nu. Får backa och köra gamla skrothögar igen för det känns inte som att man kan lita på politikerna i denna fråga. Vilket man än väljer så står man där och tar smällen när nya modebränslet lanseras.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Etanolen är inte död..

[länk]
Vissa anser tydligen att den lever men kolla gärna hur många som faktiskt tankar etanol från pumpen.
Hur många köpte inte en etanolbil för att få bidrag men sen märkte att bilen drog 1,5 l/mil och startade inte på vintern. Många gick då tillbaka till bensin. Vad blev vinsten för miljön?
Vad blev vinsten för mackägarna som tvingades bygga om då det kom en lag om att alla skulle tillhandahålla E85. Någon stans uppe i norrland var närmaste E85 bil 50 mil bort men mackägaren var ändå tvungen att bygga om och ha en pump för detta.

https://www.svd.se/etanolforsaljningen-sjunker-drastiskt
 
MultiMan
Macken i min by stängde helt eftersom det blev för dyrt att bygga om till E85.
 
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tur att man har dieselbil och kan tanka HVO100. Dieselbilar med partikelfilter kommer bli hårdvaluta när miljözoner införs i storstäderna.
 
j.f.s
Stefflo Stefflo skrev:
Vissa anser tydligen att den lever men kolla gärna hur många som faktiskt tankar etanol från pumpen.
Hur många köpte inte en etanolbil för att få bidrag men sen märkte att bilen drog 1,5 l/mil och startade inte på vintern. Många gick då tillbaka till bensin. Vad blev vinsten för miljön?
Vad blev vinsten för mackägarna som tvingades bygga om då det kom en lag om att alla skulle tillhandahålla E85. Någon stans uppe i norrland var närmaste E85 bil 50 mil bort men mackägaren var ändå tvungen att bygga om och ha en pump för detta.

[länk]
Jag förordar på intet sätt etanol som drivmedel. Kanske skulle varit tydlig med det :)
 
N Nerre skrev:
Hur många av dagens elbilar kan snabbladdas 25 mil på 20 minuter? Och vad kostar det? (Det är så lustigt att när man snackar om kostnad per körsträcka så är det billig laddning hemma som anförs som argument, sen när man börjar prata räckvidd så handlar det om snabbladdning. Men om man måste snabbladda hela tiden blir det inte i närheten av lika billigt som om man kan ladda till rent elpris.)
Kia E-niro, Hyundai kona, och Tesla modellerna klarar alla ca 25mil på 20min
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte, men jag googlade 'återvinna litium kobolt' och fick ganska mycket träffar.
Jag med men inga bra då litium verkar användas till annat än nya batterier.
Mest i Kina vilket inte verkar speciellt lovande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.