MultiMan MultiManOriginal skrev:
Ska vi lyckas måste ALLA vara med, även om det sticker i ögonen på de högutbildade i storstad som oftast vet bäst enligt egen övertygelse i sin välskräddade livssituation.

Vad händer annars? Jo, det blir en total splittring likt den vi nu upplever inom politiken och som gärna leder till väpnade konflikter och annat elände.
Alla kommer aldrig ha råd med allt. Det behöver inte bli väpnade konflikter för det, det finns en gråskala däremellan.

Vad gäller stad kontra landsbygd så ser jag framför mig att det för alla med lantbruksfastigheter blir väldigt lätt att fylla bilen med el skriven på företaget. Utan uttagsbeskattning och med lyft moms. Lättare än motsvarande dieseltankande att komma undan med också skulle jag tro. Inte lär stadsborna ta till vapen för det. Men det var kanske ett mellanting som avsågs.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
j.f.s j.f.s skrev:
Skulle vara väldigt intressant att se ett mer vetenskapligt test med en ”normal” (1,4-1,6ton kanske) husvagn i Sverige och Model X. Även om den är alldeles för dyr för mig.
Jag tror att normannen hade det minsta batteriet (60?). Med det största (100?) Borde man komma 25 mil åtminstone. Sen tar det ju längre tid att ladda upp det större och egentligen är det ju samma förutsättningar att det lilla batteriet kanske räcker till 98% av tiden och då är det nog det bästa köpet egentligen, även om alla vill ha ett batteri som man kan köra 100 mil på...

Så om det fungerar eller inte beror på vilka rutiner man har och vad man är beredd att ändra. Har man husvagn eller regelbundet åker väldigt långt så är elbil kanske inte rätt, iallafall inte om man inte är beredd att ändra något. Måste man köra 150 mil utan stopp för att besöka släkten, eller kan man tänka sig att stanna för en bit mat och klämma in en övernattning. Kanske blir resan trevligare och troligen är man en bättre förare.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
En kollega köpte elbil för ett tag sedan. Ingen Tesla utan en Nissan Leaf tror jag det var. De var beredda att hyra bil till skidsemestern, men de har kört med elbilen, två vuxna och två tonåringar. Resan till fjällen tar mer tid, men det fungerar för de. Den dagliga körningen och helgerna med aktiviteter för barnen har också fungerat över förväntan. För de allra flesta tror jag ändå att det kan gå bra.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Är man lite förändringsbenägen så tror jag generellt sett inte det är några större problem att köra elbil.
 
  • Gilla
catherineb och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men bränslekostnaden står för de flesta bara för 20-30% av kostnaden att äga en bil. (Om man räknar med genomsnittlig körsträcka).

1200 mil om året är genomsnittet. Vi räknar med en törstig bil som drar en liter milen. 1200 liter. Och så säger att vi att soppan kostar 20 spänn litern. Det blir 24000 om året. 2000 i månaden. Det ska ställas mot värdeminskning, service, försäkring osv.

Som nån skrev tidigare i tråden, kostnaden för att köra bil ligger på 30-40 spänn milen, soppan står för max hälften av det.
Det är inte alla som har det så. Det finns olika sätt att äga bil. Jag själv t ex har fullt utrustad modern bilverkstad och lagar mina och andras bilar själv. Bilen jag har är 16 år och köpte den för 2 år sen för 15000. Har inga kostnader direkt för service, försäkring är minsta möjliga. Värdeminskning är obefintlig. Det som kostar mig är bensinen, den drar 0,9 milen.
För mig är el-priset och bränsle-priset helt avgörande för min ekonomi. Det styr väldigt mycket.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det är rätt ointressant att diskutera om det tar 1 minut eller 4 minuter.

Om vi säger som så, att tanka fossilbilen tar ca 5 minuter.

Att tanka elbilen tar 20 minuter till drygt 10 timmar, det är oerhört beroende på var man har möjligheten att tanka och vad man är beredd att betala, och hur långt man vill köra, eller måste stanna där man inte har lust, osv.
Det är bara att inse att i dagsläget är det oerhört mycket knöligare i denna aspekt att köra elbil.
Elbilar kommer en tid framåt huvudsakligen vara alternativet för de som arbetspendlar och laddar hemma och/eller på jobbet.
Men dessa kommer börja använda sina bilar alltmer vilket bygger upp ett tryck, samt affärsmöjlighet, till att bygga fler laddställen lite här och var.
Och så småningom kommer det inte alls vara lika knöligt som det är nu, att ge sig ut på långresa med elbilen.

Men jag tror att det är mycket långt bort, om någonsin, att det blir lika snabbt och enkelt att tanka som med bensin/diesel idag (eller framförallt tanka på 60-90-talet, ty sedan 80-talet har ju mackar försvunnit i en rasande takt).
.
Jo, fast jag tror att man tänker lite fel där. Man får tänka om där. Med bensinbilar så åker man först till macken och tankar, efter det så åker man till gallerian och handlar mat, kläder, prylar osv.
I framtiden så kommer nog "macken" försvinna, det blir istället så att parkering/laddstation det är samma sak. Parkerar du så laddar du. Bensinstationer längs de stora vägarna försvinner inte heller. De omvandlas till köpcenters med tillhörande parkering/laddning. På detta sätt så kommer det inte kännas som något problem att tiden för att ladda är 20 minuter.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vid byte av jobb för 2 år sen blev jag av med tjänstebilen. Hade haft en laddhybrid (outlander) och fastnat för att köra på el. Så när jag skulle köpa egen bil blev det en lätt begagnad Nissan Leaf (1,5 år 1500 mil 206tkr på auktion). Eftersom det är gamla modellen av Leafen (24 kwh) går den inte så långt, första stinten kommer man sommartid ungefär 12 mil innan man inte inte vågar åka förbi de få laddställen som finns. Snabbladdning 15-20 minuter ger 80% av batterikapaciteten. Längsta sträckorna vi åker med den bilen är 27 mil, det blir 2-3 laddningar då så vi tar bara den bilen på de resorna när vi har gott om tid.

Nu hade vi ju två bilar och då är det inget problem att byta ut en till en elbil med begränsad batterikapicitet. Tror många, med laddmöjligheter hemma, skulle kunna göra det. Vid långresor samt när vi åker med släp (till tippen/köper jord eller liknande) tar vi bensinbilen numera (som under många år var väldigt lite använd andrabil så den har inte gått så långt trots 13 år). De flesta resor vi gör är inte längre än 10 mil enkel sträcka, då kör vi oavsett årstid alltid Leafen. Jag kör den dagligen till jobbet, T/R är det 6 mil, funkar klockrent. Skulle vi bara ha en bil skulle jag vilja ha någon av nya generationens elbilar, gärna Tesla 3 med dragkrok, mycket pengar än så länge dock.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Jag själv t ex har fullt utrustad modern bilverkstad och lagar mina och andras bilar själv.
Ska du räkna så så måste du räkna med vad du har investerat i din verkstad. Tänk dig nån som nyss gått ut gymnasiet och ska börja jobba. Har den personen en egen verkstad? Det är dessa personer, de som är nya på arbetsmarknaden, inte har några sparade pengar och inte har nån årsinkomst som medger ett lån, som vi behöver titta på.

Eller menar du att du servar främlingars bilar gratis?
 
E Edgarsven skrev:
Jo, fast jag tror att man tänker lite fel där. Man får tänka om där. Med bensinbilar så åker man först till macken och tankar, efter det så åker man till gallerian och handlar mat, kläder, prylar osv.
Men nu plockar du russinen ur kakan, du väljer en sort resor som fungerar smidigt med elbil för att "bevisa" hur smidigt det är med elbil.

Problemet här är ju alla helger som man inte ska åka till en galleria utan kanske åka och hälsa på släktingar (som bor i lägenhet så det finns ingen parkering med laddplats där), åka till sommarstugan (där parkeringen ligger 150 meter från huset utan elstolpe) eller när ungarna blir sjuka och man måste åka iväg till sjukhuset eller akuten (och eftersom man bor med gatuparkering så står bilen inte fulladdad). Bara några exempel på resor.

Ställ nu upp alla dessa olika resor i två kolumner, och se hur många fungerar bra med eilbil och hur många fungerar mindre bra.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fairlane
Visst händer det att man åker till ett ställe där det inte går att ladda, men hur ofta är det? De flesta har el vid landet. Den som inte har det kanske kan snabbladda 15-20 minuter någonstans i närheten och få 80%. Har man elbil ser man till att inte ligga i botten om man inte kan ladda, så ska man till akuten och står med tomt batteri så får man ringa till taxi.
Jag själv har inte elbil, men jag tankar i god tid före rött, så att jag kan åka till akuten eller någon annanstans utan att behöva tanka innan. Mitt ex körde gärna ner långt ner på det röda så man var orolig att ens nå macken. Jag tror inte det är någon skillnad med den som kör elbil. Vissa tankar i tid, andra för sent oavsett drivmedel.

På långkörning så får man stanna och tanka 20 minuter kanske två gånger, dvs 40 minuter medan man under samma sträcka med fossildrift tankar en gång på 5 minuter. Om den förlorade halvtimmen är ett stort problem ska man nog inte överväga elbil. Kan man leva med det och kanske försöka komma iväg 30 minuter innan så är kanske elbilen ett alternativ. Vi är olika som människor helt enkelt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag själv har inte elbil, men jag tankar i god tid före rött,
Ja men poängen här är: När tankar du?

Jag passar på att tanka när jag ändå är ute och kör, eftersom det bara förlänger resans tid med typ 5 minuter.

Om man inte kan ladda hemma (för att man bor i lägenhet och parkerar på gatan), då måste man alltså ladda "på vägen hem" för att inte riskera att det är tomt. Om man då t.ex. åker iväg för att köra ungar till fotbollsträning eller nåt sånt så måste man då stanna 20-30 minuter nånstans på vägen hem enbart bara för att toppa upp laddningen... Vad ska man göra under den tiden?
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, man får väl stanna 20 minuter på väg hem då och då. Det behöver ju inte vara när man kör från en fotbollsmatch eller liknande. I snitt körs en en bil 100 mil i månaden, vilket väl blir 25 mil i veckan ungefär. Så en gång i veckan får man stanna till 20 minuter någonstans om man inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Många shoppingcentrum har också laddare så då slipper man den veckans bortkastade 20 minuter.

Klart att de flesta borde lyckas få till det. Som sagt, elbil fungerar inte för alla, men för väldigt många. Man måste dock ställa om lite både praktiskt och tankemässigt.

Mitt ex lämnade ofta bilen med bränslemätaren nere på det röda. Då åkte jag iväg på kvällen och tankade för att slippa problem om man ska till akuten, eller någon missar bussen. Då försvann lätt 20 minuter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
vilket väl blir 25 mil i veckan ungefär. Så en gång i veckan får man stanna till 20 minuter någonstans
Hur många av dagens elbilar kan snabbladdas 25 mil på 20 minuter? Och vad kostar det? (Det är så lustigt att när man snackar om kostnad per körsträcka så är det billig laddning hemma som anförs som argument, sen när man börjar prata räckvidd så handlar det om snabbladdning. Men om man måste snabbladda hela tiden blir det inte i närheten av lika billigt som om man kan ladda till rent elpris.)
 
Så är det absolut. Måste man förlita sig på publika snabbladdare blir elbilsägandet relativt dyrt. Men många måste inte det, och i framtiden kan man säkert tänka sig att det exempelvis finns billiga långsamladdare på lyktstolpar. Så inte så att varje gatuplats kommer erbjuda billig långsam laddning, men kanske många nog. Förändring hänger ihop med innovation. Det är inte lätt att veta hur framtiden kommer lösa olika praktiska problem, men att den kommer göra det – det kan vi vara ganska säkra på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Tja!

Vi har kört elbil i snart ett år, Hyundai Ioniq Electric. Den kostade 408.000kr att köpa och har en maximal räckvidd på 28 mil om man kör optimalt.

Vi kör som kaktjuvar så våran bil estimerar räckvidd vid fullt batteri till 20 mil på sommaren. På vintern ligger det kring 10 mil och då har vi haft -30 som kallast.

Vi har två mil till jobbet och då räcker förstås hemladdning. Vi har tagit en långtur (Umeå - Sthlm) och då gjorde vi snabbladdningar på vägen. 4 laddningar á 20 minuter.

Vi har installerat en laddbox som tillåter oss att ladda fullt på 6 timmar. I det vanliga uttaget ligger det kring 14 timmar.

Bilen är dyr i inköp men är billig att köra. Den är knäpptyst och har hög komfort. Vi är supernöjda, kommer absolut hålla oss till elbilar framöver. Nästa gång blir det en Tesla!
 
  • Hyundai Ioniq Electric parkerad framför Sibylla drive-in under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.